Spring naar bijdragen

Geen peilstok transmissie


Recommended Posts

WJ is stilgevallen met een transmissieolielekkage. Een meters lang oliespoor en een flinke plas onder de wagen waar-ie tot stilstand kwam. Olie op de grond was schuimig.

We hebben een paar liter olie bijgevuld, al tijdens het bijvullen liep de olie er onder uit. De peilstokbuis blijkt een stukje boven de bak te zijn gescheurd. Op zich vreemd dat daar zoveel olie uit kan komen tijdens het rijden, ik hoop dat er niet meer aan de hand is. Proefritje van een paar honderd meter gaf geen verdere lekkage.  Eerst de buis maar eens lassen/hardsolderen en dan verder zien.

Probleem dient zich aan: er is geen peilstok aanwezig. Hoe weet ik wanneer er straks voldoende olie in zit? Ik lees hier en daar dat je ermee naar de dealer moet, maar dat zie ik niet zo zitten. Is er een huis-tuin-en-keuken oplossing?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat

Is er een huis-tuin-en-keuken oplossing?

Mijn 2010 heeft ook enkel een peilbuis, maar geen stok;  Je moet daar zogezegd mee naar de dealer, ...

... die er wellicht een universele stok ergens insteekt... wat anders ? :thumbsup:

Een eindje plastic buis van een oliezuigpomp past er perfect in bij mij.  eens de bak ververst is met de juiste inhoud, steek je de buis erin tot je weerstand voelt en dan teken je hem boven af ter hoogte van de peilbuisingang.  Onderaan kijk je dan hoever ie nat is en markeer dat ook.  Dan kun je de schommelingen later perfect in de gaten houden... zonder dure apparatuur...:dry:

Andere dingen insteken kan ook , laat je creativiteit werken, maar zorg dat je ze ten allen tijde kunt terugtrekken...:frusty:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel, Frans, je bent weer een grote steun voor me.

Ik heb de FSM erbij genomen. Er staat een tabel in die de relatie oliepeil-olietemperatuur weergeeft. Dat is een behoorlijk verschil. Ik neem aan dat de fabrikant daarom het peilen niet aan de gebruiker over laat. De temperatuur moet volgens de FSM worden uitgelezen met een OBD-tool. Ik zal proberen of mijn Autel Maxidiag dat wil doen. Eventueel kan een infrarood thermometer ook een goede indicatie geven, lijkt me.

Volgens de manual moet worden gepeild met special tool Oil Dipstick 8863. Dat lijkt me geen bijzonder apparaat, dat makkelijk kan worden vervangen door een oplossing zoals hierboven aangedragen. Vraag is alleen: moet deze tot op de bodem worden ingestoken? M.a.w. geldt de oliepan als referentie voor het niveau of de lengte van de peilstok t.o.v. de bovenkant peilbuis?

Ennuh... ik zal goed oppassen wat ik erin steek, Frans :thumbsup:

 

temp-level diagram.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat

special tool Oil Dipstick 8863

Als ik zoiets lees, krijg ik al weer Stealeruitslag op mijn euh... ergens...

Volgens google ziet dat 'special' ding er enorm speciaal uit:  vooral de prijs dan...

Ik zou hem vullen met de juiste hoeveelheid en zelf iets maken, steekt heus niet op een mm hoor.

Temeer, op de WK/WH modellen schrijven ze zelfs voor dat de transmissie olie nooit moet vervangen worden, is zogezegd lifetime vloeistof...

Heb de mijne toch laten vervangen, en ik peil af en toe eens met mijn plastic zuigbuisje van de pomp, en dat peil verroert voor geen vin.

Maar als je toch zo'n tool wil (of zelf wil maken) hier zie je hem:

 

Chrysler Transmission Dipstick Gauge Miller Special Tools 8863B

Sprinter/Crossfire Transmission Dipstick

ShortBoxTop.gif

Chrysler Transmission Dipstick Gauge Miller Special Tools 8863B

 

Our low price: $84.42
Item Number: MLR-8863B
Manufacturer: Miller Special Tools
Manufacturer Part No: 8863B
ShortBoxBot.gif
Quantity:
 
 
Bookmark and Share
8863B.jpg

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Punt is de lengte, Frans. Die ken ik niet, dus heb ik geen referentie.

Juiste hoeveelheid is moeilijk te bepalen. Hoeveel olie is eruit? Wat zit er nog in de koeler en de koppelomvormer?

Van mijn WK/WH heb ik de transmissieolie twee jaar (75.000 km) geleden laten verversen / flushen omdat de bak soms trilde. Olie was niet fraai meer. Daarna was het over, maar inmiddels is het trillen weer terug, dus herhaling is in beeld. Die lifetime vulling heb ik niets mee.

Is er een mede-forummer die over zo'n tool beschikt en die me aan kan geven wat de afstand is tussen het meetpunt van de peilstok en de aanslag/knop bovenaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als die olie geschuimd heeft, zoals je zegt, dan zou ik toch gans de zaak aftappen en er de juiste hoeveelheid in doen.

Hoeveel er precies in moet, vinden we wel ergens in de manuals.  Daarna, ben je zeker dat er verse mooie olie in is, en eens je de juiste hoeveelheid hebt, maak je zelf een referentiepeilstok zoals ik hierboven reeds beschreven heb.

Anders op het autokerkhof eens gaan kijken naar een Mercedes benz 6-pitter, misschien hebben ze daar niet bespaard op de peilstok ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, hier ben ik al terug, heb het eens nagemeten:

Lengte van mijn peilstok =76 cm tot aan de rand van de peilbuis gemeten, dan is er nog een stukje aan om hem vast te pakken, dat telt niet mee.  Er zit dus 76 cm stok in de peilbuis. 

Ik meet dan onderaan netjes 1,8 cm rode vloeistof.

Dit is mijn referentie als OK bij koude motor.  Vorig jaar is hij door de dealer ververst, dus ik neem aan dat dit de juiste hoeveelheid is, en neem dit als referentiepunt. Je zou hem natuurlijk ook wat dieper kunnen steken, dan heb je misschien meer cm rood onderaan, maar t.o.v. een vers gevulde bak als referentie maakt dit niet uit.

Ik weet dat je de automaat bij warme motor in P moet peilen, dat zal ik dan eens nameten deze avond, zou dan normaal wat hoger moeten staan.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei fransdemers:

En heeft die een peilstok ?

Goeie! Zal ik naar kijken (voor de statistiek, want inmiddels een besteld).

De originele peilstok meet vanaf de aanslag, dat lijkt me toch betrouwbaarder dan vanaf onderkant carterpan, die misschien niet voor alle modellen gelijk is...

 

Dipstickmercedescolor us.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...