Spring naar bijdragen

advies jeep wagoneer.


boetje
 Share

Recommended Posts

Dagelijks rijden met een oldtimer die in de overgangs regeling zit (25 jaar en ouder) zal lastig gaan. Deze mogen de wintermaanden niet de weg op. LPG is in de overgangsregeling niet mogelijk.

Je zal dus moeren zoeken naar eentje die ouder als 40 jaar is. Of de volle mep wegenbelasting willen betalen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 66
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Citaat

Of de volle mep wegenbelasting willen betalen.....

 

In de jaren 80 was er op de NL televisie een programma over auto's genoemd " de heilige koe "...

Hadden ze beter " de heilige melkkoe " genoemd.... nu ja, in België melken ze ons ook, alhoewel ik denk dat het toch nog iets goedkoper is ivm. autobelasting.

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

33 minutes ago, fransdemers said:

In de jaren 80 was er op de NL televisie een programma over auto's genoemd " de heilige koe "...

Hadden ze beter " de heilige melkkoe " genoemd.... nu ja, in België melken ze ons ook, alhoewel ik denk dat het toch nog iets goedkoper is ivm. autobelasting.

Ik heb van een Belg gehoord dat de belasting op auto's flink gestegen is of flink gaat stijgen, klopt dat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat klopt.

Vooral de BIV (dat is de extra belasting die je naast de BTW betaald bij eerste in gebruik name) is ferm gestegen voor de diesels.

Ze zijn hier knettergek.  15 jaar geleden deelde de regering premies uit voor diegenen die een diesel kochten, en nu krijgen die de volle lading.  Niet goed wijs hier in Belgie.  Naast die BIV betaal je dan nog jaarlijkse wegenbelasting, die nu berekend wordt op allerlei ingewikkelde CO² en NOx toestanden, in plaats van vroeger op de cilinderinhoud of pk's.

Nu zijn die klojo's bezig premies aan het uitdelen (van ons geld) aan diegenen die een electrisch vehikel kopen, en eens er daar genoeg van rondrijden , zal de taxman terug toeslaan, en die ook een ferme meuk laten dokken.  Of iedereen laten dokken, door de prijs van de electriciteit te verhogen.

Nu hebben ze onlangs de oldtimer regelgeving versoepeld !  Mag je op een O-plaat onbeperkt rijden, aan laag belastingtarief (35 euro/jaar) en bijna geen beperkingen meer.  Momenteel zie ik hier meer en meer grote mercedessen en BMW's uit de Sieben-Reihe van de jaren 80 rondrijden, die kerels beleven de pret van hun leven...

Maar hoe lang die party gaat duren, dat vertrouw ik niet echt... trouwens de oldtimer leeftijd zou in 2018 omhoog gaan van 25 jr. naar 30 jr., maar daarmee kun je dan nog met een vette kar uit de eighties rondrijden nietwaar...

betalen doen we toch, one way or the other...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat

 

Dit systeem moet de overheid voorzien in de doelstellingen die zij voor ogen hebben ten aanzien van milieu, veiligheid en inkomsten.


 

Lees: Dit systeem moet de overheid voorzien in de doelstellingen die zij voor ogen hebben ten aanzien van milieu, veiligheid en inkomsten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎29‎-‎4‎-‎2016 om 8:57 AM zei boetje:

Hou jofel, 

Ik zoek wagoneer voor dagelijks gebruik.  Weet dat er goede en minder goede tussen zitten.  Ik wil een motorisch goede auto.  Optisch kan ik zelf wel war repareren. 

Een Wagoneer voor dagelijks gebruik en 20000 km/jaar.... koop dan maar een gerestaureerd en gereviseerd exemplaar, en verdubbel tevens je budget.

Ik rijd zelf met een '71 Wagoneer in een redelijk goede staat, maar voor de betrouwbaarheid heb ik er nog een Daihatsu Rocky naast staan.

Het lijkt wel leuk een oldtimer voor dagelijks gebruik, maar vergeet niet dat dat spul al zo'n 30 jaar oud is en de onderdelen niet overal op de plank liggen... en ook niet dat er minimaal 2x zoveel onderhoud aan zit als aan een jonge 4x4.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op Thursday, May 05, 2016 om 11:53 AM zei michel1972:

Deze staat nog te koop en ben toch benieuwd geworden. Ik zou graag iemand willen meenemen die er verstand van heeft. Zijn er leden die mij tegen een vergoeding willen helpen en eerlijk willen meekijken?  Hoor het wel......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Muddy Bandit:

Een Wagoneer voor dagelijks gebruik en 20000 km/jaar.... koop dan maar een gerestaureerd en gereviseerd exemplaar, en verdubbel tevens je budget.

Ik rijd zelf met een '71 Wagoneer in een redelijk goede staat, maar voor de betrouwbaarheid heb ik er nog een Daihatsu Rocky naast staan.

Het lijkt wel leuk een oldtimer voor dagelijks gebruik, maar vergeet niet dat dat spul al zo'n 30 jaar oud is en de onderdelen niet overal op de plank liggen... en ook niet dat er minimaal 2x zoveel onderhoud aan zit als aan een jonge 4x4.

Zijn de wagoneers dan geen km vreters?  Ik had zelf een ben 280 se uit 1971.....Daar heb ik toch probleemloos mee gereden. Dacht dat wagoneers ook zo waren. ..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei boetje:

Deze staat nog te koop en ben toch benieuwd geworden. Ik zou graag iemand willen meenemen die er verstand van heeft. Zijn er leden die mij tegen een vergoeding willen helpen en eerlijk willen meekijken?  Hoor het wel......

Deze heeft een nieuw linkje http://link.marktplaats.nl/m1048299752 !

Kilometerstand is wel onlogisch.... volgens rdw voertuiggegevens dan.

Hij heeft een trekhaak maar hier staat niets over geregistreerd wat hij ongeremd of geremd mag trekken. Ik weet niet of je er een aanhanger achter wil hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 hours ago, boetje said:

Zijn de wagoneers dan geen km vreters?  Ik had zelf een ben 280 se uit 1971.....Daar heb ik toch probleemloos mee gereden. Dacht dat wagoneers ook zo waren. ..

Wagoneers zijn niet bij uitstek kilometer vreters, niet vergelijkbaar met je eerdere ervaringen.

De enige motivatie om voor een wago te kiezen is de beleving van het rijden in een vintage jeep met een V8.

Rijcomfort, verbruik en onderhoud zijn een drama, of je moet kiezen voor een compleet gerestaureerd en gereviseerd exemplaar, maar dan komt er een ander prijskaartje aan te hangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Citaat

Wagoneers zijn niet bij uitstek kilometer vreters


Dat denk ik eerder ook.  En vooral die karren van 30 jaar oud, daar ga je je aan ruineren.  Uit nostalgie, kijkende naar oude Amerikaanse films, zou ik ook emotioneel reageren en zo'n domme aankoop doen.

 

Maar nu ben ik toch nuchterder aan het worden, en zelfs met mij 2010 Grand Cherokee, vind ik dat dit toch dure kilometervreters zijn.  Veel verbruik en altijd wel iets dat aan die karren niet klopt...  dus ja, met zo'n wagoneer van 30 jaar geleden, weet je nooit waar je 's morgens vertrekt en 's avonds toekomt.

Ik droom daar ook van hoor, en de nostalgie naar de jaren '70 en '80 doet een mens soms rare dingen dromen...

De vraag is echter: wil je daar serieus je geld aan spenderen, je tijd en energie insteken, en weten dat je wel iedere week iets anders kan voorhebben ?

Zo ja, doen dus.

Bij twijfel: een 1.6 Tdi kopen, en lekker goedkoop die kilometers vreten....

Tip: er stond hier deze week een Tesla voor de bakkerij geparkeerd.... heb toch even rondgekeken hoor... zat zo te denken: is dit nu de toekomst ?

2012-tesla-model-s-interior.jpg

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een tijdje een Ford Lincoln Continental mark 4 als dagelijkse auto gebruikt en dat ging prima eigenlijk.

Ik heb in 3 jaar tijd 1 keer kapot gestaan, de ontsteking stopte er mee.

Verder wel andere dingen die kapot gingen zoals de elektrische ramen maar verder nooit stil gestaan onderweg.

bewerkt door jofer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen dank voor de tips......heb vandaag een wagoneer 1971 gereden. Hij zou goed in orde zijn maar ik vond het niet echt lekker comfortabel rijden.  Na een half uur rijden en toch wat rammelgeluidjes vond ik het wel genoeg. Het enige waar ik blij van werd was een vette V8 geluid. Hij had ook een Jeep Cherokee Renegade 3.7l V6 staan. Op zich een ander type auto maar voor dagelijks gebruik en 25000km is dit misschien wel wat meer voor mij.  Die man zei dat met een G3 lpg installatie het best mee valt met de kosten. Dus misschien ook iets om naar uit te kijken.

Heeft iemand ervaring met een Renegade???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan je weinig advies geven over de Wagoneer op zich, maar hou rekening met het feit dat ze in de VS nooit meer rommel (kwalitatief) op de markt hebben gegooid als in die periode. Om de Japanse import te counteren hebben ze prijzen laten zakken met als resultaat dat de kwaliteit zakte niet alleen van het eindproduct maar zelfs aan de basis (ontwerp) werd bespaard. Het resultaat was ronduit slechte auto's. In die mate dat de parkings van de plants van GM, Chrysler en Ford vol stonden met Japanse imports. De eigen werknemers wilden hun eigen product niet meer aanschaffen... Vergelijk het een beetje wat pakweg 10 jaar later bij British Leyland is gebeurd (weliswaar met andere oorzaken / redenen (sociale onrust was hier evenzeer een oorzaak) - voor de ouderen onder ons herinner "Killroy was here"))

dit strookt een beetje met de opmerking over Lincoln en is ook van toepassing op Cadillac. Deze hebben zich beter weten te redden in deze periode. Behalve een aantal gemeenschappelijke componenten ( en elektrische ramen kunnen daar zeker onder hebben gevallen - voor Lincoln meestal Ford LTD's als afgeleide van de Crown Vic's/ T Birds en bij Caddy vaak de Oldmobile Delta 88 en 99 reeksen) is het basisontwerp vaak wel overeind gebleven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minutes ago, boetje said:

Iedereen dank voor de tips......heb vandaag een wagoneer 1971 gereden. Hij zou goed in orde zijn maar ik vond het niet echt lekker comfortabel rijden.  Na een half uur rijden en toch wat rammelgeluidjes vond ik het wel genoeg. Het enige waar ik blij van werd was een vette V8 geluid. Hij had ook een Jeep Cherokee Renegade 3.7l V6 staan. Op zich een ander type auto maar voor dagelijks gebruik en 25000km is dit misschien wel wat meer voor mij.  Die man zei dat met een G3 lpg installatie het best mee valt met de kosten. Dus misschien ook iets om naar uit te kijken.

Heeft iemand ervaring met een Renegade???

Een wijze conclusie, tussen de 2 modellen door is ook de XJ een alternatief, met de 4.0 ho een betrouwbare en comfortabele Jeep.

Heb je toch nog een echte Jeep, zal overigens ook nog even zoeken zijn naar een goede met niet teveel kilometers.

Maar ze zijn er zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei schneiders:

Een wijze conclusie, tussen de 2 modellen door is ook de XJ een alternatief, met de 4.0 ho een betrouwbare en comfortabele Jeep.

Heb je toch nog een echte Jeep, zal overigens ook nog even zoeken zijn naar een goede met niet teveel kilometers.

Maar ze zijn er zeker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minutes ago, boetje said:

Er staat er een te koop op marktplaats in Otterloo voor nog geen €10.000.......zilver grijs met 147.000 km uit 2005 

Inderdaad, maar dat is geen xj, geeft niet.

Je kunt ook eens bij Cas gaan kijken cherokee for me, een beetje rijden in de verschillende typen en wat advies inwinnen.

Kopen kan altijd nog, maar dan weet je wat een xj is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei boetje:

Deze staat nog te koop en ben toch benieuwd geworden. Ik zou graag iemand willen meenemen die er verstand van heeft. Zijn er leden die mij tegen een vergoeding willen helpen en eerlijk willen meekijken?  Hoor het wel......

Kenteken uit 1970, body en aandrijflijn zo te zien eind jaren '80 of beginjaren '90, het chassis misschien ook wel.

Een samengesteld exemplaar dus of omgekat/gekloond, zonder een RDW-onderzoek zou ik hier niet eens aan willen beginnen voor dat bedrag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei boetje:

Zijn de wagoneers dan geen km vreters?  Ik had zelf een ben 280 se uit 1971.....Daar heb ik toch probleemloos mee gereden. Dacht dat wagoneers ook zo waren. ..

Om te beginnen: ga nooit een luxe auto vergelijken met een 4x4 uit de vorige eeuw.

Die 4x4's zijn gewoon comfortabel gebouwde tractors, maar het onderhoud ervan ligt nog wel op tractornivo.

En zo moet je het comfort ook zien: de zachte lederen stoelen verhullen wel de starre bladgeveerde assen, maar voorkomen nog niet dat er van alles gaat rammelen in de auto.

 

Wagoneers zijn wel kilometervreters, maar dan op z'n amerikaans... dus cruisen op de highway rechtaan rechtuit tegen continu 50 mph, en alleen maar stoppen om te tanken en hamburgers in ontvanst te nemen in de McDrive.

In Nederland is het echter slalommen, trappen en weer stil staan in het verkeer, en dat geeft een veel zwaardere belasting van de aandrijflijn waar het onderhoud dus ook goed op afgestemd moet worden.

Vooral de ketting aangedreven tussenbakken die in vele Wagoneers zitten zijn berucht om een opgerekte en klapperende ketting, maar ook de motoren willen nogal eens de nodige lagerspeling hebben. (360 AMC is zwakker als de oudere 350 Dauntless) 

Verder zijn de Wagoneers berucht om roest: de constructie van de body i.c.m. de fabrieksaf ontbrekende roestpreventie en een magere lak- en spuitkwaliteit zorgt er voor dat ze op de meest vreemde plekken stevig kunnen roesten.

Ook even goed letten op de correctheid van de aangeboden Wagoneers: er zijn er namelijk velen in omloop die een stuk jonger zijn als wat het kenteken aan geeft. (hiermee wil ik niet zeggen dat elke aanbieder er mee aan het rotzooien is geweest, maar dat soort auto's kan je wel problemen gaan geven als je eens in de fuik van een verkeerinspectie rijdt)

Als je een Wagoneer uit het Kaiser tijdperk aangeboden ziet die voorzien is van een AMC-blok en 6-gaats velgen dan is het tijd om je eens goed achter de oren te gaan krabben en je alarmbellen te laten rinkelen, maar ook met Wagoneers uit het AMC-tijdperk is het nog oppassen geblazen. (het topic "Welke Grill In Welke FSJ" is wel handig als ruwe voorselectie op originaliteit)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thnx Muddy Bandit.....weet jij iets van cherokee renegade 3.7l V6?

6 uur geleden zei Muddy Bandit:

Om te beginnen: ga nooit een luxe auto vergelijken met een 4x4 uit de vorige eeuw.

Die 4x4's zijn gewoon comfortabel gebouwde tractors, maar het onderhoud ervan ligt nog wel op tractornivo.

En zo moet je het comfort ook zien: de zachte lederen stoelen verhullen wel de starre bladgeveerde assen, maar voorkomen nog niet dat er van alles gaat rammelen in de auto.

 

Wagoneers zijn wel kilometervreters, maar dan op z'n amerikaans... dus cruisen op de highway rechtaan rechtuit tegen continu 50 mph, en alleen maar stoppen om te tanken en hamburgers in ontvanst te nemen in de McDrive.

In Nederland is het echter slalommen, trappen en weer stil staan in het verkeer, en dat geeft een veel zwaardere belasting van de aandrijflijn waar het onderhoud dus ook goed op afgestemd moet worden.

Vooral de ketting aangedreven tussenbakken die in vele Wagoneers zitten zijn berucht om een opgerekte en klapperende ketting, maar ook de motoren willen nogal eens de nodige lagerspeling hebben. (360 AMC is zwakker als de oudere 350 Dauntless) 

Verder zijn de Wagoneers berucht om roest: de constructie van de body i.c.m. de fabrieksaf ontbrekende roestpreventie en een magere lak- en spuitkwaliteit zorgt er voor dat ze op de meest vreemde plekken stevig kunnen roesten.

Ook even goed letten op de correctheid van de aangeboden Wagoneers: er zijn er namelijk velen in omloop die een stuk jonger zijn als wat het kenteken aan geeft. (hiermee wil ik niet zeggen dat elke aanbieder er mee aan het rotzooien is geweest, maar dat soort auto's kan je wel problemen gaan geven als je eens in de fuik van een verkeerinspectie rijdt)

Als je een Wagoneer uit het Kaiser tijdperk aangeboden ziet die voorzien is van een AMC-blok en 6-gaats velgen dan is het tijd om je eens goed achter de oren te gaan krabben en je alarmbellen te laten rinkelen, maar ook met Wagoneers uit het AMC-tijdperk is het nog oppassen geblazen. (het topic "Welke Grill In Welke FSJ" is wel handig als ruwe voorselectie op originaliteit)

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Vsk996:

Ik kan je weinig advies geven over de Wagoneer op zich, maar hou rekening met het feit dat ze in de VS nooit meer rommel (kwalitatief) op de markt hebben gegooid als in die periode.

Ik heb het hier jaren geleden al eens verteld:  In 2008 was ik eens in een winkelcentrum in Banff (Canada) aan het rondneuzen tussen de kledij en ik kwam een stand tegen met petten.  Mooie Amerikaanse type petten, met opschrift Dodge, Ford, GMC, Kenworth, Peterbilt, enz... maar géén pet te vinden met 'Jeep'.  Ik ging naar de verkoper en vroeg of dit soms toevallig uitverkocht was.  Hij lachte eens raar en zei: we don't have jeep caps, doesn't sell...  Ik zei: why not ?  En hij zei: you should talk to their owners...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 hour ago, fransdemers said:

Ik heb het hier jaren geleden al eens verteld:  In 2008 was ik eens in een winkelcentrum in Banff (Canada) aan het rondneuzen tussen de kledij en ik kwam een stand tegen met petten.  Mooie Amerikaanse type petten, met opschrift Dodge, Ford, GMC, Kenworth, Peterbilt, enz... maar géén pet te vinden met 'Jeep'.  Ik ging naar de verkoper en vroeg of dit soms toevallig uitverkocht was.  Hij lachte eens raar en zei: we don't have jeep caps, doesn't sell...  Ik zei: why not ?  En hij zei: you should talk to their owners...

Ik rij al 17 jaar met voornamelijk auto's uit de USA en ik moet ook wel eerlijk bekennen dat jeep en Chrysler tegenvallen qua kwaliteit.

De reden dat ik toch jeep rij is vanwege de capaciteiten, de jeep is een alles kunner.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Ab locked this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...