Spring naar bijdragen

4,2 met EMPi Weber 32/36 veel te rijk


Recommended Posts

Ik heb een EMPI (Weber) 32/36 carburateur gemonteerd op mijn 258/ 4,2 CJ7. Op de verpakking stond dat je een drukregelaar met max 3,5psi moet monteren. Eerst maar eens proberen! Loopt meteen goed, alleen walmt en stinkt nogal. CO is ook veel te hoog, niet terug te krijgen met de stelschroef. Nu toch maar een drukregelaar gemonteerd. Probleem blijft hetzelfde; hij druppelt wat uit de venturis in plaats van een mooie nevel. Iemand ooit zoiets meegemaakt? Lijkt me sterk dat ik andere sproeiers moet monteren op een kant en klare set.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De aanvoer zit op het standaard filtertje met de retourslang terug naar de tank. Tussen het filter en de carburateur heb ik nu een drukregelaar gezet 1-5psi, en deze op 1 psi gezet. (mag 3,5 zijn volgens de handleiding). Vandaag vlotterhoogte nog gecheckt en basisafstelling herhaald (best lean idle volgens internet).

Geen resultaat; walmt nog steeds zwart en druppelt uit de venturi in plaats van een mooie douche.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

daarnet de retourleiding gecheckt; die is open. Ik heb handmatig de tweede trap geopend om op die manier verhoogd toerental te krijgen en die venturi maakt een mooie "douche". Dat wil zeggen dat ik nauwelijks zie dat er benzine uit komt zo mooi is het verdeeld. De eerste trap blijft druppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nu met een drukmeter extra gecontroleerd; de druk naar de carburateur is nu 2psi (terwijl die 3,5psi mag zijn). Daar zit het probleem dus niet. Waarschijnlijk ga ik morgen proberen om de hoofdsproeier, luchtsproeier en mengbuis (of hoe dat ook heet) van de eerste en tweede trap uit te wisselen. Kijken of dat wat brengt. Wat is injectie en LPG toch handig zeg!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Eindelijk CO goed gekregen voor de APK! De benzine blijft helaas nog steeds uit de venturi druppen. Ik heb de sproeiers van de eerste en tweede trap gewisseld, omdat de tweede trap wel een mooie nevel geeft. Helaas; wanneer het toerental al iets boven stationair uitkomt gaat er benzine uit de venturi druppen. Hij stinkt en walmt zelfs als hij warm is.

Iemand ervaring met EMPI/ Weber zodat ik iets kan vergelijken?

 

20160409_171412.jpg

bewerkt door Loorider
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over de juiste afstelling, sproeiers en de juiste fabrikant van deze carburateur zij al veel dingen geschreven op US fora. Lees deze (51) pagina's maar eens... :-) -klik-

Ik heb er zelf ook eentje op de CJ zitten, maar geen problemen, werkt naar behoren. Geen drukregelaar gemonteerd overgens.....

Met de informatie in de tech notes van Redline Weber zou je een heel eind moeten komen. -klik-

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb me inderdaad suf gelezen op diverse fora. Een te rijke afstelling wordt inderdaad veel besproken. Oorzaak is vaak een verkeerde basis of stationair afstelling waardoor de carburateur stationair al op het primaire circuit loopt. Via de hoofdsproeier dus, en daarom veel te rijk!

Het druppen uit de venturi ben ik ondertussen tegengekomen via het amerikaanse opel gt forum (echt waar). Het blijkt dat er een klepje in de bodem van de vlotterkamer zit (power valve) dat bedient wordt via een vacuüm membraam. Als er laag vacuüm is door vollast verliest het membraam zijn kracht en drukt via een pen met veer het klepje open. Er opent dan een extra benzine kanaal parallel aan de hoofdsproeier om het mengsel rijker te maken.

Als het membraam gescheurd is kan het vacuüm dat tijdens normaal bedrijf optreed de pen niet tegen de veerdruk in van het klepje aftillen. Daardoor blijft het klepje continu open. Bij het minste of geringste verhoging van het toerental gaat er dus via de hoofdsproeier veel te veel benzine mee; vandaar het druppen uit de venturi en de zwarte walm.

Nu de top nog maar eens van de carburateur gelift om een en ander te bekijken. Een nieuwe carburateur heeft zoals verwacht een mooi nieuw membraam. Via een kanaaltje is de lek-dichtheid te testen door er vacuüm op te zetten. (een slangetje erop drukken en zuigen maar) De pen wordt mooi tegen de veerdruk in teruggetrokken; dat werkt dus. Nu heb ik eens gemeten hoe het zit met de lengte van die pen in ingetrokken toestand; die moet dan korter zijn dan de afstand tot het klepje. Daar heb ik volgens mij het probleem. De pen is zo lang dat hij het klepje altijd open houdt! Dit lijkt me een fabrieksfout! De leverancier benaderd, en kijken hoe ik het op kan lossen.

Ondertussen de powervalve proberen af te pluggen. Het walmen is nu een stuk minder, maar nu trekt hij nog geen worst van een plat bordje! Waarschijnlijk een oplossing zoeken in de pen verkorten en de veer een paar ringen afknippen, maar eerst wachten op antwoord van de leverancier.

Ik lees vanalles over de carburateurs, maar ik hoop toch wel dat ik hem goed krijg want stationair loopt hij als een zonnetje en hij start ook meteen!

32-36powervalve1.jpg

32-36powervalve2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...