Spring naar bijdragen

Referendum "geenpeil" 2015


thezeeuw
 Share

Recommended Posts

Ik neem aan dat jullie gehoord hebben over de aanvraag voor een referendum door de website "geenpeil".
De oekraine is aangegrepen als onderwerp, maar waar de nadruk op gelegd wordt is het feit dat er zeer veel besloten
wordt in Den Haag waar wij, als kiezers, niet in gekend worden.
Een erg ondemocratische manier van beslissen!
 
Daarom de oproep om een referendum, om te bewerkstelligen dat de "regering" eens naar de kiezers in Nederland
luistert alvorens beslissingen te nemen die ons allemaal aangaan.
Of het gaat helpen weten we natuurlijk niet (zoals het referendum voor de toetreding EU, waarbij
ruim 60% tegenstemde toentertijd, en eea toch gezellig doorging),
maar geef het een paar minuten en lees onderstaand.
Ook als je tegen democratie bent, is het de moeite waard om te tekenen,zie FAQ op onderstaande site.
 
http://www.geenpeil.nl
 
En wil je tekenen voor democratie?? dat kan digitaal op:
 
http://teken.geenpeil.nl
 

bewerkt door thezeeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha,

 

indd, de kiezer word genegeerd.. de initiele reactie van een aantal partijen op Geenpijl.nl was dan ook dat het resultaat volkomen genegeerd zou worden.. terwijl ze dit zelf mogelijk maakten (referendumwet)!

 

Gezien de publiciteit die er nu is komen ze daarop terug... maar ja; de arrogantie begint mij echt tegen te staan..

 

Ik heb een paar weken geleden al getekend voor de 1e ronde en vorige week geenpijl.nl.

 

Ik hoop dat het door velen word getekend; het gaat om het signaal naar de politiek.

 

Groet Indro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Leuk en aardig deze actie en ik steun hem, maar niet met een handtekening om de doodsimpele reden die jezelf al neer gezet hebt:

 

" (zoals het referendum voor de toetreding EU, waarbij

ruim 60% tegenstemde toentertijd, en eea toch gezellig doorging)"

 

Dat was helemaal geen referendum voor toetreding, maar een referendum voor een Europeesche grondwet. Nederland is een van de grondleggers van de EU en van begin af aan in de jaren 70 al lid van de EEG wat later de EU is geworden.dat hele referendum is door een meerderheid van de stemgerechtigden aangegrepen om de al dan niet terechte onvrede over het toenmalig kabinet Balkenende uit te spreken. Lekker tegen stemmen want dan zetten we het kabinet een hak in plaats van door hebben dat het over een grondwet ging.

 

Nu precies hetzelfde, het xenofobe zooitje van Geenstijl doet iets en gooit daar zelf elk democratisch principe bij overboord door in te spelen op de onderbuik en niet de echte informatie aan het gepeupel te geven waar dat hele verdrag met de Oekraine eigenlijk over gaat. Dat is gewoon een handelsverdrag en overeenkomst waarin nergens staat dat de Oekraine daarmee ook maar enigzins kans maakt op lidmaatschap van de EU. Enige is dat handel tussen EU landen en Oekraine makkelijker wordt en minder bureaucratie bij die handel. Nergens staat dat ze kans maken op een lidmaatschap van de EU. Dat het een opmaat is, is iets anders, voor lidmaatschap zullen ze aan andere voorwaarden moeten voldoen die ze voorlopig nog niet kunnen halen zoals ook Turkije nog lang niet is aan lidmaatschap. daar gaan nog veel onderhandelingen en andere verdragen overheen. Pas als de Oekraine klaar is en de voorwaarden echt gehaald zijn, een 2e Griekenland gebeurd echt niet meer met een nieuw lid, kunnen ze lidmaatschap aanvragen. 

 

Dit alles staat ook los van de fouten die gemaakt zijn bij de oprichting van de EU zoals de overduidelijke fraude van Griekenland met de boekhouding.  

 

Dat is het in een notendop, we hebben als stemmer nog steeds de macht in handen door niet te stemmen op de gevestigde partijen en zelf voor verandering te kiezen. Enige probleem daarbij is dat er geen enkele competente politici zit in Den Haag. Geen van de 150 volksvertegenwoordigers is een stem waard, maar geen van de 16,8 miljoen Nederlanders voelt zich geroepen daar iets aan te veranderen door zelf de politiek in te gaan en wel te doen wat ze zeggen.

 

Als dat referendum van Geenpeil over een fundamentele verandering in de Nederlandse politiek was gegaan dan hadden ze mijn stem gehad, maar nu gaat het nergens over en zijn ze geen haar beter dan wat er nu uit Den Haag komt.

 

Een referendum om bijvoorbeeld van Blanco stemmen geldige stemmen te maken had mijn volle steun gekregen. Op die manier kun je de politiek namenlijk pas echt wakker maken. Waarom hebben 6 miljoen mensen een blanco stem uitgebracht en hebben we nu X lege zetels in de kamer?? Dat is pas een boodschap aan de politiek, dit referendum is gewoon PR en zelfbevrediging en zelfverijking van een paar Geenstijl ego's. Doe zelf de optelsom, 400.000 handtekeningen van 12,7 miljoen stemgerechtigden waarbij nog maar de vraag is hoeveel van die 400.000 daadwerkelijk stemgerechtigd zijn.

 

Als het nu om een fundamenteel onderwerp ging en er eerlijke informatie werd gegeven, maar dit hele initiatief is gewoon een poging een tegenstem te geven die geen inhoud heeft, geen zoden aan de dijk zet en populistisch geneuzel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken een aantal mensen die destijds voor de Europese grondwet wilden gaan stemmen totdat ze zich gingen verdiepen in de materie.

Toen besloten ze tegen te stemmen, dus jouw idee dat het een plan was om Balkenende een hak te zetten zal zeker niet voor iedereen gelden.

Ik weet niet of jij je hebt verdiept in het verdrag wat tussen de EU en Oekra

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jofer, klopt helemaal. Maar het heeft geen enkele zin om bv zelf een politieke partij op te richten met wel een goed programma voor Nederland. Dit om de doodeenvoudige reden dat het politieke klimaat in Nederland zo versnipperd is dat je altijd een coalitie met andere partijen moet maken. Om wel degelijk het verschil te kunnen maken en je verkiezingsbeloften te kunnen houden zou je ongeveer 70% (als ik het goed heb) aan stemmen binnen moeten halen. Helaas is Nederland wat stemmen betreft zo versnipperd en ook zo vast geroest dat men toch op dezelfde partij blijft stemmen ondanks dat men al vooruit weet dat de partij bepaalde verkiezingsbeloften zal moeten laten vallen. Ook maken de partijen zich schuldig aan stemming makerij en valse beloften waarvan ze weten dat men deze nooit waar zullen kunnen maken. Altijd als er verkiezingen aan komen worden er weer populistische programma's  en beloften gedaan die daarna weer gauw vergeten worden..Dus beter zal het nooit worden helaas. Wat Europa betreft, Nederland mag meelopen en vooral betalen aan Brussel en verder niet te veel zeuren. Merkel en Hollande gaan de dienst wel voor ons uitmaken en beslissen waar wij aan moeten voldoen..Dit is mijn persoonlijke mening, je bent het er mee eens of niet. Gelukkig hebben we die vrijheid nog om voor je mening uit te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees vaak dat "eigenlijk zou er een referendum over <onderwerp X> moeten worden gehouden". Het probleem is daarbij dat dit wetmatig onmogelijk is gemaakt, er kan alleen een referendum worden georganiseerd over al aangenomen wetten en verdragen. Gewoon allemaal na te lezen, hier.

 

En zoals ik ook al eens ergens anders heb gepost, iedereen krijgt nu de kans om iedereen even uit te leggen waar het echt over gaat en waarom we dit verdag wel- of niet zouden moeten willen. Met de beste wil van de wereld kan ik daar geen nadeel in ontdekken. Dat mensen hun stem baseren op eigen aannames of de mening van degene die het hardste schreeuwt dat is weer een probleem van een hele andere orde. Dat zou vooral aantonen dat inderdaad de gemiddelde burger te dom is om te poepen en dat die er maar op moet vertrouwen dat de politiek de juiste dingen voor ons doet. Dat maakt het hele instrument vervolgens nutteloos en kan dan net zo goed weer worden afgeschaft.

 

Misschien moet er een referendum komen over de referendumwet, dat kan dan weer wel :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...