Spring naar bijdragen

Death wobble JK


jeepertje
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb onlangs een 2007 Jeep Wrangler unlimited Rubicon gekocht met 120000km.
De Jeep heeft een offroad verleden.
De Jeep heeft een (doorgezakte) 3" verhoging en momenteel de originele wielen met de originele 32" banden.

Bij snelheden vanaf 80km/h is deze Jeep een ramp om mee te rijden!
Elke keer ik boven de 80km/h kom krijg ik last van death wobble, en moet ik remmen tot zo'n 40km/h...

Rechts vooraan is het wiellager vervangen, links de fusee kogels.
Op alle 4 de stuurkogels zat er ook speling, dus zowel de stuurstang als de spoorstang zijn volledig vervangen.
De toespoor is 3mm (verschil tussen de voorkant en de achterkant van de 32" band)
De fuseehoek is 6 graden.

Maar helaas, nog steeds death wobble!

-Wat denken jullie van de waarden toespoor en de fuseehoek?
-Op de rubbers van de draagarmen zit er, als ik er met een breekijzer tussen wring, duidelijk wat beweging in, maar dus hard wringen met een hefboom van 60cm een beweging van minder dan 0,5cm. Zou dit een reden kunnen zijn van death wobble?
-Op de panhard stang zit er aan de askant niets van speling (is een heim joint), aan de askant minimaal. Zie filmpje van als de Jeep met de wielen op de grond staat en aan aan het stuur gedraaid wordt:    
Kant chassis: 
https://m.youtube.com/watch?v=2q2uRU7lrVI

Kant as:
https://m.youtube.com/watch?v=vC8cL1yyomw

Panhard:
http://www.youtube.com/watch?v=1x2KMUzaekY


Alle hulp is welkom want zo is dit een gevaarlijke Jeep waar ik het eerst in 18 jaar Jeep rijden geen goed gevoel bij heb :-(

Dank,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jammer dat je niet wat dichterbij woont; dan had ik gezegd zet maar neer.

Ik ken je als een serieuze sleutelaar, daarom zou ik je aan willen raden om eerst 4 wielen te lenen van een niet trillende JK. Ga er namelijk vanuit dat je eventuele speling wel goed gecontroleerd hebt. Je weet wel, chauffeur voet op de rem, met draaiende motor kleine slagen met het stuurwiel maken en dan jij op de grond voor de auto alle joints vast pakken en voelen.

Succes, siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

ZUCHT!!!

Ondertussen reeds enkele duizenden euro's armer, maar nog steeds death wobble :-(

Ondertussen reeds alle draagarmen van de vooras vervangen door originele Mopar armen. Track bar is ook nieuw, evenals de stuurdemper, spoor- en stuurstangen... Geen speling op wiellagers en fusekogels.

Heb de steekassen en de voorste cardan gedemonteerd, om deze uit te sluiten, geen verbetering...

Ondertussen zat er op de (asp) stuurkogels opnieuw speling, en heb deze net vervangen door originele Mopar stuur- en spoorkogels...

Na 2 km rijden al opnieuw death wobble ervaren, na 4km onderstaand filmpje gemaakt. Ik ga ervan uit dat deze speling niet normaal is ?!?

Wie helpt mij aan een veilige JK?

Dank,

Geert

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Is het inmiddels opgelost? het caster heb je dat opnieuw gecontroleerd, dat is het enige dat ik nog kan bedenken? Je caster moet positief staan anders krijg je het winkelwagentjeswieltjes effect, dat is in principe hetzelfde als deathwobble. Verstelbare/langere onderste draagarmen zodat je het caster verder positief kunt stellen, 6 graden is niet heel veel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de Jeep opnieuw laten uitlijnen...
Ook ineens de achterste wielen laten balanceren (vorige keer enkel de voorste laten doen) zit nu maximaal 5 gram verschil op alle wielen.
Het resultaat is dat alles goed staat, met uitzondering van de fuseehoek. 
Deze is voorgeschreven tussen de 3°42' en de 4°42', maar is nu 3°11' links en 3°08' rechts.
Resultaat is nog steeds levensgevaarlijk om sneller dan 80km/h te gaan rijden!
Dan maar de fuseehoek opnieuw op zo'n 8° gezet (kan deze maar 1 stand verzetten, heb 2 gaten in bevestiging onderste draagarm)
Maar nog steeds hetzelfde resultaat, dus ook met een overdreven grote fuseehoek...
Heb ook eens de voorste schokbrekers vervangen, geen verbetering...
Vreemd, alles van de vooras is vervangen met uitzondering van de fuseepennen rechts, maar die zijn spelingvrij.
Heb met deze Jeep slechts een 500km deftig kunnen rijden, al had ik ook toen de indruk dat er tussen de 80 en 110km/h een gecontroleerd schudden optrad.
Het enige dat ik nog kan bedenken is dat de OME stuurdemper na 500km nog onvoldoende z'n werk doet?

Ik ben echt radeloos!!!

HELP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in principe kan een minder goede/kapotte stuurdemper niet de oorzaak van een death wobble zijn. Een nieuwe stuurdemper kan het probleem wel ff oplossen, maar een death wobble moet normaal gesproken toch ergens uit speling komen. Maar als die niet te vinden is... wordt het wel moeilijk natuurlijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rij al 18 maanden zonder stuurdemper, totaal geen probleem. (ligt splinternieuw te wachten in de schuur) 
Mijn JK is in onderhoud bij Siert, beter bekend op het forum als Real Stranger. (heeft ook al gereageerd zag ik)
Persoonlijk wil ik je toch adviseren om eens contact met hem op te nemen.
Ik ben na meerdere mindere ervaringen bij andere garages uiteindelijk bij Siert uitgekomen... Top monteur.
Had ik jaren eerder heen gemoeten... had mij veel geld gescheeld.

Rij zelf met 35ers en niet veel is meer origineel, o.a. 4" verhoogd, ook PR44 ect. alles op terrein gericht.
Maar met mijne korte JK kan ik nog gerust 130km/h rijden op de snelweg.... dit zou een JKU makkelijker moeten kunnen.
Siert neemt ook de tijd voor alles en heeft ook verstand van de nieuwe Jeeps, zoals JK's.

Succes en groet Roo  B)

PS werkt de elektrische Sway Bar Unlock wel goed? Zie hem toevallig net op het eerst filmpje zitten...
Deze gaan geregeld kapot, zeker als hij een offroad verleden heeft. Of zitten vol met bagger ect.
Siert heeft de mijne vorige maand nog gerepareerd. Mijne kwam niet meer goed vast, zat met name gewoon vuil in.

Plus in combinatie met dat mijn vering naar 1 kant is ingezakt, wat de 'lock' ook niet bevorderd....

bewerkt door Roo4JK
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op Tuesday, May 24, 2016 om 7:23 AM zei PepijnS:

Is het inmiddels opgelost? het caster heb je dat opnieuw gecontroleerd, dat is het enige dat ik nog kan bedenken? Je caster moet positief staan anders krijg je het winkelwagentjeswieltjes effect, dat is in principe hetzelfde als deathwobble. Verstelbare/langere onderste draagarmen zodat je het caster verder positief kunt stellen, 6 graden is niet heel veel.

Winkelwagentjeseffect is iets heel anders als death wobble. Als je dat ooit hebt meegemaakt vergeet je dat nooit meer.....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Werkt de elektrische Sway Bar Unlock nog goed?
Deze gaan geregeld kapot bij JK Rubicons, zeker als hij een offroad verleden heeft. Of zitten vol met bagger ect.
Uit ervaring weet ik dat ze niet perse vlak hoeven te zitten om weer vast komen.
Gaat sowieso automatische weer vast als je schakelt van 4L naar 2H.....

Succes.  B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

https://kevinsoffroad.com/wp2/jeep-jk-wrangler-death-wobble-cure-package-deal/

 

Chrysler decided to use 14 mm bolts for the front trackbar on 07-12 Jeep JKs even though the stock bracket holes and the trackbar end bolt sleeve holes are 9/16".

This is a common source of Death Wobble for 07-12 Jeep JKs because if the stock bolts are not correctly torqued and periodically retorqued, the looseness or play of the 14 mm bolts in the 9/16" bracket holes ends up ovaling/wallowing the holes out--allowing even more play/looseness.  

When the bolts are not sufficiently torqued and the bolt holes are ovaled/wallowed out, and the suspension hits a pothole, railroad track, or some other road imperfection, the front end suspension and steering can get thrown into a very violent harmonic type resonance that can end up damaging the rest of the front end components (ball joints, drag link ends, tie rod ends, unit bearings, front upper axle side control arm bushings, etc.).

Death wobble is so violent that it can crack or tear off stock trackbar brackets and welds.
 

bewerkt door OIIIIIIIO
Bron: PLANMAN youtube
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 27 mei 2016 om 11:58 PM zei michel1972:

Ik weet van wie deze jeep is geweest en wat hij ermee heeft gedaan. Kan het niet zo zijn dat de jeep nog een schadeverleden / terreinverleden heeft die destijds niet goed hersteld is.

Er was (is) in ieder veel werk aan de Jeep om deze betrouwbaar te krijgen. Zat speling op twee fusee pennen, de twee wiellagers, de vier stuurkogels, te panhardstang, stuurhuis, draagarmen, ... Maar dit alles is vervangen (stuurhuis bijgeregeld met stelschroef bovenaan)

Maar nu kan ik niets vinden waar speling op zit. (Behalve die op en neergaande beweging van de stuurkogels die in het filmpje te zien zijn)

Bevestigingen aan chassis en as zijn ook goed.

Op 30 mei 2016 om 9:41 AM zei Roo4JK:

Werkt de elektrische Sway Bar Unlock nog goed?
Deze gaan geregeld kapot bij JK Rubicons, zeker als hij een offroad verleden heeft. Of zitten vol met bagger ect.
Uit ervaring weet ik dat ze niet perse vlak hoeven te zitten om weer vast komen.
Gaat sowieso automatische weer vast als je schakelt van 4L naar 2H.....

Succes.  B)

Toen ik de Jeep kocht leek deze op een kerstboom. Sway bar lampje knipperde. Alles open gedaan, gereinigd, splines waar speling op zat gelast, gesmeerd, en werkt nu perfect.

Al heb ik wel m'n twijfels als deze hier invloed zou op hebben.

 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

bewerkt door jeepertje
Toevoegen foto's
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31 mei 2016 om 11:10 AM zei OIIIIIIIO:

https://kevinsoffroad.com/wp2/jeep-jk-wrangler-death-wobble-cure-package-deal/

 

Chrysler decided to use 14 mm bolts for the front trackbar on 07-12 Jeep JKs even though the stock bracket holes and the trackbar end bolt sleeve holes are 9/16".

This is a common source of Death Wobble for 07-12 Jeep JKs because if the stock bolts are not correctly torqued and periodically retorqued, the looseness or play of the 14 mm bolts in the 9/16" bracket holes ends up ovaling/wallowing the holes out--allowing even more play/looseness.  

When the bolts are not sufficiently torqued and the bolt holes are ovaled/wallowed out, and the suspension hits a pothole, railroad track, or some other road imperfection, the front end suspension and steering can get thrown into a very violent harmonic type resonance that can end up damaging the rest of the front end components (ball joints, drag link ends, tie rod ends, unit bearings, front upper axle side control arm bushings, etc.).

Death wobble is so violent that it can crack or tear off stock trackbar brackets and welds.
 

Boutgaten zijn niet ovaal, bij wringen aan het stuur is er geen speling te zien, alles is aangespannen zoals voorgeschreven op 170Nm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Death wobble heeft op zich meer te maken met zijdelingse elasticiteit dan met speling. Enerzijds is er de ophanging van de vooras aan het chassis, anderzijds elasticiteit in de delen van de stuurinrichting. De voorwielen kunnen gaan 'fladderen' in de eigenfrequentie van de voortrein. Vooras met schroefveren is gevoeliger dan met bladveren. De indirecte stuurinrichting is een bron van mogelijke elasticiteit, denk aan gebogen stuur- en/of spoorstang of de zwaarte ervan. Ook de langsdrager van het chassis kan wat torderen waardoor het stuurhuis niet helemaal 'fix' is. Om dat laatste wordt bij grote aanpassingen vaak een brace bij het stuurhuis toegepast.

Zie ik op de foto van 12/5 dat de stuurstang gebogen is? Is dit origineel zo? Dit maakt hem minder stijf. Verder: zijn de rubbers van de panhardstang OK? Ophangpunt aan chassis ook? Ik zou het in deze richting zoeken.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Uiteindelijk een filmpje kunnen maken.

Op het filmpje is enkele keren het begin te zien, maar uiteindelijk bleef het schudden onder controle. Later heb ik wel een death wobble gehad toen ik op de snelweg reed, maar de geheugenkaart is helaas overleden...

 

Ik overweeg nu om in de plaats van de stuurdemper een hydraulische ram steering te plaatsen...

bewerkt door jeepertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
Op 30-6-2016 om 7:15 PM zei jeepertje:

Uiteindelijk een filmpje kunnen maken.

Op het filmpje is enkele keren het begin te zien, maar uiteindelijk bleef het schudden onder controle. Later heb ik wel een death wobble gehad toen ik op de snelweg reed, maar de geheugenkaart is helaas overleden...

 

Ik overweeg nu om in de plaats van de stuurdemper een hydraulische ram steering te plaatsen...

Ik weet niet of het probleem nu opgelost of weg is. Maar als er een scheur in het karkas van een band zit (wat vaak aan de binnen zijde zichtbaar is) kan dit effect ook bij een bepaalde snelheid optreden. 

Denk ik zet deze top nog neer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...