Spring naar bijdragen

Verwijderen En Demontage Stuurhuis


JohsH
 Share

Recommended Posts

Hallo mensen,

 

Ik heb nogal veel speling in het stuurhuis. Als ik de speling wegdraai met de stelschroef dan draait het stuur (te) zwaar in de uiterste standen. Ik wil het stuurhuis uit de Nekaf verwijderen en openmaken. Kijken of er iets te verbeteren of te vernieuwen is. Ik heb de manual VTH9-1345/2 pag 224 en verder al eens doorgelezen.

Het lijkt wel of alles uit elkaar valt (kogels eruit ed) op het moment dat je de stuurpen eruit neemt. Ook is het loshalen van het stuurhuis van het chassis niet eenvoudig (je kunt er bijna niet bij).

 

Heeft er iemand tips? Bijv wat moet ik met de buis waar de stuurpen in draait, moet die eerst losgenomen worden. Kun je het stuurhuis verwijderen zonder de remcilinder los te halen ed?

 

Ik hoor graag van de handige knutselaar!.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Zo, het stuurhuis is eruit.

Het linkerspatbord heb ik erafgehaald, zodat het stuurhuis incl stuurbuis zijdelings kan worden weggenomen.

Het stuurhuis blijkt achteraf niet veel speling te hebben, maar ik kan nu ook de hoorn-schakelaar repareren. De meeste speling in de stuurinrichting komt uit de bell-crank  (=centrale stuurarm).

Het lijkt wel of de as die hierin zit, kantelt in de bevestiging. Ik had al een complete reparatie/revisieset gemonteerd een aantal jaren geleden, dus aan de lagering kan het niet liggen.

Op

(bij 37 sec) zie je dat de as er gewoon 'los' in zit. Volgens mij kantelt mijn as over deze speling.

 

Heeft hier iemand ervaring mee? Hoe zou je dat kunnen oplossen.......

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De bellcrank shaft kan inderdaad zo ver inslijten dat vervangen van de bellcranck lagers geen oplossing meer bied. De bellcranck shaft kan los vervangen worden.

Bij mijn '68er CJ5 was dit ook het geval, het stuursysteem is gelijk aan de Nekaf. Volgens mij heb ik deze toen bij Wildenberg in Rhenen gekocht.....

 

STEERING%20BELL%20CRANK%20REBUILD%20KIT%

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke,

 

Ik had een jaar of 4 geleden dit gehele setje vervangen. Dus de as zelf moet goed zijn. Maar ik heb de radiator eruit genomen en ik kon de bovenste  moer nog 45 graden aandraaien (hij zat nl niet echt vast). De hele as kantelt als het ware een beetje in het gat. Dan kan eigenlijk alleen als het gat ovaal is, zou je zeggen.

De Nekaf staan op bokjes (voorwielen vrij), morgen even kijken of ik het geheel niet te vast heb gedraaid. want ik moet nog wel kunnen sturen :)

 

Wordt vervolgd.

bewerkt door JohsH
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...