Spring naar bijdragen

Een Xj Gaat Het Worden


keesg
 Share

Recommended Posts

Even geruime tijd aan het dubben geweest, een KJ of een XJ.

Denk er toch hard over om voor de XJ te gaan en wel 1 van omstreeks het jaar 2000. Staan der alleen niet zo heel veel te koop.

Ga de wagen op de zaak zetten. Eerste toelating 2000 dan is ie nu 15 jaar oud --> youngtimer. Dit geeft een bijtelling van 35% over de handelswaarde.

Dit is redelijk te doen.

Kan ook nog even wachten en dan gaan voor de KJ probleem is alleen het onderbouwen van Gas icm een trekhaak. Heb niet het idee dat dit officieel kan. Inbouwen van gas is dan nog wel een optie maar dan heb je geen kofferbak meer over.

Verder de KJ van 2001 die hebben een max aanhanger gewicht van 2160. De latere gaan over de 3 t.

De XJ's 4.0 hebben een aanhangergewicht van 3.3. t, is ook wel handig.

 

Kortom op zoek

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb een KJ van 2002 gehad die 3360kg mag trekken en een grijs kenteken KJ van 2003 die dat ook mocht trekken.

 

Ik heb zowel in de XJ als in de KJ gereden en het rijden is vind ik niet met elkaar te vergelijken. Ik vind de KJ fijner rijden met automaat en bijbehorende motor dan de XJ maar ik vind de uitstraling van de XJ meer hebben als die van de KJ.

Heb nog maar 1x met een KJ gereden dat was een 2.5 crd handschakel. Reed goed moet ik zeggen, wil nu alleen gas en automaat. En die 15 jaar is wenselijk, dan kom je in een 2001 KJ terecht, (duurt dan nog een paar maanden voordat ie 15 is) en al die KJ's die ik bekeken heb van begin 2001 hebben een trekgewicht van 2160. Nu hang ik niet zo vaak iets heel zwaars achter mijn auto maar dat is soms wel handig dat het kan. Als ik dan 2000 kg achter de auto hang zit ik ook niet meteen op het randje

 

 

Een KJ is idd een stuk moderner onafhankelijke voorwiel ophanging etc.

Op dit moment rij ik mijn auto prive en declareer dan de zakelijke km, hiervoor moet alleen een km registratie bijgehouden worden en daar wil ik vanaf.

Een nieuwe auto kopen zie ik niet zo zitten

bewerkt door keesg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Check even goed de regels m.b.t. de fiscus. Vooral als je nu een auto koopt die ergens in 2016 15 wordt:

- Mag je het eerste deel van het jaar een km-registratie bijhouden (om geen bijtelling over de cataloguswaarde te hoeven betalen) en het tweede deel van het jaar bijtelling over de economische waarde? (Ik denk van niet)

- Mag je de Jeep priv

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Check even goed de regels m.b.t. de fiscus. Vooral als je nu een auto koopt die ergens in 2016 15 wordt:

- Mag je het eerste deel van het jaar een km-registratie bijhouden (om geen bijtelling over de cataloguswaarde te hoeven betalen) en het tweede deel van het jaar bijtelling over de economische waarde? (Ik denk van niet)

- Mag je de Jeep priv

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Optie 3 gewoon prive kopen en jezelf een km vergoeding geven waarbij je zelf kan bepalen hoe hoog de vergoeding per kilometer gaat worden om uit de kosten te komen. Verder kan je natuurlijk de kosten die komen creatief wegschrijven zonder problemen.

 

Volgens mij kun je maximaal 19 cent/km opvoeren. En autokosten zonder problemen wegschrijven als de auto niet zakelijk staat lijkt me niet.  Althans dan zal ik een andere boekhouder moet gaan zoeken die daar wel mee akkoord gaat.

Ik doe dat wel eens, bv een carkit, of een navigatie systeem. Maar nieuwe banden.... of een tussenbak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net mijn XJ op de zaak gezet met de Youngtimer regeleling..

 

Wat moet je doen:

 

-Inkoopverklaring,

-waardebepaling (dat mag een soortgelijke auto van Marktplaats zijn met print screens (ja echt) of even langs een garage gaan om op papier te laten zetten),

 

Als je de auto van prive naar de zaak zet: aankoopbedrag van prive rekening naar zakelijke rekening overmaken.

 

Vervolgens opvoeren bij de aangifte (inkostbelasting).

 

BTW verrekening is nog een geval apart; moet je maar even Googelen

 

Succes!

Groet Indro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hello Vette73,

 

Ik heb altijd al zakelijk (diesel) gereden maar dm van KM declaratie. De vorige auto die ik had (een Mercedes E270) was jonger en viel daarom niet in de Youngtimer regeling.

Nu met de Youngtimer regeling en deze auto die ik nu heb is het gunstiger om gebruik te maken van die regeling.

 

Het is altijd een afweging voor welke regeling je kiest (als je de mogelijkheid hebt om zakelijk te rijden) maar Jeep rijden kost nou eenmaal geld (maar mijn diesel is best zuinig: minstens 1op12/13, dat is iets minder dan de Merc)..rekenen, rekenen, rekenen.. B)

 

Groet Indro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Heb er een op het oog. Staat alleen in duitsland.... Valt nog niet mee om er 1 te vinden met niet al te gek veel km van het jaar 2000 voor een schappelijke prijs.

In muiderberg staan er diverse maar die vallen niet onder de categorie schappelijke prijs. (De meeste die daar staan zijn ook import vlgns mij)

 

Zijn er mensen die ervaring hebben met zelf importeren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb er een op het oog. Staat alleen in duitsland.... Valt nog niet mee om er 1 te vinden met niet al te gek veel km van het jaar 2000 voor een schappelijke prijs.

In muiderberg staan er diverse maar die vallen niet onder de categorie schappelijke prijs. (De meeste die daar staan zijn ook import vlgns mij)

 

Zijn er mensen die ervaring hebben met zelf importeren?

 

in Muiderberg krijg je wel garantie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Het is zover....

Gisteren een Jeep Cherokee aangeschaft, morgen halen :-)

Der zijn een paar kleine puntjes, de airco doet het niet. Is niet makkelijk te repareren denk ik. De condensor zit er niet meer in. Persoonlijk kan ik de airco wel missen. Verder is de cruisecontrol defect. Die laatste is dan weer wel te maken. Is bij mijn vorige ook gelukt. Een ander probleem is dat de kogel van de trekhaak een paar inch te hoog zit. Dus die ga ik verlagen op de een of andere manier. Anders dan komt de voorste as van de aanhanger niet op de grond.

Van het weekend volgen de foto's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...