Spring naar bijdragen

Hoeveel Bandendruk 31X10,5X15 Mt


Recommended Posts

Ik kan het voor je uitrekenen maar heb dan meer gegevens nodig.

Mijn inschatting bij Jeep met zijn oversisede banden , waarvan mogelijk een de hele aslast kan dragen, is dat de 1,5 bar wel eens genoeg zou kunnen zijn om op de weg te rijden met een snelheid van 140 km/u of meer.

Dus dan betekent dat dat als je veel ofroad werk doet , je de banden niet hoeft bij te pompen voordat je het stukje naar huis rijdt over de verharde weg.

 

Is een inschatting, kan er naast zitten , maar voor het uitrekenen volgende nodig.

 

Van banden :

Maximum load of loadindex.

Soort band om de AT-druk te bepalen , wat overingens niet de maximum koude druk van de band is.

SL- Standard load -gewone autoband> AT druk 2,5 bar /36 psi met uitzonderingen naar beneden.

XL/reinforced/Extraload > AT druk 2,9 bar/42 psi .uitz 2,8 bar en 3.0 bar gevonden.

C-load normaal AT druk 50 psi maar voor deze maatgeving soms 35 psi 

D-load  normaal 65 psi/4,5 bar maar ook weer hier soms 50 psi/3,4 bar.

 

Snelheidscode om de snelheid te bepalen waarvoor de maximum load berekent is bij de AT-druk.

Q = max 160 km/u 

N= 140km/u

 

Van de Jeep:

Beste is gewogen gewichten op de individuele wielen , daarna beste gewogen asgewichten, dit in de belading waar je de weg mee op gaat.

Maar meest zijn die niet voorhanden dus dan moeten we het doen met leeggewicht en de manier waarop je belaadt ( personen en vracht en waar ongeveer)

voor volle belading worden de MTA's en MTM gebruikt ( Maximaal toelaatbare Aslast/Massa).

En de maximum snelheid in je gebruik, waar je geen minuut overheen gaat.

 

Voor offroad wordt van de dan uitgerekende druk , ongeveer 80 % gebruikt, en voor in zand en modder zelfs 50%.

Snelheden dan die de bandenfabrikanten vanuit gaan , 65 km/u on Track en 20km/u in modder/zand.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In theorie zal 1.5 bar best kunnen maar als je zelf de brandstof en versleten banden moet betalen zou ik dat niet aanraden. 2.5 bar voor op de weg komt meer in de buurt. Tegenwoordig wordt bij veel garages de bandenspanning standaard op 3 bar gezet, maar dat vind ik persoonlijk niet comfortabel rijden. Rijd je in wat zwaarder terrein kun je de banden af laten lopen. Laat de banden dan aflopen tot je de wang net ziet inzakken. Breng de banden na het terreinrijden bij eerste gelegenheid weer op druk. De maximale druk voor je band is overigens 50 psi (ongeveer 3,4 bar) volgens de fabrikant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...