Spring naar bijdragen

Oliedruk Mysterie


Recommended Posts

Hoi,

 

Afgelopen vakantie herhaaldelijk problemen gehad met te lage oliedruk. Na aanvankelijk te overwegen de auto weg te laten slepen toch voorzichtig de vakantie afgemaakt en zonder ontplofte motor thuis gekomen. Ik ga proberen alle symtonen op te schrijven om zo hopelijk met julie hulp tot een diagnose en reparatiepaln te komen:

 

2002 Jeep GC 2.7 diesel met 2 ton op de teller.

 

Motor loppt mooi, recent alle olie vervangen en filters.

 

Bij zware belasting in de bergen (alpenpas van 1500 meter op rijden met flink veel gas) valt bij stationair toerental de oliedruk volledig weg. Bij iets gas bijgeven komt de druk weer direct terug.

 

Bij lichte belasting geen enkel probleem.

 

Bij koude motor ook geen enkel probleem.

 

Bij koudere buiten temperaturen, en rustig rijden ook bijna geen probleem

 

Nu ik in Nederland ben, als ik de auto start heeft hij binnen een seconde of twee perfecte oliedruk. Als ik op de snelweg direct heel veel gas geef, is de oliedruk even iets te hoog( iets boven halverwege op de meter)  Na een tijdje, als ik de auto stilzet en stationair laat draaien heb ik nu ongeveer een kwart oliedruk op de meter bij stationair.

 

De sensor is goed, en het metertje ook, ik heb de druk laten meten en hij was ook echt te laag.

 

Geen foutcodes.

 

Ik zie boven op het blok een kleine hoeveelheid olie direct achter de vuldop. De injectors lekken geen olie. Hij verbruikt ook absoluut geen olie. Hij lekt ook geen olie als hij stilstaat.

 

Motor loopt verder als een zonnetje, geen kloppen of tikken of andere enge geluiden.

 

Gedachten van een amateur:

 

Big end lagers? (durf het bijna niet te vragen, maar zal niet goedkoop zijn)

 

Oliedruk ventiel of oliepomp die niet goed werkt. Zou dat verklaren waarom hij er boven op het blok bij de vuldop olie uitgooit op een gegeven moment?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is normaal dat de oliedruk bij koude motor hoger is, de overdrukklep treed waarschijnlijk pas in werking als de druk extreem hoog is.

Dikkere olie is een veel toegepaste oplossing, ik zou als het blok verder goed loopt zonder bijgeluiden niet op zoek gaan naar lager slijtage.

Het betreft namelijk vaak alle lagers die een beetje slijtage hebben en dan wordt het al gauw een revisie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prima, dank voor de uilteg allemaal. Ik moet er ook bij vertellen dat ik bij aanschaf alle vloeistoffen en filters vervangen heb. In de motor zit nu Castrol EDGE Turbo Diesel Titanium FST 5W-40.  Ik rij zes maanden per jaar door de alpen met lage temperaturen.

 

Maar best mogelijk dus dat de vorige eigenaar er al dikkere olie in had nu ik er over nadenk. Zal denk ik naar 10w50 gaan dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die 5W40 is bij hoge temperatuur waterdun en dan verlies je al gauw wat druk, er hoeft geen abnormale slijtage te zijn aan de lagers als de oliedruk dan bij warme motor naar een kwart op de schaal gaat.

Laat even weten wat het resultaat is van de dikkere olie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik nog weet uit vroegere jaren:  ooit eens een opel diesel gehad, met hetzelfde probleem.

 

Bleek de oliefilter te zijn die niet goed was.  Zat een terugslagklep in die bleef hangen.

 

Ik zou zeggen, vervang nog eens je filter, of draai de oude er eens terug op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...