Spring naar bijdragen

Bandenvraag


Kajsa
 Share

Recommended Posts

Hoi, ik wil bredere velgen en banden steken op men jk wrangler, daar zitten nu 245/75/17 op.

Hoe breed kan ikgaan zonder te verhogen?

Welke is de breedste die ik zou kunnen steken?

Alvast bedankt voor de info!

 

 

Hoe is het met de regels in Belgie w.b.t. de banden bij de jaarlijkse keuring? Of wil je elke keer wisselen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben van plan om elke keer te wisselen want vermoed dat ook de ledlight een probleem zullen geven , maar heb daar geen moeite mee om te wisselen , ik wil dus zo breed mogelijk gaan...

post-16942-0-75603400-1444031784_thumb.j

bewerkt door Kajsa
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je huidige band is ong. 80 cm hoog.

 

Ik zou zeggen: Kijk naar welke banden breder zijn als die van jou en hoe hoog deze uitvallen. Je kunt evt. http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm gebruiken om de hoogte van een band te bepalen.

 

Een beetje hoger is niet zo erg. Maar als je ong. 1,5 a 2 cm hoger uitkomt, dan gaat je kilometerteller afwijken. Nog hoger en dan zul je toch de auto moeten verhogen om de banden niet aan te laten lopen.

 

Er zijn zoveel maten in banden dat het eigenlijk onbegonnen werk is om deze hier allemaal op te noemen. Komt nog bij het ook nog uitmaakt wat voor banden je wilt. Weg, AT, MUD, etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks voor de info en @ michel 1972, ik wil andere velgen en banden steken maar niet direkt mijn wagen omhoog liften als je dat bedoelt, ik zou het niet erg vinden indien hij door die banden en velgen omhoog komt maar wens geen andere verhogingen door te voeren..... Ha, misschien voorlopig, wie weet inde toekomst...

Meeste gebruik is nu op de weg, op 17 oktober volg ik off road cursus in koningshooikt

Greetz

Eigenlijk nog een vraag, kun je naar een verkoopzaak van 4x4 velgen en banden, dat uitproberen en eventueel dan bestellen? Zoals wij schoenen passen in een schoenwinkel? Of is dat een domme vraag?

bewerkt door Kajsa
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een JK kan je de kilometerteller redelijk makkelijk aanpassen in de computer.

AEV verkoopt daar kasjes voor, zodat je dit zelf kunt instellen per 0,25 inch. (AEV ProCal Module)

Dealers kunnen dit ook...

 

Aanlopen v/d banden op de spatborden kan je vrij simpel voorkomen door de hoogte v/d bumpstops aan te passen.

Je beperkt hier de veerweg mee. Op de weg geen enkel probleem.

Mijn ervaring is dat de breedte ook zeer bepalend is voor aanlopen of niet. Plus de ET waarde van je velg.

33inch is qua hoogte wel het maximale wat je onder een standaard JK kwijt kan. Zou persoonlijk voor minder hoog gaan.

 

Nee, 'even' een set banden op een velg en even passen.... daar trapt in NL niemand in.

De meeste verkopers hiervan weten wel wat kan en wat niet. Trekk4x4.be bijvoorbeeld hoor ik goede berichten over in Belgi

post-6874-0-09747000-1444188125_thumb.jp

post-6874-0-08263800-1444188301_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oja, qua velg maar zou ik bij 17inch blijven.

Kleiner past eigenlijk alleen met stalen velgen, vanwege de remmen v/d JK.

 

Je kunt ook eerst alleen spoorverbreders plaatsen, komen je wielen verder naar buiten.

Foto is van standaard velg en 33ers (315-70-R17) zonder verhoging. Wel bumpstops aangepast en 1,5inch wheel spacers. (spoorverbreders)

 

Succes en groet Roo

post-6874-0-02021300-1444642255_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben ff kwijt waarom je in vredesnaam bredere banden wilt hebben. Misschien staat het stoer en in het zand heb je iets meer draagkracht, maar verder zitter er alleen maar nadelen aan: hogere rolweerstand, zoekgedrag op de snelweg, meer gewicht (dus meer belasting van je assen). Dus als je een 33 inch kunt vinden met 10.5 breedte, zou dat mijn voorkeur hebben boven een meer gebruikelijke 12.5". Als het wat stoerder moet, liever inderdaad een paar spacers (of velgen met andere E/T waarde). Hogere banden hebben best hun voordelen (vooral meer bodemvrijheid voor de lange JK), maar die gaan dus vrijwel altijd samen de nadelen van een grotere bandenbreedte. 

 

En aangezien je aangeeft dat je veelal op de weg rijdt, zou ik kiezen voor een grotere band met beperkte breedte. Indien de boel aanloopt kan je spatborden vervangen door flatfenders, eventueel bumpstops aanpassen en/of je stuuruitslag beperken. Dit is allemaal minder ingrijpend dan de boel verhogen; dit verandert het rijgedrag van je auto aanzienlijk en het zwaartepunt gaat ook omhoog.

 

De dealer kan tot 285 (circa 31") aanpassen met de computer, grotere maten inderdaad met bijvoorbeeld een ProCal (ook handig voor allerlei andere aanpassingen zoals het corrigeren van de schakelmomenten van een automaat)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 2 years later...

Heb 18 inch Sahara velgen onder de JK, nu met 255/70/R18

De velg is 7,5 J breed

Nou is er al veel over te vinden op het web, om deze velg moet een 275/70/R18 band passen

Wat mij opvalt is wanneer je zoekt op velg breedtes en banden maten, dan zou om een 7,5 max 235 kunnen.

Geld voor off-road banden met een hogere wang een andere maat voering, dan bij sportieve "platte" bandjes?

Ik wil het eea zeker weten voordat ik geld gaat uitgeven aan het poeder coaten van de velgen 

naamloos.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou er ook voor kunnen kiezen om een andere velg te kopen ipv stralen en poeder coaten... 
Plus gelijk naar een 17inch bredere velg kunnen gaan. Bijv. 8,5inch breed ipv de standaard 7,5".
Met een iets andere backspace/ET waarde, zodat ze iets naar buiten komen.
Kan je evt. je oude wielen nog gebruiken als apk-setje.

Qua bandenmaat kan je beter de bandenleverancier benaderen, die zouden hier beter in kunnen adviseren.
Cooper adviseert voor 275-70-R18 een velgbreedte van 7" t/m 8,5". (Bij een STT-Pro, welke je veel in NL ziet tegenwoordig)
Zie ook:  http://www.coopertire.be/tyres/off-road-4x4/summer/discoverer-stt-pro
Dus volgens Cooper zou dit geen probleem mogen zijn.

Rij zelf met 17" x 9" velgen en 35x12,5" banden erop. Al zou ik nu voor een 8,5" velg zijn gegaan ipv 9", maar deze zaten bij aankoop er al op..

Succes en groet Roo  😎

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vind zelf de Sahara velg niet verkeerd qua design, wilde deze mat zwart laten maken. Heb veel zwarte accenten op m'n donker rode JK. Dus de combi lijkt mij wel wat

Daarnaast als 275 past is dat voor mij prima, hoeft voor mij niet extreem breed.

4 of 5 nieuwe velgen, of coaten scheelt nogal qua prijs. Beetje mooie alu velg zit je al gauw op 350 per stuk, althans wat ik kan vinden.

Maar sta open voor goede adressen voor een nette velg 😉

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zit er veel verschil in rijgedrag wat betreft band hoogte, hoogte is nu 32 inch, 

Merk je het verschil naar 33inch? Koppel, aandrijving, schakelmomenten automaat, verbruik?

Betreft een 2008 Sahara met standaard assen, heeft wel spacers en leveling kit, voor 2 en achter net niet 1 inch verhoogt

Ben wel wat verder met uitzoeken, coaten velg = 85 per stuk, 275/285 past om een 7,5 velg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een diesel hebt, zal je niet heel veel merken qua koppel en schakelmomenten.
Bij een benzine, zoals ikzelf, merk je er iets meer van. Met name op de snelweg in lage toeren bijv. als je rijdt met een aanhanger.  
Verbruik zal iets hoger worden, ligt ook aan hoe grof profiel je kiest.
Heb zelf jaren met 33ers gereden (STT). Met standaard banden eigenlijk geen ervaring... heb hem gekocht met 33x12,5xR17.

De fusee kogels verslijten wel iets sneller, komt met name omdat ze breder zijn.
Sowieso krijgt alles het net iets zwaarder dan met de standaard maat. (maar ik rij redelijk veel offroad)

Hou wel rekening met dat alles is berekend met de standaard bandenmaat, ook de abs, km-teller en automaat.
Er zijn van AEV kastjes te verkrijgen om dit zelf in de computer aan te kunnen aanpassen. Werken enkel per JK, zijn helaas niet uitwisselbaar.
Ik vind ze prima werken.

Coaten valt mij mee qua prijs. Nieuwe velgen zitten meestal al op €250-300 ALU, staal iets goedkoper.
Standaard velgen met bredere banden zouden tegen je chassis ect. kunnen aanlopen bij volledig sturen en of flexen.
Maar zoveel breder worden ze niet. (235 => 275mm = 2cm meer naar buiten EN binnen)

Succes en groet Roo  😎 
Wellicht tot ziens ergens in 'het veld'...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Durf ik niet met zekerheid te zeggen of de AEV module dit ook afstelt op je banden maat, maar de JK computer onthoud wel je rijgedrag en past zich daar op aan.
Was mij al eerder verteld door een monteur van een Jeep garage, maar is ook zo heb ik inmiddels opgemerkt.

Ik rij zelf veel met een aanhanger, ook grote afstanden. Afgelopen zomer nog ruim 5.000km gereden. (geen caravan, maar een tenttrailer)
Maar ik heb samen met de 35ers wel de vertanding in het dif. aangepast naar 4.88. (was 4.10 bij mijn JK)
Op de assen staat wat er bij jouw inzit. (is wel ff zoeken btw)
Met of zonder dif. aanpassing rij je sowieso vrij veel in z'n overdrive bij heuvel/bergen, zeker met een aanhanger.
Dit kan verder geen kwaad. Ik hou wel altijd de temperatuur in de gaten. Succes met je keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mijn AEV ProCal Module in 2011 bij B&S vandaan. (destijds voor €200 ex btw)
Vermoed dat Jeepparts.nl en 4offroad.nl deze ook kunnen leveren. 
Of via Duitsland: https://shop.asp-eberle.com/en/shop/aev-pro-cal-id-0490.26

Hier alvast de handleiding(en): 

Groet Roo  😎

AEV_ProCal_User_Guide.pdf

AEV_ProCal_Quick_Reference.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Voor deze maat band in combi met de originele velg, lijkt mij dit niet nodig. Of zijn deze banden serieus veel zwaarder? 

De originele houder is sowieso nog niet zo het probleem, eerder de ophanging v/d deur. Door het gewicht v/h wiel kan de deur wat gaan 'hangen'.
Mocht dit wel gaan gebeuren, zie je deze optie regelmatig en werken ook goed: https://www.quadratec.com/products/12226_2021_07.htm
Zijn natuurlijk in meerdere merken verkrijgbaar, deze foto en link is enkel ter illustratie.

Ikzelf rij met een aparte wieldrager op mijn stalen bumper, dit is nog iets sterker.
Met name tijdens offroad rijden heeft dit voordelen. Dan is het wiel ook helemaal los v/d deur.
Maar mijn wiel is ook redelijk zwaar. (BF Mud 35x12,5", velg 17x9" en inner-beadlocks)

 

168569-add5.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...