Spring naar bijdragen

Thermostaat defect


keesg
 Share

Recommended Posts

Gisteren reed ik met mijn nieuwe aanwinst naar huis. Het viel me op dat de meter van de koelwatertemperatuur redelijk laag bleef (denk zelfs onder de 70). Nu heeft de vorige eigenaar een nieuwe grotere radiateur geplaatst. Vermoed dat om die reden ook de condensor verwijderd is.

Lijkt me dat ondanks een grotere radiateur de bedrijfstemperatuur toch wel een eindje richting de 90 graden moet gaan. Ik weet zelf uit het verleden dat je blij mag zijn als de temp onder de 100 blijft.

Is het op een of andere manier te controleren dat de thermostaat defect is zonder heel de handel te demonteren? Kan het kwaad tijdelijk zo te rijden,

 

groet

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kees

Wanneer je thermostaat kapot zou zijn dus open blijft staan of de thermostaat is verwijderd dan zou de temperatuur bij stationair draaien van de motor oplopen en bij rijden juist gaan zakken. Vaak merk je het ook aan de kachel dat deze niet echt warm wordt. Normaliter is de kachel van de Jeep perfect en stook je de tent uit wanneer je hem op hot zet.

Het kan op zich niet zo veel kwaad alleen het duurt langer voordat de motor op temperatuur komt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als alles goed werkt, dan zou na een koude start de meter eerst moeten oplopen. Als je thermostaat nog goed is dan zal deze op een gegeven moment opengaan en zie je de temperatuur weer terugzakken en constant blijven. Meestal zo rond de 90 graden. Zie je dit gebeuren, dan weet je dat je thermostaat werkt.

Zie je dit niet gebeuren, dan heb je grote kans dat de thermostaat open blijft staan of er niet in zit. Zie je dit wel gebeuren, maar dan bij lagere temperaturen, dan geeft je meter een verkeerde waarde aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben er uit. Net een km of 20 gereden waarvan 5 onverhard :) (sorry moest even) Geen hoge snelheden gehaald en de meter goed in de gaten gehouden. Meter is niet boven (wat ik denk) 70 graden geweest (het streepje midden tussen 40 en 100)

Nu zit er een grote radiateur in dus die kan de warmte produktie meer dan goed bijhouden. Kan me voorstellen dat de thermostaat i h verleden is verwijderd ivm oververhitting, vervolgens een nieuwe radiateur erin en voila. Nu heb ik net even weer opgediept hoe de codes uit te lezen krijg een code 17 " 17 Engine stays cool too long (bad thermostat or coolant sensor?) dus conclusie voorals nog een defect of geen thermostaat. Gaat die dus 1 bestellen, kan ik volgende week meteen aan de bak.

Groet

 

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 hours ago, schneiders said:

 

Ik ga een thermostaat bestellen. Die zet ik er in.  De kans dat die het is is het grootst. Kan wel eerst de thermostaat testen maar als ie dan toch uit elkaar ligt stop ik er net zo makkelijke nieuwe in. Heb hem gevonden voor 13 euro incl pakking. 

Hoop dat de boutjes een beetje los willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Quote

 

Koop die van Stant  nr.45359

http://www.amazon.com/gp/product/B000C7YRNM?psc=1&redirect=true&ref_=oh_aui_detailpage_o00_s00

Ik kocht eerste die van Crown via RBS-handel, maar die heb ik er terug moeten uithalen wegens te lage bedrijfstemperatuur.

Deze week die van Stant er in gestoken en temp blijft nu mooi constant staan iets voor de 100°

Link naar opmerking
Deel via andere websites

PostNl had vandaag wel zin, hing al aan de lijn van de klantenservice toen ie aankwam :D. Vervolgens met de thermostaat in de weer. Had de oude er betrekkelijk snel uit. Leek ogenschijnlijk niet veel mis mee. Hij was gewoon dicht. Om de sensor van de auto uit te sluiten de nieuwe en de oude in een pannetje campingaz ding eronder en koken maar.

De oude ging bij omstreeks 60 graden open, de nieuwe bij omstreeks 90. Vervolgens het water weggegoten en toen koud water in het pannetje. De nieuwe ging dicht, de oude niet of nauwelijks. Was dus overduidelijk een defecte thermostaat. De nieuwe thermostaat geplaatst met een nieuwe pakking. Slangen aangesloten vloeistof bijgevuld. Vervolgens een test rit van een half uur. Temp na een 5 minuten al aan de 100, vervolgens zie je de temp zakken, tot een stukje boven het streepje wat midden tussen de 40 en de 100 staat. Vervolgens klimt ie weer naar de 100 enzovoort.

Deze eerste sleutelmissie is geslaagd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
On 21-2-2016 at 6:38 AM, keesg said:

Ben benieuwd naar het resultaat :)

 

 

zo heeft even geduurd, niet dat de levering zo lang duurde maar gebrek aan tijd om hem even in te bouwen.

maar de jeep werd ongeduldig en begon warm te draaien. nog net niet in het rood maar na een ritje van 20 km en dan in de file staan kroop hij toch naar het laatste witte streepje. Dus vanavond toch de thermostaat vervangen, en ja nu loopt de temperatuur vlot op tot iets onder de 100 gr en dan voel je de radiator slang warm worden. helaas is de winter nu wel voorbij dus aan de extra warmte voor de kachel heb ik niet veel meer.

nog  1 kleinigheid de elektrische ventilator gaat niet aan, oplossing is de stekker op het thermostaat huis er uit trekken. Morgen komt een nieuwe thermostaat schakelaar binnen en is hopelijk ook dat opgelost en blijft de motor temperatuur stabiel.

bedankt Kees voor het uit-proberen/zoeken van de juiste thermostaat !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...