Spring naar bijdragen

Bumpers, Wat Mag Wel/niet


thezeeuw
 Share

Recommended Posts

omdat ik toch wel van plan ben de standaard bumper van de KJ te vervangen door, hoogstwaarschijnlijk, een arb lierbumper:

 

Ik lees veel tegenstrijdige berichten of zo'n ding nu wel of niet is toegestaan op de openbare weg in NL en daarbuiten (EU). Kom er niet echt uit, en omdat ik niet heel veel zin heb om een flinke zak centen weg te kiepen:

wie weet hoe het exact zit, ook evt consequenties voor apk, verzekering, maakt het nog uit of er daadwerkelijk (al) een lier op zit of niet, evt extra schijnwerpers erop, dus bovenop de al aanwezige mistlampen, enz, enz?

 

Groets,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dat een keer uitgezocht voor mijn KJ, ARB bumpers mogen officieel niet op de openbare weg in de EU.

 

Verder moet t voldoen aan volgens mij het Reglement nr. 42 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) – Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van voertuigen betreffende beschermende voorzieningen aan de voor- en achterzijde daarvan: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs41-60.html

 

Volgens mij komt t er kortweg op neer dat bv een voetganger niet meer schade mag oplopen dan met de normale bumper...kun je met een lier en staal wel vergeten ;)

 

APK zal wel loslopen, verzekeringen willen altijd graag een reden om niet uit te keren ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik overweeg zo'n arb bumper, gewoon via de offifiele kanalen, en daar wordt mij verteld dat het een winchbar betreft, en dat de wet daar niet over spreekt, dus is toegestaan.

Bladerend door internet zie ik daarop allerlei tegenstrijdige berichten. Uit de link naar unece wordt ik ook niet veel wijzer, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen :unsure:

Wat betreft die e-sticker: is te simpel om te denken dat als die sticker erop zit het dus is toegestaan? Is tenslotte een e-sticker en verbod geldt voor EU. Dus waarom een sticker als ding toch nergens mag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is sowieso een lid bij de JCN die al jaren rijdt met ARB bumper op zijn KJ, voor en achter.

 

Ikzelf rij ook met stalen bumpers van Mopar rondom op mijn JK en net zoals zo veel andere Jeeps.

Geen probleem. Hoor nooit dat iemand is aangehouden hiervoor zover ik weet..

Ook bumpers zonder lier of custommade bumpers niet. Ook nieuwe Jeeps, Belgen en Duitsers.

In Duitsland en België zijn ze strenger dan in NL.

 

Mijn JK ken je wel en de KJ die ik bedoel staat op onze JCN FB pagina bij terrein.nu.

Upload van foto's werkt nog ff niet op het forum...

 

Groet Roo

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier zijn de officiële regels:

Bullbar op oudere auto

Als uw auto van voor 1 januari 2009 is, heeft u geen EG-typegoedkeuringsmerk nodig om een bullbar te hebben op uw auto. Wel is belangrijk dat de bullbar geen scherpe delen heeft die andere weggebruikers bij een botsing lichamelijk letsel kunnen toebrengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die ARB-bumper op die KJ bij JCN hebben wij er opgezet. Die gast die er in rijdt noem ik meestal pa, sommigen noemen hem Opa Jan.

Destijds ook nagekeken wat wel en niet mag. Het is een 2003 KJ, de aanpassing in de regelgeving is van 2009 geldt voor stalen bumpers. Hadden we geen last van, de bumper is al in 2007 gemonteerd :D. APK heeft ook nog nooit een probleem opgeleverd, E-keurmerk niet nodig op dit bouwjaar.

De opmerking over het eventueel verwonden van voetgangers/fietsers en dergelijke moet je zeer serieus nemen! Je mag geen uitstekende delen hebben aan de auto, dus zorg voor afscherming van het rollenvenster van de lier. En dat de standaard kunststof bumper is vervangen door een stalen, dat kan je worden tegengeworpen bij een ongeval als je onevenredig veel schade toebrengt aan de andere partij.

Roo meldt hiervoor dat de achterbumper ook van ARB komt. Dat is niet het geval, ARB bouwt geen achterbumper voor de KJ. De achterbumper komt van RockLizardFabrications en is hier verder gecustomized en tegelijkertijd verzwaard. Binnenkort volgt hierop nog een aanpassing, er komt een lier in de achterbumper.

WP_20160206_008.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-2-2016om7:00 PM zei Fiscaal:

De opmerking over het eventueel verwonden van voetgangers/fietsers en dergelijke moet je zeer serieus nemen! Je mag geen uitstekende delen hebben aan de auto, dus zorg voor afscherming van het rollenvenster van de lier. En dat de standaard kunststof bumper is vervangen door een stalen, dat kan je worden tegengeworpen bij een ongeval als je onevenredig veel schade toebrengt aan de andere partij.

Ik zit aan zoiets te denken voor op mijn XJ.
Je opmerking brengt me nu toch aan het twijfelen. Toch maar gaan voor een geïntegreerde lier?
(dat staal, daar zal niet veel aan te doen zijn ...)

137339-lg.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...over bumpers gesproken...afgelopen weekend overloon stond daar een liberty...zou zo'n US achterbumper gewoon 1-op-1 op de cherokee kunnen?

Om te beginnen ziet het er veel beter uit (wie heeft dit toch ooit zo kunnen verzinnen... :-( ), maar ook ivm een komend groter reservewiel ook veel handiger...

Is wel een kleiner kentekenplaatje op de bumper..krijg je die zomaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kleine nummerplaatje staat op het kentekenbewijs vermeld. (die Liberty is van mij)

Ik weet niet hoe moeilijk ze doen bij de RDW als je die vermelding op het kentekenbewijs wil. 

Ik heb de bumper er niet zelf op gezet (is zo orgineel uit de US hierheen gekomen) Of de montage  1:1 is weet ik dus niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kentekenplaat 18.2 aanvragen kun je vergeten, dient bij typekeuring aangevraagd te worden dan wel bij import en ja, daarop controleren ze wel... :( Je mag ze eigenlijk niet eens laten maken omdat de leverancier van de plaat je kentekenbewijs hoort te controleren of je de plaat eigenlijk wel mag voeren. Kun je 'm toch ergens laten maken kun je een prent voor een ondeugdelijke kentekenplaat verwachten, kost je 140 euro. Je kunt er ook voor kiezen bij controle geen kentekenbewijs te tonen, dat is maar 45 euro ;).

 

Voor wat betreft het bumperverhaal : sterkte ! :)

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb 18.2 vermelding gekregen bij de RDW, de APK-keurmeester kon mijn kenteken(en chassisnr) niet lezen( de hendel van de swaybar zat er deels voor) bij de RDW deden ze niet echt moeilijk daarover, hij heeft wel gekeken of er een andere plek aan de achterkant geschikt was voor de montage van de plaat. Kosten met het tegelijk inslaan van het chassisnummer: €85 kenteken van de auto ptxv92

bewerkt door OIIIIIIIO
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je waarschijnlijk een voertuig dat oorspronkelijke voor de Amerikaanse markt gemaakt is en niet voor de Europese. Dus grijs ingevoerd is vanuit de stages.

ik heb het ook geprobeerd bij het opnieuw inslaan van mijn chassisnummer. De keurmeester zag dat ik de kleine platen had en vroeg of het op mijn kenteken stond. Hij heeft toen gekeken of hij het kon aanpassen voor me. Dat ging dus niet lukken. Hij waarschuwde me dat bij controle ik er problemen mee kon krijgen tevens met mijn banden. Die Steken 7 cm uit. Over mijn rockcrawler-bumpers met uit stekende lier heeft hij niks gemeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...