Spring naar bijdragen

Banden Advies,


inny
 Share

Recommended Posts

Heren (&dames),

 

ik zoek wat advies:

 

Mijn XJ heeft 'stock' velgen, en dito banden.. ik wil de look iets 'pimpen', zonder verdere aanpassingen.., overigens staat mijn XJ iets hoger: als ik hem naast mijn buurman zet (XJ Limited) staat ie van mij hoger terwijl er voor zover ik weet en kan zien geen verhoging is uitgevoerd..

 

Welke band om mijn standaard velg is iets groter en geeft een wat vettere look?.. en dan een band die zowel op de weg als in de blubber vooruit kan..

 

Uiteraard heb ik al wat uitgezocht op het net maar kom er niet echt uit.

 

Tips?

 

Groet Indro!

 

2 foto's bijgevoegd van het type velg welke ik heb (is dat de standaard velg eigenlijk?)

 

post-16351-0-37042000-1447615576_thumb.j

post-16351-0-50948700-1447615590_thumb.j

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Jofer,

 

Thnx, als ik google op 235/75R15 dan staat er vaak nog een toevoeging bij, bijvoorbeeld: 235/75R15 104Q waarbij de laatste letter wisselt..

 

http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/rshop.pl?dsco=107&typ=R-166524&partner=1&ID=froogle

104 Q
 
 
vind ik best stoer.. maar past het dan? (vanwege de 101/104Q?)
 
Groet Indro
bewerkt door inny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Jofer,

 

Thnx, als ik google op 235/75R15 dan staat er vaak nog een toevoeging bij, bijvoorbeeld: 235/75R15 104Q waarbij de laatste letter wisselt..

 

http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/rshop.pl?dsco=107&typ=R-166524&partner=1&ID=froogle

104 Q

 

http://www.oponeo.nl/banden-details/bfgoodrich-mud-terrain-t-a-km2-235-75-r15-104-q/?origin=prodlisting&gclid=CO6cmaKnk8kCFUgTwwodnWgJmQ

 

vind ik best stoer.. maar past het dan? (vanwege de 101/104Q?)

 

Groet Indro

De laatste codes geven de max. last per band en de max. snelheid aan die voor die band is vastgesteld.

Bijv. 104Q betekent dat de band 900 kg kan hebben en dat de fabrikant adviseert om met deze band niet sneller te gaan dan 160 km/uur.

Voor een XJ is dit prima te doen. Tenzij jouw XJ zwaarder is dan 3600 kg en je er regelmatig harder dan 160km /uur mee wil rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet je zeker dat je MT banden wilt monteren?

Ze maken meer geluid dan AT banden en ze hebben geen regenprofiel dus op een nat wegdek heb je minder grip.

Ik snap wel dat je MT banden wilt monteren, ze zien en stoer uit en ze zijn goed offroad.

In 4wd hebben ze goed grip op nat wegdek maar in 2wd gaan ze snel slippen.

Toen mijn AT banden versleten waren wilde ik ook MT banden.

Ik ben toen gaan zoeken op Amerikaanse forums omdat ik de Bf goodrich erg duur vond in vergelijking met andere banden.

In de USA waren ze erg tevreden over de GT radial en de specificaties zagen er ook goed uit.

http://www.topbanden.com/goedkope-banden/banden-gt-radial-adventuro-m-t-235-75-r15-band-4x4-suv-p532279.html?affilie=36637

Ik heb ze nu 2 jaar en ik ben er tevreden over.

Maar verwacht niet het rijgedrag van een AT band, ik zie dat je in den Bosch woont, ik woon in almkerk en als je wilt mag je wel een keer langskomen in het weekend dan gaan we een stukje rijden met MT banden.

Het zou vervelend zijn als je MT banden koopt en er spijt van krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet je zeker dat je MT banden wilt monteren?

Ze maken meer geluid dan AT banden en ze hebben geen regenprofiel dus op een nat wegdek heb je minder grip.

Ik snap wel dat je MT banden wilt monteren, ze zien en stoer uit en ze zijn goed offroad.

In 4wd hebben ze goed grip op nat wegdek maar in 2wd gaan ze snel slippen.

Toen mijn AT banden versleten waren wilde ik ook MT banden.

Ik ben toen gaan zoeken op Amerikaanse forums omdat ik de Bf goodrich erg duur vond in vergelijking met andere banden.

In de USA waren ze erg tevreden over de GT radial en de specificaties zagen er ook goed uit.

http://www.topbanden.com/goedkope-banden/banden-gt-radial-adventuro-m-t-235-75-r15-band-4x4-suv-p532279.html?affilie=36637

Ik heb ze nu 2 jaar en ik ben er tevreden over.

Maar verwacht niet het rijgedrag van een AT band, ik zie dat je in den Bosch woont, ik woon in almkerk en als je wilt mag je wel een keer langskomen in het weekend dan gaan we een stukje rijden met MT banden.

Het zou vervelend zijn als je MT banden koopt en er spijt van krijgt.

 

 

Ha Jofer,

 

Thnx, daar heb ik veel aan.. ik wil zeker een keer komen testen.. als ik het goed begrijp is de GT Radial een AT band?.. dat zou dan indd een beter keus zijn.. ik kachel zeker 2x per jaar naar Frankrijk.. maar niet doen met MT's ;-)

 

Ben je er de 22e bij?

 

Groet Indro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De GT radial die ik heb is een MT band, ze hebben ook AT banden.

Ik ga volgend jaar met deze banden naar Portugal, ik hoor ze wel maar ik vind het niet storend.

Een andere optie is het merk nexen, ik heb daar veel goede verhalen over gehoord en gelezen.

Toen ik ze wilde kopen waren ze helaas uitverkocht, daarom heb ik GT radial gekocht.

Ik ben er de 22e helaas niet bij.

Er is erg veel keus in bandenland,ik ben een aantal weken bezig geweest met lezen en googlen voordat ik wat naar m'n zin had gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op onze XJ zit nu 245/75R16, dat is ongeveer 30x9,5. Hiervoor is wel een 2 inch (budget) lift nodig.
Dit zijn BF Goodrich AT banden en bevallen prima wbt slijtage, bandengeruis en on-en-offroad prestaties. Ook voorzien van bergje en sneeuwvlok symbool en M&S. Echt een allround band dus.....
 

En ja, dat model 16" velgen zijn standaard op de 2001 XJ's.

 

gallery_937_188_529814.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Yokohama Geolandar AT

Zweer ik bij op zowel de ZJ's en de WJ die ik gehad heb.

Zitten nu ook op mijn Wrangler.

Zijn in verhouding met andere banden met de zelfde maat toch iets hoger.

Erg goed op de weg als offroad. Weinig herrie tijdens rijden.

Goed slijtvastheid en relatief laag brandstof verbruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ik zou voor een XJ die je ook dagelijks gebruikt een setje stalen velgen op de kop tikken en daar de maximale maat mudband opleggen. Als je een beetje natte offroad rit hebt gehad met flink wat modder en diepe plassen moet je na de rit toch je velgen eraf halen om de remmen schoon te maken. Althans als je het goed wil doen, dan maakt het niet uit of je dezelfde velg met band weer terug legt of je straat set. Als je de ruimte niet hebt om de banden op te slaan of geen zin hebt in het steeds wisselen dan raad ik een goede All Terrain band aan en geen Mudband. Zelf heb ik de goodyear wranglers onder de XJ liggen en, afgezien van de hoogte van de wagen en niet kijken wat er precies achter een heuveltje ligt,  :D  :D  :D , door de juiste lijn te pakken zelden problemen.

 

Ik heb zelf alleen ervaring met de BF Goodrich AT band op de Wrangler en was daar zeer tevreden over en doen eigenlijk alleen in de diepste modder, of een spoor proberen uit te rijden onder voor een mudband. Ze staan er ook om bekend dat ze een van de meest slijtvaste AT banden zijn waar je veel kilometers op verhard uit kunt halen, al met al denk ik dat je op evenementen en tijdens toertochten uiteindelijk allround meer profijt hebt van AT's dan Mudbanden op de XJ. Uiteindelijk rij je toch het meeste op een zand ondergrond in Nederland en alleen op terreinen zoals bijvoorbeeld de Landsard waar het eigenlijk altijd nat is, is een Mudband een echt voordeel. Voor 90% van de andere ritten heb je die echt niet nodig.

 

Blijft eigenlijk alleen de "Looks" vraag over.

bewerkt door PepijnS
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hallo Atibosch (Arjen),

 

Welkom en gefeliciteerd!..

 

Ik heb nog geen keuze gemaakt, ik kijk nog even: ik wil misschien iets hoger om wat mooiers te kunnen monteren.. wel een beetje sparen en zelf uitvoeren.

Auto moet eerst APK, er is iets met het achter dif en de hele aandrijflijn wil ik checken.. voorjaar nieuwe sloffen denk ik.

 

Overigens jammer dat het hier niet ijzelt en sneeuwt: dat was nou juist leuk geweest om eens door de stad te rijden als iedereen stil staat of niet wegkomt haha

 

Groet Indro

 

P.s.: ik raad je aan lid te worden van de Jeep Club en gezellig mee op pad te gaan, elke maand een evenement: gezellig, leuk en leerzaam ook!. Ik woon in de binnenstad?.. jij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hello,

zo, banden zitten erop!

Het zijn Continental Cross Contact banden geworden, de maat 235/70 R16 (voor zover ik weet de groots mogelijke maat onder een standaard Jeep XJ).

Net 120 KM gereden; geluid vind ik stil, comfort goed (2.6 bar).

Thnx,

Groet Indro

IMG_1909.JPG

IMG_1910.JPG

IMG_1911.JPG

IMG_1912.JPG

bewerkt door inny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...