Spring naar bijdragen

trekhaak te hoog


keesg
 Share

Recommended Posts

Het volgende  "probleem" is de trekhaak. Voor de goede gang van zaken moet ie een cm of 6 naar beneden. De aanhangers verbouwen is geen optie daar er ook wel eens andere auto's voorstaan.

Der zit nu een Brink trekhaak onder. De kogel is los te nemen door twee bouten los te draaien. Nu heb ik op het forum iets gezien wat op een verlaging leek die dan weer gemonteerd zat tussen die twee platen. Heb een mail naar Brink gestuurd maar uit het antwoord blijkt dat ze geen goedgekeurde verlaging hebben.

Ik ben best in staat daar wat voor te constureren. Ik heb ooit voor een klant een stootbumper getekend op een lichte bedrijfswagen, hiervoor is een individuele goedkeur aangevraagd en verkregen. Heb ook het RDW een mail gestuurd met de vraag of het mogelijk is voor een eigen trekhaak een individuele goedkeur aan te vragen. Uit dat antwoord blijkt dat ze dat ook niet meer doen.

Nu zal het waarschijnlijk zo zijn dat het antwoord van Brink en RDW ook een beetje afhankelijk is van degene die de vraag onder ogen krijgt. (pfff geen zin in, kunne we nie doen we nie zoek het uit)

Zijn er mensen die wel een goedgekeurde verlaagde trekhaak hebben weten te realiseren op hun Jeep Cherokee? (of ander)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bekend probleem; ik heb maar besloten het niet te doen. Ga nu maar voor een verhoogde tenttrailer voor op vakantie (op 31" banden).

Ben bang dat je 't niet meer goedgekeurd krijgt; het risico is mij dan te groot.

Jammer, want bij Laro's kan het wel.

Ben benieuwd of anderen hier wel een goedgekeurde oplossing voor hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je bedoelt de gehele koker laten zakken. Denk niet dat dat werkt. Probleem met zo'n trekhaak goedkeur is, is dat de montage wijze aan de auto daarin ook vastligt. Het is niet alleen de trekhaak op zich.

Als er dus iets gebeurt en ze kijken toevallig een keer verder dan komen ze daar achter, waarschijnlijk vragen ze de tekeningen op bij brink en dan val je alsnog door de mand.

Ga der misschien toch een projectje van maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik moet mijn trekhaak ook verlagen onder mijn Cherokee van 99'. 

Origineel zit er een vaste kogel onder en het hart van de kogel zit nu op 50cm vanaf het wegdek. 

Tijdelijke oplossing was verhogen van de koppeling op de aanhanger, maar ga nu een nieuwe trekhaak balk met flenskoppeling kopen. Hierbij kun je een verlaagde koppelingskogel kopen. Nieuwe balk (flensaansluiting) kost je rond de 130 a 150 euro incl bedrading. Gevonden in Duitsland met tuv keuring.

En bij terrein rijden kun je hem weer makkelijk demonteren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oa op de Duitse eBay https://www.ebay.nl/ulk/itm/252159813461 

Heb ondertussen 2 mails de deur uit gestuurd of ze hem in Nederland ook kunnen leveren  scheeld verzendkosten.

Bij Eurotrekhaak http://www.eurotrekhaak.nl/nl/jeep-cherokee/1625-trekhaak-met-vaste-kogel-jeep-cherokee-xj-1997-2001.html staat hij op de 2de foto afgebeeld. Gevraagd of ze die ook leveren.

Als ik bericht heb zal ik het posten.

Gr Tim.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb zelf nog eens gemeten. In onbeladen toestand van de auto zit hart kogel op 58 cm. De norm zegt dat de kogel in onbeladen toestand tussen de 38 en de 45 cm moet zitten. Heb mijn aanhangers bekeken als ik die vlak zet dan kan ik met een cm of 50 gedraaid komen. Al met al zou ik toch een cm of 10 moeten zakken. Als ik de balk waar de huidige trekhaak aan zit 10 cm laat zakken ziet er niet uit. Dit zou nl kunnen zonder te lassen en zonder sterkte technische consequenties.

Ga binnenkort de huidige trekhaak in 3D zetten en dan wat sterkte berekeningen op los laten proberen om een beetje gevoel erbij te krijgen.

Aan de voorzijde van de XJ zit een zelfbouw bumper, wellicht ga ik er achter ook 1 maken met een receiver hitch. Heb op rameder kogels gevonden met een behoorlijke drop. Rij niet zoveel met de aanhanger, als ik met een aanhanger rij is dat toch rond het huis. Dus van mij hoeft het allemaal niet helemaal legaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog even zitten denken en bekijken. Mijn huidige balk valt achter mijn bumper en knop trekhaak zit ter hoogte van onderkant balk. Als de nieuwe trekhaak balk met flenskoppeling op de zelfde hoogte valt heb ik er niks aan (komt de flenskogel zelf nog hoger uit). Hopelijk komt de balk lager uit en anders zal ik hem zeker moeten verlagen met wat massief stalen strips en nieuwe 10.8 verlengde bouten 😉.

heb gekeken naar zo'n hitch balk, maar kan maar tot klasse III vinden (de balk) en dat is 5500Lbs (2500kg). In mijn geval te weinig wil de boot met aanhanger kunnen trekken +\- 3000kg.

Maar voor huis en tuin doeleinde zal zo'n hitch ideaal zijn.

Lekker hoog 58cm 👍👌😃

Wil zelf in de toekomst ook stalen bumpers voor en achter maken met hitch receiver erin voor een demontabele winch voor voor en achter. 

(Tevens nog steeds geen reacties op mijn mail na 3 bedrijven. Ben al in staat om daar niks te kopen als ik een week op een reactie moet wachten in deze digitale tijdperk 😡.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan het dan niet laten om het niet verder uit te zoeken.

voorbeelden van standaard trekhaakbalk:

http://www.easycarparts.be/Controls/Custom/ECP/ProductPdf.ashx?type=a&path=00097/017911.PDF

http://www.easycarparts.be/Controls/Custom/ECP/ProductPdf.ashx?type=a&path=00097/022671.PDF

En flenskoppeling:

http://www.easycarparts.be/Controls/Custom/ECP/ProductPdf.ashx?type=a&path=00395/1017%20-%20Chrysler%20Jeep%20Cherokee.PDF

Zoals je kunt zien is de verticale steunen bij de flenskoppeling balk groter dan de standaard. dus ga ervan uit dat de balk een balkdikte lager zit dan origineel. Voor mij geen probleem wbt zicht en functionaliteit, hij zal bij mij niet lager komen dan de bladveer shackles( 2inch verhoogt en rij met 30's).

Dan nog deze erop en klaar is Kees: (90mm verlaagd van bovenste boutgat tot aan kogel) http://tazna-zarizeni.heureka.cz/tazne-9077589-4-gats-flenskogel-podvesena-4dir/

Of deze als we nog hoger gaan: (150mm)  https://www.trekhaken.info/producten/flenskogels/329071

Ik wacht mijn mails af en anders ga ik bellen en bestellen op korte termijn. Zal mijn bevindingen en uitwerking posten.

 

bewerkt door Sailortim
iets vergeten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De trekhaak die jij aan wil schaffen heb ik ook, echter de flenskogel die jij laat zien in je laatste post gaat daar niet op passen, Heb hier ook naar gezocht al dit soort koppelingen hebben een andere gaten patroon dan op je trekhaak. Gaat dus niet passen zonder aanpassingen

Ik heb het opgelost door mijn kogel te verlagen met een bijna 20 mm dikke stalen plaat, misschien illegaal maar zou niet weten hoe anders mijn caravan mee te nemen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei ARS:

als je wat maten of foto's wil van de trekhaak laat het ff weten, dan kan ik die posten ;)

Heel graag zelfs, ben erg benieuwd hoe hij er onder zit. 

Dus de standaard maten van de 4-gats kogels 83x56mm komen niet overeen met de gaten op de trekhaakbalk. 

Das weer mooi ruk. Kan namelijk ook nergens de afmetingen vinden van de gaten patroon op de balk. 

Misschien weet je nog de boutgaten afstand maten van de trekhaakbalk? Ben ik ook erg benieuwd naar. Kan ik vast nadenken hoe ik het op ga lossen en of wat voor gaan maken.

kijk uit naar uw foto van de trekhaak 😃

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de boutgaten op hart 90mm zit ( zoals ik de 2 gaats koppeling vind op internet) hoef je in de breedte enkel 3,5mm elk gat uit frezen aan de binnenkant om op hartlijn 83mm uitgekomen. Vanuit gegaan van een M16 bout. 

Dit valt wel te realiseren alleen benieuwd hoe hoog ze staan tegen over elkaar. Denk wel dat dit goed ga komen (hoogte in de buurt van 56mm 🙏🏻) 😃

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn 92 er Cherokee mag max 2500 kg trekken volgens kenteken en volgens het plaatje op de trekhaak. Misschien dat ik de kogel losschroef en dan zelf een plaat maak met de gewenste verlaging, Waar ik dan vervolgens weer een losse kogel op monteer. Zo blijft er een type plaatje op de trekhaak zitten. Waarschijnlijk al afdoende om een staandehouding door de politie te overleven. Ben ik voorlopig voorzien. Die bumper zal toch nog wel een tijdje duren gezien de tijd die ik er voor heb. :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De hard op hard afstand is horizontaal 9,4 en verticaal 5,2 cm. Dit wel ff gemeten met een rolmaatje dus niet op de mm exact.

De verlagingsplaat zit het mooist aan de "binnenzijde" van de trekhaakbalk, echter kom ik dan in de problemen met de bouten. Bij een scherpe bocht 

kom ik daar tegen aan met de stabiliteitskoppeling van de caravan, hier in de praktijk pas achter gekomen :frusty:

P1060639 (800x600).jpg

P1060640 (800x600).jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal geweldig, dank u wel. 

Die bouten worden voor mij geen probleem, daar hebben we mooie frezen voor. Dan kan ik een gekeurde 4-gaats flenskogel erop plaatsen. 😃

De balk hangt lager dan ik had verwacht, maar voor mij ook geen probleem, des te hoger kunnen we gaan in de toekomst haha. En wanneer lekker in het terrein gaan haal ik hem eronder vandaan. Je moet toch lekker bezig blijven 😬.

Weet u nog waar u de trekhaakbalk gekocht heeft? Ik kan niet wachten om weer te knutselen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp eigenlijk niet waarom jullie zo'n discussie hebben over de goedkeuring van het verlagen/veranderen van de trekhaak.

In principe is elke verandering aan het voertuig verboden tenzij het gekeurd is door de RDW dus ook elke verhoging of grotere wielen.

Dus bij een ernstig ongeval zullen ze niet alleen kijken naar een verlaagde trekhaag maar naar de algehele toestand van het voertuig.

Als je de Jeep niet verhoogt hebt hoef je de trekhaak ook niet te veranderen in alle andere veranderingen ga je zo wie zo  bij een ernstig ongeluk de bietenbrug op. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zegt onze moraalridder. 

Laat ons lekker piekeren. Verhogen en grotere banden doe je niemand kwaad mee als ze in goede en technische staat zijn is er geen probleem. Anders kwam er niemand door de keuring.

Er komt bij mij een gekeurde balk onder en een gekeurde trekhaak die verlaagd is.

Wij gaan lekker hoger en lager met de trekhaak. Houden andere het maar origineel als ze dat willen. Ieder hun keus. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik maak me dan ook niet zo druk over mijn iets verhoogde Jeep en verlaagde trekhaak. Hou me meer bezig met de algehele staat van mijn voertuigen, vind ik belangrijker.

En mijn caravan hing anders aardig achterover met de originele hoogte en wielen, had ook met die setup een iets verlaagde trekhaak om de boel mooi vlak te houden ^_^

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ondertussen de nieuwe flenstrekhaak balk gemonteerd. 

2" verhoogt en 29'ers eronder komt de originele flenskoppeling op 45,5 cm. Dit is 3 cm lager dan originele trekhaak. 

Binnenkort komen er 30'ers mud banden onder en zal hij een klein beetje hoger komen. Dan ga ik een 4 gats koppeling aanschaffen die 3 cm lager uit komt dan nu. 

Klein beetje de boutgaten uit frezen en klaar is Kees. 

Wanneer we hoger gaan kan ik een 4 gats kogel plaatsen van 9 cm verlaging  geeft.

Ben er blij mee 😃   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...