Spring naar bijdragen

motor wordt warm (4ltr 1996)


Recommended Posts

Kom er niet echt achter wat de oorzaak is.

4ltr cherokee uit 1996 op lpg en met automaat.

eerste wat in je opkomt is de thermostaat deze is vervangen voor de zelfde als keesg resultaat nog steeds, volgens de meter, standaard rond de 80 gr. na een 20 tal km in stad verkeer of met de aanhanger (1100 kg) er achter kruipt de meter naar de 100 gr. vooral voor het stoplicht en in file kruipt deze over de 100 gr tot zeker 110 gr. 

eerst dacht ik dat de elektrische ventilator niet aan slaat. dus deze continu door verbonden, helpt wel iets maar niet echt duidelijk de oorzaak. kachel aanzetten helpt ook maar een klein beetje.

toen, afgelopen vrijdag, met de aanhanger terug gereden van Eindhoven naar Amsterdam. Op de lokale weg begon hij al gauw op de 100 gr te staan, optrekken en dus meer toeren maken, zie je de temperatuur even terug gaan. uiteindelijk thuis gekomen door op de snelweg niet harder te rijden dan 85 km waardoor de temp rond de 100 gr blijft hangen. Thuis achteruit de aanhanger parkeren en de temp stond op 110 gr dus motorkap open en ik zie dat de visio los is (kon met een raam wisser de ventilator stil zetten. oorzaak gevonden dacht ik. visio helemaal van bagger en vet ontdaan en weer gemonteerd nu draait hij stevig mee. (met een tak tegenhouden dan heb je een hakselaar)

vandaag met de auto naar het werk (25 km) temp loopt, na 10 km rijden, toch weer op naar de 100. op het werk weer motorkap open bij een temp van 95, maar de ventilator is gekoppeld dus niet  tegen te houden.

uiteraard genoeg koelvloeistof raak wel een heel klein beetje kwijt, op de 2000 km 0.3 ltr. olie druk is warm op het 1st streepje (2de is de 3) voltmeter staat op 13v.

Wie heeft er suggesties ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

34 minutes ago, REAL STRANGLER said:

Als er bagger op de visco zat, heb je een goede kans dat je radiator ook niet helemaal schoon is.

In het donker kun je met een zaklampje achter de radiator zien of alle kanaaltjes wel open zijn.

Siert.

zal tussen de middag eens gaan kijken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minutes ago, fransdemers said:

Ik wil niet moeien, maar zover ik me herinner stond mijn vorige WJ 4.0 altijd op 100°...

Is dit niet de normale werkingstemperatuur van die motor ?

Volgens de Amerikaanse bronnen draait ie op 210° F = 98,88° C

100 gr standaard waarde heb ik meer gehoord.

alleen de mijne blijft, ook na vervangen van de thermostaat, standaard op net 80 gr. 100 gr vind ik ook prima maar graag niet naar de 110 gr want dan word ik toch wat zenuwachtig. Nu was het dat de temperatuur van koud vlot oploopt tot de 80 gr en daar op bleef staan, ook met de nieuwe thermostaat, de laatste maand zonder dat er iets is veranderd wijzigt de temperatuur na een 15 - 20 km rijden of trekken van de aanhanger naar de 100 gr.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Motortemperatuur wordt warmer op LPG
Nee, de eindverbranding temperatuur is hoger in de cilinders en wordt grotendeels afgevoerd in het uitlaatsysteem vanwege de afvoer van deze verbranding gassen wordt ook automatisch de uitlaat temperatuur hoger.
En zo moet ook het koelsysteem wat meer warmte afvoeren. De motor wordt gekoeld door het koelsysteem waar de temperatuur regeld doormiddel van een thermostaat, de motorkoeling wordt door de meeste autofabrikanten overbemeten omdat deze ook in warmere oorden hun klanten hebben rijden welke uiteraard onder meer extreme omstandigheden worden bloot gesteld en wellicht dat daar de motor op lpg warmer wordt dan benzine maar dan zit de koeling op zijn max. te werken.

 

Bron: autospeciaal.nl

bewerkt door OIIIIIIIO
bronvermelding
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmm de radartjes draaien, er is wel een andere uitlaat pot op gekomen een trust.

@fransdemers hoop niet dat de sensor stuk is want dat zou betekenen dat hij al een paar keer echt in het rood heeft gestaan.

100 gr vind ik prima maar dan er strak op blijven staan en niet tussen de 80 en 110 schommelen. snap dan niet dat de thermostaat dat niet regelt.

er zaten 2 pakkingen bij 1 met een zij gat en 1 met een zij gleuf, deze laatste heb ik gebruikt omdat ook het thermostaat huis er zo uit zag. ging er van uit dat er geen 2 pakkingen tussen horen. thermostaat zit in een kamertje opgesloten en de pakking zit tussen het dekseltje en de behuizing.

meer gas geven bij optrekken laat de temperatuur terug lopen, lijkt wel of de pomp dan harder loopt of de visio fan doet het dan beter. hoor geen snaar slippen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat

meer gas geven bij optrekken laat de temperatuur terug lopen

Nu, dat hoort in feite ook niet zo.  Mijn ervaring met de 4.0 is dat hij qua temperatuur zo stabiel stond als een paal.  Eens op bedrijfstemp, ging die naald geen mm verroeren...

Ben je zeker dat je waterpomp niet getransformeerd is in een roterende hamburger ?^_^

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die van mij komt ook niet aan de 100 graden op dit moment. Schat zo in net boven de 80. Die temp meter in de auto is geen exacte wetenschap.

Ik krijg in ieder geval geen code 17 meer (te lang een koude motor). Nu is het zo dat mijn radiateur niet een originele is maar een grotere ( heb ik me laten vertellen door de vorige eigenaar) Die had ook oververhittings problemen. Dus als de thermostaat open gaat dan zakt ie wel wat sneller dan gewoon denk ik zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dit weekend weer getest. aanhanger er achter en rijden naar doetichem, 150 km, op de heenweg flink in de file gestaan, temperatuur loopt wel op maar blijft nu rond de 100gr. hangen met de elektrische fan ook aan. op de teugweg vandaag bleef de temperatuur rond de 90gr. hangen. mijn snelheid heb ik niet meer aangepast en dus rond de 90km/uur met af en toe een uitschieter naar de 100km/uur. thuis voor de deur de aanhanger achteruit de oprit opgereden en tijdens het loskoppelen de motor gewoon laten draaien zonder dat de elektrische fan aan geschakeld stond. nu werd de temperatuur wel over de 105 gr. en de elektrische fan ging niet automatisch aan.

a.s. woensdag naar cas van cherokee4me kijken wat hij van mijn cherokee zegt.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo ik ben eruit. ten eerste was de vettigheid op de voorkant van de visio fan van de siliconen olie die IN de fan hoort te zitten. kort om de visio is stuk en draait dan nu wel zo'n beetje mee maar doet zijn werk niet. vandaar dat bij veel gas er toch een beetje koeling kwam.

de elektrische fan hoort aan te gaan bij airco en temperatuur boven de 95, de relais van de airco is eruit gehaald door de verkoper dus dat hele systeem werkt niet meer. gelukkig kun je wel de fan aan zetten door de kachel op airco te zetten.

weer wat geleerd dus.

warmte probleem van deze cherokee is opgelost door een andere cherokee maar dan uit 2001 te kopen, de lijst (dik een A4) van wat er met de 1996 cherokee mankeerde om hem weer veilig te laten rijden heeft de doorslag gegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...