Spring naar bijdragen

p0108 storing


Recommended Posts

Hallo,

ik heb me zojuist voorgesteld in het voorstel forum :) . Echter zit ik met een bloed irritant probleem. Mijn ZJ 5.2 heeft he CEL (Check Engine Light) branden. volgens  de uitlees computer is de storing P0108 Manihold airpressure high voltage. Ik heb me al een ongeluk gezocht op internet maar ik kom er stom weg niet uit.en ik hoop dat iemand mij hier tips kan geven omtrent dit probleem. het volgende gebeurt.

  • - de motor kan niet meer dan 3000rpm maken en ik mis de helft van het vermogen
  • loopt soms lag stationair (250rpm) of schommelt tussen 250-1000rpm maar sinds vandaag helemaal niet meer stationair

het volgende heb ik gedaan:

  • ik heb de brandstof pomp vervangen (dit had er ook meer te maken kunnen hebben)
  • alle vaccuum punten op het blok nageken deze werken prima
  •  ik had een nieuwe MAPsensor welke niet paste maar wel heb "test" aangesloten (met een verloop kabeltje. zijn ze niet allemaal hetzelfde?)
  • ik heb de eerst MAPsensor vervangen door 1 die ik nog had liggen en de waardes gemeten bij stationair geeft deze 5v aan en bij meer toeren zakt het voltage echter is het 1V te hoog
  •  

wat ik nog ga doen:

  • de nieuw MAP terug sturen en de goeie vragen

verder ben  ik vrij radeloos als de nieuw MAP het niet oplost. ik zou niet weten waar ik dan moet zoeken. De motor geeft genoeg compressive en de PCM kan het niet zijn. ik heb het foutgeheugen al een aantal keren leeg gemaakt. maar het mag allemaal niet baten. Wie zou me in de geode richting kunnen sturen?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou even de FSM kunnen raadplegen wat de waarde's zouden moeten zijn, en dan meten met een verloopkabeltje ertussen. Of een goede OBD lezer, waarbij deze waarden "live"zijn uit te lezen.

Je hebt wel de juiste Mopar Map sensor gebruikt? Jeeps staan er om bekend om andere sensoren niet prettig te vinden.....

En welkom natuurlijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry van de wat late reactie maar ik had wat neven projectjes.Maar ik heb de MAP sensor vervangen voor een hagel nieuwe (Crown, gekocht via B&S parts in tiel) Daarna fout geheugen gewist met OBD 2 lezer alle vacuüm leidingen aan gesloten zoals ze zaten. En daar na gestart. Ik kreeg weer meteen het CEL....:dry: fout code wederom p0108. Ik heb even de spanning gemeten op de signaal draad (rood/wit) en deze is bij motor uit auto op contact 4.7 volt. Welke volgens internet te hoog is (nominale waarden zou tussen de 3.8-4.0 volt moeten zijn?) Als ik de auto start zakt voltage naar 1,4-1,7 volt. (Alles gemeten met de multimeter rechtstreeks op de - pool van de accu. Dus de Massa zou overal goed moeten zijn.

Ik type even hoe ik de CEL voor het eerst kreeg. Ik heb mee gedaan met de carbagerun met deze auto. Het CEL ging voor het eerst branden nadat we in Frankrijk E85 hadden getankt en op 1800m hoogte reden. Dit was overigens de laatste dag van de run. Daarvoor nooit problemen gehad in de bergen. het volgende is dus gedaan en vervangen:

  • brandstof pomp vervangen door hagel nieuwe
  • MAP sensor vervangen door hagel nieuw
  • onder de motorkap alle vacuüm leidingen aangesloten en de lekken gedicht
  • vacuüm aansluitingen op het blok nagekeken deze trekken naar mijn mening voldoende vacuüm.
  • ik heb de stationair schroef in Andorra een beetje open moeten schroeven om te voorkomen dat de  auto afsloeg bergaf (Jeep zonder stuurbekrachtiging is wel goede fitness maar niet voor een paar honderd km ^_^)

Ik ben een beetje einde raad. Heeft iemand een idee waar ik nog zou kunnen zoeken? volgens mij is het probleem elektrisch. Want zodra ik de auto op contact zet slaat de aanjager aan terwijl alle knoppen op "off" staan en de binnen verlichting blijft permanent aan als de auto uitstaat en op slot gezet word. Pas bij auto start gaat de binnen verlichting uit. Maar ik zou het raar vinden als dit allemaal met elkaar te maken heeft.

Alvast bedankt voor alle info!

@Ab

Mag ik vragen wat een FSM is? Field Service Manual?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Tijd weer voor een kleine update.Ik ben er gisteren achter gekomen dat 1 van de lamda's niet goed is. Deze zou tussen de 0.9 en 1V moeten geven maar gaf 2.5V dus deze ga ik ook nog vervangen. (de lamda sonde voor de kat, niet na de kat.)

Verder ga ik zoeken naar software om de jeep realtime uit te lezen. Ik heb al een laptop met een seriële OBD ll connector nu de software nog :) als iemand me en hint zou kunnen geven m.b.t de software dan gaan we die downloaden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Crown is troep, zeker met sensoren altijd voor origineel Mopar gaan.

FSM = Factory service manual

Wat betreft OBD software, ik gebruik de Torque app voor Android in combinatie met een bluetooth scanner. Werkt niet super, maar wel gewoon goed en zeker goed genoeg om eens codes te lezen en wissen.

 

Op 4-4-2016 om 9:30 PM zei Plant:

ik heb de stationair schroef in Andorra een beetje open moeten schroeven om te voorkomen dat de  auto afsloeg bergaf (Jeep zonder stuurbekrachtiging is wel goede fitness maar niet voor een paar honderd km ^_^)

Hebben wij een stationair schroef op de ZJ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

On ‎11‎-‎4‎-‎2016 at 10:46 AM, Masis said:

Hebben wij een stationair schroef op de ZJ?

wellicht type ik het verkeert. Achter het gasklepmechanisme zit een schroef (welke alleen met een tang te draaien is) deze heb ik een stukje uitmoeten draaien. om te voorkomen dat toen de motor afsloeg bij een afdaling van 2100m hoogte (ivm stuur en rembekrachtiging) Ik heb als het ware de gasklep minimaal open gedraaid. De motor die in mijn jeep ligt is een motor uit een 98er overigens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Het problem is opgelost!! ik had als laatste de lamda sonde vervangen voor de katalisator. (zo'n 4 draads universeel ding) Maar het werkt. Ik heb de voole vermogen terug en de CEL komt niet meer terug. ik verwacht dat het een combinatie was van een slechte MAP en een kapotte lamda.. HEt belangerijkset nu is dat de jeep weer rijdt zoals het hoort!!

 

zit de foto's van de "stationair schroef"

 

bedankt voor al het mee denken allemaal. ik ge weer verder met het trouble shooten naar de volgende problemen die de auto heft nog. dit zijn de binnen verlichting die aan blijft staan en de aanjager die een Eigen leven heft. maar ik ga eerst zelf op onderzoek. moet ik daar nog vragen ove hebben dan maak ik een nieuw topic :) Ik heb me ook meteen opgegeven voor de jeep starters dag 24 april :D

 

 

 

 

WP_20160417_001.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft een ZJ ook zo'n dimmer voor de tellerverlichting op het linker pookje bij het stuur? Als ik die bij mijn WJ helemaal naar boven zet blijft de binnenverlichting ook aan. Kijk even of de switch je tellers nog dimt, wellicht staat hij gewoon op aan of is de switch kapot. Ik heb wel eens eerder gehoord dat die stuk gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dat een V8 of een 4.0? Ik heb zo'n stationair schroef nog nooit gezien op een V8...

En inderdaad, eerst even dat schakelaartje nakijken van de verlichting. Anders misschien een deurschakelaartje dat blijft hangen? Geeft de computer aan dat er een deur open staat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 hours ago, Masis said:

Is dat een V8 of een 4.0? Ik heb zo'n stationair schroef nog nooit gezien op een V8...

En inderdaad, eerst even dat schakelaartje nakijken van de verlichting. Anders misschien een deurschakelaartje dat blijft hangen? Geeft de computer aan dat er een deur open staat?

Heej,

dit is gegarandeerd een 5.2 v8 :). Dit is overigens de 2e motor welke uit een auto van 1998 komt met nog geen 100dkm op de klok. mocht je bij de jeep starters zijn kan ik het je laten zien. Ik heb een imperiaal met 3 verstralers en "team brulpiep" ( Limburgs ) op het dak van de jeep :) 

Wat de binnen verlichting betreft. ik heb er een andere schakelaar in zitten welke ik een tijdje geleden heb gekocht maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem. (geen idee overigens of dat deze überhaupt goed is. Kan ik dat doormeten? Iig bedankt voor de suggesties ik ga ermee aan de slag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...