Spring naar bijdragen

Welke lier


Recommended Posts

Ik heb zelf een kingone 9.5 tds, dit is een lier met een hele goede prijs/kwaliteit verhouding. Niet te vergelijken met de chinese lieren die voor een honderd of 3 aangeboden worden, de kwaliteit van de kingone (ook aangeboden als goodwinch/warrior/en eerst champion en warrior) is erg goed, met als pluspunt de rem buiten de trommel. Dit is een pluspunt mocht je er een liertouw op willen. De rem zit bij bijna alle lieren in de trommel, welke dan heet word tijdens belast uitlieren (achteruit van een helling bijvoorbeeld).

De kingone word vanaf 550 aangeboden op marktplaats (zonder lierkabel/touw), compleet vanaf 650. (www.kefpro.com) Dit is ongeveer de helft van een gemiddelde warn bijvoorbeeld, en doet wat kwaliteit betreft er niet voor onder. Onderdelen zijn indien nodig goed te verkrijgen, en ook sterkere motoren, luchtbediende vrijloop enz. 

Ik heb hiervoor een warn 9500 ti gehad, daar heb ik behoorlijk wat gekloot mee gehad (motor kapot, weigerende relais), de kingone heeft ondertussen veel meer meegemaakt en doet het altijd. Ik hoef iig geen andere meer. 

Maar goed, met lieren is het hetzelfde als met offroad banden, veel verschillende, en veel verschillende meningen en ervaringen. Succes met je zoektocht

oh ja, verder zorgen voor een goed boomlint, een paar harpsluitingen, en een paar handschoenen.

bewerkt door Rene83
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank gents, voor mij (wederom) nieuwe materie.

ik zie lieren met stalen kabels en touw, wat is daar precies het verschil?

als ik een lier koop is dat op de bumper monteren en klaar of heb ik nog een lierplaat nodig?

ik zoek een mooie kwali/prijs. En zeker geen rommel, zit r niet voor de sier en iets dat niet werkt maakt mij chagrijnig😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

pluspunten touw;

lichter

fijner aan de handen (staalkabel komen op den duur vaak haakjes aan, die lekker kunnen snijden)

als het knapt veiliger

minpunten

kan niet tegen scherpe dingen (rotsen), dus eerder kans op beschadigingen

schoonmaken na gebruik

kan niet goed tegen UV, je moet eigenlijk je lier afdekken als je Jeep altijd buiten staat (lier afdekken is dan zowiezo beter)

redelijk duur

 

pluspunten staal

gaat lang mee

kan meer hebben

minpunten

de genoemde haakjes

bij knappen behoorlijk gevaarlijk, altijd een strop oid om de kabel slaan tijdens lieren.

 

Ik heb er nu een touw op zitten, en ben er op zich wel tevreden mee. Mijn lier is goed uit te trekken als ie in vrijloop staat, en omdat het touw licht is kan ik m'n kabel met 2 vingers uittrekken. Het is maar net wat je er mee wilt. Je kunt gewoon een complete lierset met een staalkabel en rollenvenster kopen, en altijd nog overstappen op touw. Als je de lier niet vaak denkt te gebruiken, kun je prima met een staalkabel uit de voeten. 

http://twistim.com/KINGONE%20lier%20test.pdf hier is een australisch artikel over een lierentest, kun je een beetje vergelijken. Hier heet de kingone trouwens avenger mako, nog een merknaam voor die lier. ;-)

bewerkt door Rene83
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Big Bad Black:

als ik een lier koop is dat op de bumper monteren en klaar of heb ik nog een lierplaat nodig?

Zorg ervoor dat dit goed gemonteerd wordt , een lierplaat is een goed basis hiervoor. 

Voordat je gaat monteren , kijk ook of je basis (voorste chassis) goed is.
Alle gaten goed schroefdraad heeft enz. 

Het laatste wat je wilt, is als je iets schuin staat en je de lier nodig hebt en dan blijkt dat het niet goed gemonteerd is.

Nog een tip, zorg voor goede verbindingen met je stroom kabels, gaat best wat stroom doorheen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben nu aan het snorren naar de Kingone die Rene al eerder aangaf. In hoeverre is het verschil in gewicht een onderdeel van de keuze? Kan me niet voorstellen dat ik gelijk alle putdeksel op de motorkap krijg bij het rijden en de Jeeps niet gebouwd zijn voor lichtvoetigheid, kortom, wanneer is zwaar te zwaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil alle Hollanders er toch wel even op wijzen dat de op afstand beste en helaas ook de duurste de Warn is.

Een lier moet het na 20 jaar nog goed doen, onderdelen moeten leverbaar blijven, marktwaarde hoog bij verkoop enz.

Natuurlijk zijn de Warn lieren via de officiele Nederlandse importeur veel te duur, maar goed, internet is je vriend.

Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gaat er toch niet om wat zo'n lier in de USA kost Siert? Misschien kost zo'n warrior/kingone daar ook wel de helft of een derde van een lier hier ;-). 

Warn heeft evengoed er series tussenin zitten die veel problemen kennen, het grootste voordeel wat Warn heeft is dat er idd voor (hele) oude lieren nog onderdelen te krijgen zijn. Iets wat je van een kingone bijvoorbeeld nog niet weet, omdat ze nog geen tientallen jaren bestaan. Ze hebben iig al laten zien niet zoals die chinese meuk te zijn, elk jaar een ander model met andere onderdelen te introduceren, zodat je met stukken weer een andere 250 euro lier moet kopen.

Maar zoals ik in mijn eerste reactie al schreef, veel verschillende merken, geeft even zoveel meningen en ervaringen. Ik geef iig nooit 1000 of 1500 voor een nieuwe Warn uit, terwijl ik voor dat bedrag zowat 2 of 3 nieuwe kingone's kan kopen. Die, gezien de vele ervaringen te lezen op het internet, echt niet veel onderdoen voor een Warn. Het enige wat afwachten is, is of de onderdelen voorziening over een jaar of 10 nog hetzelfde is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Budget is voor mij onderdeel van de afweging. Heb helaas geen boom met euro's er aan hangen. Zal de afweging moeten maken, hoe vaak te gebruiken, hoe lang, waarvoor, betrouwbaarheid en wat kost het. Want ik wil ook nog graag andere dingen met de Jeep doen zonder failliet te gaan😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb al meer dan 20 jaar warn lieren... en op zeker moment 4stuks 8274's en 2 XP's...hoeveel orgineele relais ik verbruikt heb is niet bij te houden...dus die Albright'relais zijn een zegen :o)  maar als je gezond redeneerd zijn het dure dingen en met de huidige evolutie ook achterhaald...ik heb nog een Warn 8000 gekocht gehad voor 375€ en een Warn XP per opbot op een verkoop site voor 450€ ...die uiteindelijk vol water stond en dus de motor en relais niet meer te redden waren...dus kost die XP mij nu minstens 550€...  voor 550 heb je een nieuwe kingon... het is natuurlijk geen warn maar ik krijg mijn warn's wel niet verkocht voor hetzelfde geld he'...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

ondanks wat minder goede ervaringen bovenstaand met Warn, blijf ik bij de stelling dat je aanschaft wat je je kunt veroorloven ... maar dan geen gezeur achteraf als de goedkopere lier niet dat brengt wat je ervan verwacht :whistle:

dat gezegd hebbend: ik ben fan en regelmatig gebruiker van Warn, niet alleen in NL/Europa, maar ook met de offroad trips in de US en dan blijkt dat ook het terrein (water, rots, zand, modder enz) waarin je je begeeft een rol speelt bij de keuze voor een lier -> vooral snelheid speelt een rol (hoe sneller de lier kabel of touw oprolt hoe beter -> er ontstaat dan geen of weinig slappe kabel of touw met alle gevolgen vandien als je Jeep eraanhangt en terugvalt)

 

kijk op marktplaats, ebay enz. voor goede deals op gebruikte en nieuwe lieren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ondertussen de lier weer lekker ge(mis)bruikt, op een helling waar bij mijn Warn 2 jaar geleden de rem het ineens af liet weten (en ik daardoor rechtsachter mijn spatbord tegen een boom kapot drukte) kon ik met die cheapass kingone stoppen, aan het touw laten hangen en weer door lieren. 

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat de merknaam Warn veel te dik betaald moet worden. Ik heb mijn Warn ti9500 (heb m nog liggen) en mijn Kingone beide uit elkaar gehad om schoon te maken, de Kingone is wat planetaire stelsel ed. net zo goed, misschien nog wel beter gebouwd als de Warn. Stalen plaatjes, stalen tandwielen, sterk spul. 

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat de ti9500 van Warn een beetje als een probleemkind te boek staat als ik Amerikaanse fora erop na lees. Ik ben in iig dik tevreden over mijn lier,maar fan wil ik me niet noemen. God weet had ik een Superwinch gekocht en was ik daar dik over tevreden. Maar fans van een bepaald merk zijn in mijn ogen blind voor andere merken (ik weet dat ik misschien nu mensen tegen de schenen schop)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb gister net een Kingone TDS in ontvangst genomen van 4x4 st. annaland. Mijn argumentatie voor de aankoop daarvan:

- Pneumatische vrijloop (is een optie)

- Externe rem

- Prijs

De lier ziet er verder prima uit, ik neem aan dat 'ie m'n Grand Cherokee wel uit moeilijke situaties kan trekken.

Nu alleen nog even in de lierbumper bouwen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...