John Renne Geplaatst April 24, 2016 Rapporteren Share Geplaatst April 24, 2016 Vanmorgen (en vanmiddag) op de jeepclub startersdag stond ik (geheel conform m'n eigen verwachting) keurig met de wielen in de blubber, en was er geen voor- of achteruit rijden meer mogelijk. Gelukkig waren er gelijk hulptroepen aanwezig om me weer op weg te helpen, maar 1 ding werd me wel meteen duidelijk. De el-cheapo sleepkabel die ik ooit uit de aanbiedingenbak had gehaald, is niet toegerust op deze uitdaging. Als advies kreeg ik eens te kijken naar een sleeplint en boomlint en thuis ben ik ook meteen gaan googlen en het is me gelukt. Ik ben de weg kwijt geraakt. Op sommige sites wordt aangeraden te kijken naar een kinetische kabel die wat elastisch is, omdat je dan met een klein rukje de auto weer los kan trekken. Op andere sites staat juist dat een sleeplint (dus zonder de elasticiteit) handiger is, omdat je de auto dan echt een klein hupje geeft. Ik heb al wel wat zitten rekenen, en volgens mij zou ik met een kabel met een MBL van rond de 7.5 ton en een SWL van 1.5 ton (de auto is 1.4 ton) wel goed moeten zitten. De vraag is dus alleen, wat is wijsheid in deze? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
throttle happy Geplaatst April 24, 2016 Rapporteren Share Geplaatst April 24, 2016 ik ben voorstander van kinetische touw. heb er al heel wat wagens mee uit de blubber of diepe sporen getrokken :o) Ik heb er 2 van het merk 'Strong-Arm' : gevlochten witte nylon touw van ongeveer 25 mm diameter en blauwe hoes over bijde uiteinden...Heb er vroeger zelfs een aantal aan Parijs-Dakar team's geleverd en een Bekende Belg heeft zelfs 2volledige dagen achter een vrachtwagen gehangen om officieel de eindstreep 'op eigen kracht' te halen :o) touw gaf geen krimp en door het elasties werken krijg je niet zo'n schokken maar vermeerderd je ook je trek-kracht waneer je iemand ermee wilt uit trekken... Ikzelf heb ooit een wedstrijd klare Toyota-Landcruiser (3ton) los getrokken met mijne 1600kg zware Jeep M38a1 :o) terwijl ze met een gewone treklint en een andere HDJ80 er geen beweging in kregen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rene83 Geplaatst April 25, 2016 Rapporteren Share Geplaatst April 25, 2016 ik zou ook voor een kinetisch touw gaan. Het werkt veel vloeiender, en je auto krijgt niet zo'n schok te verduren als men je los moet trekken, of jij iemand los trekt. Ook met lieren in mul zand kan het mooi werken, in de sahara hebben we zo een Unimog aan een Patrol los kunnen lieren. Die Unimog had een zo'n reklint van ARB, trok die flink op spanning met de lier en liet toen de wielen een keer rond gaan. Na een paar keer had ie m uit het gat staan en kon hij weer rijden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
John Renne Geplaatst April 25, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 25, 2016 9 hours ago, michel1972 said: Over wat voor auto hebben we het dan die 1.4 ton weegt? Een Jeep Renegade, of de Jeep Compass van m'n vriendin. Beide zitten zo rond dat gewicht volgens mij. Ik had ergens als handvatten gevonden: SWL: minimaal het gewicht van je auto. MBL: rond de 5.5 maal het gewicht van je auto. Zijn dat een beetje logische getallen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Iceman Geplaatst June 7, 2016 Rapporteren Share Geplaatst June 7, 2016 ligt ook aan de situatie -> blubber is al snel kinetisch, gaat het om rotsen dan is 'gewoon' sleeplint meer geschikt (of beide aanschaffen, dan kun je kiezen naargelang de situatie) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roo4JK Geplaatst August 28, 2016 Rapporteren Share Geplaatst August 28, 2016 Wellicht heb je ze al gekocht maar: Zou niet een te lichte versie nemen, je leent ze onderling ook nogal eens ff uit is mijn ervaring. Zeker nu er TJ is bijgekomen.... zag ik ergens. staan Ikzelf heb hiervoor, van Warn, een sleeplint van 9 meter en een boomlint van 3 meter. Gewicht zou ik na moeten kijken maar een JK zit beladen boven de 2T. Zou gelijk passende D-sluitingen erbij kopen. Spreek je en groet Roo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
John Renne Geplaatst August 28, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 28, 2016 Het is een bergingssetje geworden met een kinetisch touw van 6 meter met een breeksterkte van dik 10.000kg, extra D-sluitingen en een krachtverdeler, om over 2 ogen te kunnen slepen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst December 29, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2016 (bewerkt) Wellicht beetje spuit 11 hier, maar let ook dat je D sluitingen de kracht aan kunnen. Je zal niet de eerste en zeer zeker niet de laatste zijn die er een door zijn voor / achter ruit geslingerd krijgt. En mocht je budget het niet toelaten om een lier te kopen zou ik zeker een Hi-Lift jack of een Come along aan kunnen raden om in je wagen te hebben liggen! December 29, 2016 bewerkt door DutchMud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
John Renne Geplaatst December 29, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2016 De lier zit er al op. De compass uit de vijfde post is intussen ingeruild voor een TJ en met die Renegade gaan we eigenlijk niet echt meer het terrein in. Daar hebben we nu een beter alternatief voor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchMud Geplaatst December 30, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2016 Grappig om te lezen dat de TJ in Nederland heel erg geliefd is. CJ5 en 7 zijn hier hoog aangeschreven voor de crawlers en een v8 er in. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
John Renne Geplaatst December 30, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2016 Persoonlijk vind ik modder en zand fijner dan rotsen. Ik heb het gevoel, dat bij rotsen -als- er iets mis gaat, het ook gelijk -goed- mis gaat. Voor een beetje ploegen in het zand, is een TJ eigenlijk best fijn. Dan is zelfs een 2.5 liter al genoeg. Ik probeer het meeste toch op techniek te doen en niet op brute kracht Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.