Pedrie Geplaatst February 3, 2016 Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2016 Hallo, Hoeveel lucht mag er bij normaal weggebruik in mijn wranglerbanden 31x10,5 r15 mudterrain? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst February 4, 2016 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2016 ik zelf heb 2,5-bar voor op de weg, en voor in het terrein laat ik ze af lopen naar 1,5-bar en dit bevalt me prima. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pedrie Geplaatst February 4, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2016 Dankjewel!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jadatis Geplaatst February 7, 2016 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2016 Ik kan het voor je uitrekenen maar heb dan meer gegevens nodig. Mijn inschatting bij Jeep met zijn oversisede banden , waarvan mogelijk een de hele aslast kan dragen, is dat de 1,5 bar wel eens genoeg zou kunnen zijn om op de weg te rijden met een snelheid van 140 km/u of meer. Dus dan betekent dat dat als je veel ofroad werk doet , je de banden niet hoeft bij te pompen voordat je het stukje naar huis rijdt over de verharde weg. Is een inschatting, kan er naast zitten , maar voor het uitrekenen volgende nodig. Van banden : Maximum load of loadindex. Soort band om de AT-druk te bepalen , wat overingens niet de maximum koude druk van de band is. SL- Standard load -gewone autoband> AT druk 2,5 bar /36 psi met uitzonderingen naar beneden. XL/reinforced/Extraload > AT druk 2,9 bar/42 psi .uitz 2,8 bar en 3.0 bar gevonden. C-load normaal AT druk 50 psi maar voor deze maatgeving soms 35 psi D-load normaal 65 psi/4,5 bar maar ook weer hier soms 50 psi/3,4 bar. Snelheidscode om de snelheid te bepalen waarvoor de maximum load berekent is bij de AT-druk. Q = max 160 km/u N= 140km/u Van de Jeep: Beste is gewogen gewichten op de individuele wielen , daarna beste gewogen asgewichten, dit in de belading waar je de weg mee op gaat. Maar meest zijn die niet voorhanden dus dan moeten we het doen met leeggewicht en de manier waarop je belaadt ( personen en vracht en waar ongeveer) voor volle belading worden de MTA's en MTM gebruikt ( Maximaal toelaatbare Aslast/Massa). En de maximum snelheid in je gebruik, waar je geen minuut overheen gaat. Voor offroad wordt van de dan uitgerekende druk , ongeveer 80 % gebruikt, en voor in zand en modder zelfs 50%. Snelheden dan die de bandenfabrikanten vanuit gaan , 65 km/u on Track en 20km/u in modder/zand. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst February 7, 2016 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2016 In theorie zal 1.5 bar best kunnen maar als je zelf de brandstof en versleten banden moet betalen zou ik dat niet aanraden. 2.5 bar voor op de weg komt meer in de buurt. Tegenwoordig wordt bij veel garages de bandenspanning standaard op 3 bar gezet, maar dat vind ik persoonlijk niet comfortabel rijden. Rijd je in wat zwaarder terrein kun je de banden af laten lopen. Laat de banden dan aflopen tot je de wang net ziet inzakken. Breng de banden na het terreinrijden bij eerste gelegenheid weer op druk. De maximale druk voor je band is overigens 50 psi (ongeveer 3,4 bar) volgens de fabrikant. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.