Spring naar bijdragen

4x4 full time


keesg
 Share

Recommended Posts

Ik heb het "probleem" dat mijn auto bij ingeschakelde 4x4 full time (groene lampje) behoorlijk wat meer geluid maakt. Is dit gebruikelijke? De cardan naar de vooras draait niet harder dan wanneer de 4x4 is uitgeschakeld. (uitgaande van rijden op asfalt)

Een tweede probleem is, als ik de 4x4 uitschakel rijdend op asfalt dan blijft ie nogal even hangen in de parttime stand (oranje lampje). Zou dit laatste kunnen komen doordat de voorbanden redelijk versleten zijn. Bij het uit/in schakelen moet de bak via de parttime stand, er is een toeren verschil tussen de cardan naar voor en de cardan naar achter. Als de tussenbak dan pakt in parttime dan staat er spanning op de aandrijflijn en blijft ie hangen.

Graag even wat ideeen in welke richting ik moet zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kees

Dat je bij ingeschakelde 4x4fulltime wat meer geluid hebt is normaal en vaak iets meer trillingen. Misschien een overbodige vraag maar heb je wel gecontroleerd of er olie in het voorste diff zit en wat de staat van de olie is.

Wat ook goed mogelijk is dat het flex stuk op je aandrijfas( het stuk met het dubbele kruisstuk) aardig wat ruimte heeft.

Dat je bij uitgeschakelde 4x4 het niet hoort komt waarschijnlijk doordat de aandrijving dan van de vooras af komt en dus een heel andere belasting op alle draaiende delen.

Het slecht uitschakelen komt idd door het verschil van de banden daarom geeft Jeep aan dat om de zoveel tijd de voor en achterbanden met elkaar gewisseld dienen te worden om gelijkmatige slijtage te krijgen. Ook wanneer je verschillende merken voor en achter hebt kan je ook dit verschijnsel krijgen. Oplossing voor het slecht terugschakelen naar 2wd is bv om met de rechterkant door de berm(onverhard) te rijden dan wil hij er wat sneller uit schieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ed,

Op zich geen overbodige vraag, heb dit niet gecontroleerd, Ga dit morgen effe checken. De vorige eigenaar heeft me verteld alle olieen gecontroleerd te hebben. Van die olieen heb ik alles zelf ook al enige malen gechecked, incl tussenbak, behalve de diffs. Nu heb ik nog nergens lekkages geconstateerd, dus ik verwacht eigenlijk dat er in het voordiff wel olie zit. Maar zal morgen effe kijken en zien hoe de olie er voor staat. Heb zelf wel het idee dat de aandrijfas nog goed aanvoelt zonder veel speling oid. Maar je theorie dat de aandrijving met uitgeschakelde 4x4 van de andere kant komt dat lijkt me wel een geloofwaardig iets, Verder is de wagen behoorlijk verhoogd wat ook zijn gevolgen zal hebben voor de aandrijving.

Blij dat mijn theorie mbt de banden wel klopt, ga binnenkort maar eens kijken voor een paar nieuwe bandjes. De uitschakel truuk zal ik in gedachte houden. En dan zal ik regelmatig gaan wisselen, is op zich niet zo'n opgave

 

Thanks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...