Spring naar bijdragen

Bonk uit motor bij belasting (backfire?)


Recommended Posts

Al een tijdje heb ik last van een BOEM geluid uit de motor als ik hem goed belast. Lijkt alsof er een backfire ontstaat. Probleem doet zich niet alleen voor op gas, maar ook op benzine. Meestal ontstaat het als ik flink gas geef, gas los laat, en dan weer flink gas geef. Blijft alleen bij die knal, hij rijdt verder gewoon goed door.

Bougies en kabels zijn niet zo oud, cap en rotor zijn gloednieuw. Enig idee waar ik aan moet denken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei jofer:

Als je nou bergafwaarts gaat in z'n 1 hoor je hem dan erg ploffen in de uitlaat?

Nou zijn er weinig bergen in Nederland maar bijvoorbeeld in een afdaling in een parkeergarage.

 


Nee, daar herken ik niks van. Puur bij volle belasting, bijvoorbeeld bij het inhalen van een vrachtwagen als ik hem vol intrap terwijl ik het gas los had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is echt een knal wat uit de motor lijkt te komen, ik denk uit de bestuurderskant. Hij doet het vooral als hij opeens op zijn donder krijgt, meestal bij een kickdown. In een versnelling vastzetten en gas geven heb ik nog niet geprobeerd, dat zal ik binnenkort eens doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetje lastig te beoordelen, maar een bonk of ander geluid bij belasting ineens, zou ik eerst denken aan motorsteun en of bakrubbers.

Gas los en dan een flink gas geven, maakt het blok een kanteling, als de motorsteunrubbers oud of kapot zijn maaktie helemaal een zwieper en komt dan wellicht ergens tegenaan.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad eerder een klap dan een bonk. Vergelijking met vuurwerk van Ab komt wat meer in de buurt. Ik weet wat een backfire is, in de tijd dat ik nog mijn oude cilinderkoppen had en een Impco LPG systeem had heb ik dat vaak gehad... Zelfs een paar keer het luchtfilterhuis opgeblazen. Vaak komt het gelukkig niet voor, maar als ik een paar keer flink het gas pompend intrap (rijdend), dan gebeurt het vaak, heb wat lopen testen. En af en toe bij een kickdown, maar niet altijd. Maar een backfire op benzine met zo'n injectiesysteem is toch niet zo waarschijnlijk? Wat zou een oorzaak kunnen zijn, en wat zou het eventueel anders kunnen zijn?

Motorrubbers zijn een paar maanden oud en de transmissierubber is een maandje oud.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Masis:

Wat zou een oorzaak kunnen zijn, en wat zou het eventueel anders kunnen zijn?

Lekke benzine injector? Ik neem aan dat er druk op de brandstofrails blijft bij rijden op LPG.  

Al nieuwe bougies met juiste electrode afstand gemonteerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Ab:

Lekke benzine injector? Ik neem aan dat er druk op de brandstofrails blijft bij rijden op LPG.  

Al nieuwe bougies met juiste electrode afstand gemonteerd?

 

Dat is een goede, laatste keer dat ik de fuelrail eraf had lekte er inderdaad een injector aan de bestuurderskant. Heb ik toen wel opgelost, maar misschien niet goed genoeg. De druk blijft er inderdaad op staat bij het rijden op LPG, zodat de computer direct over kan schakelen op benzine mocht dat nodig zijn. Ik denk dat ik eens de benzine injectoren los koppel puur om het bij het rijden op LPG uit te sluiten.

Bougies zijn niet zo oud, de electrode afstand had ik toen der tijd wel naar gekeken maar niet op de nette manier (met een feeler gauge). Deze heb ik nu direct besteld, dus ik zal daar ook even naar kijken :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...