Spring naar bijdragen

Gebonk Bij Begin Accelereren (2Wd)


Sailortim
 Share

Recommended Posts

Beste mede jeepers,

Onlangs hoor ik bij het begin optrekken op lage snelheid (2WD) een eenmalig gebonk en soms met beginnen van het rempunt ook een gebonk. Dit herhaald zich regelmatig als ik weer begin met accelereren.

Dit gebonk is volledig weg als ik hem in 4WD full time zet.

Nu heb ik diverse zaken bekeken en weet dat mijn ball joint vervangen moeten worden en tevens pak ik mijn u-joints mee, maar vermoed dat dit niet het euvel is. De u-joints zien er goed uit en vertonen geen slijtage of gebreken.

Kan het zijn dat de ketting in de tussenbak (NP242) aan vervanging toe is?

Als dit het geval is is dat goed te vervangen met standaard gereedschap?

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Achterste aandrijfas kruisjes zijn in goede staat een geen speling op de aandrijfas.

Heb het idee dat het geluid rechts voor, rechts midden van de wagen komt.

U bedoeld de pignonlager in de differtieel.

Ter info: de wagen heb ik recent 2" verhoogd ( veerspacers en nieuwe crown bladveren met verlangde shackels) en tevens de tussenbak met 1" verlaagd omdat ik trillingen had tussen 55 en 60 km/h. Deze zijn verdwenen na het verlagen van de tussen bak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als die uitlaat er nog maar net onder zit zou dat voor mij een extra reden zijn om er nog eens goed naar te kijken.....bij accelereren kan de motor wat kantelen, in 4 wiel aandrijving komt er een tegengestelde kracht door de voorste aandrijfas en zal de kanteling minder zijn. Als ergens te weinig ruimte tussen uitlaat en overige delen zit kan dat dus een bonk veroorzaken. Als dit het geval is moet de uitlaat anders gemonteerd worden, maar ook de motorsteunen en tussenbaksteun gecontroleerd. Rotte steunen zorgen ervoor dat de motor onder belasting extreem kan kantelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ondertussen mijn achterste aandrijfas getrokken en de slip joint was kurk droog. Dit heerlijk ingesmeerd met anti size lubricant uit Amerika zoals beschreven stond. In het begin hoorde ik het nog heel lichtjes, maar is nu al weer een tijdje verdwenen. 

Het was een klusje van niks. 30 min en het was weer gefixed. Mocht je je vervelen is het nooit verkeerd om dit eens te controleren. Wel zeker van zijn dat je kruisjes goed zijn en anders ff meepakken. 

Zit er wel echt over na te denken om er een SYE er onder te gooien ter behoud van de tussenbak, omdat ik bij 2" verhoging al trillingen heb gehad. Dit nu opgelost dmv verlagen van de tussenbak. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Het moet vooral een smerend middel zijn. Iets vergelijkbaars weet ik niet in Nederland.

Las dat er ook gewoon copaslip wordt gebruikt, maar is niet echt smerend. 

Anti-seize lubricant kun je ook in NL kopen maar is erg aan de prijs. 

Ik had een pot voor 15 euro incl. verzending uit Duitsland of de UK. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...