ieism Geplaatst September 7, 2015 Rapporteren Share Geplaatst September 7, 2015 Hoi, Afgelopen vakantie herhaaldelijk problemen gehad met te lage oliedruk. Na aanvankelijk te overwegen de auto weg te laten slepen toch voorzichtig de vakantie afgemaakt en zonder ontplofte motor thuis gekomen. Ik ga proberen alle symtonen op te schrijven om zo hopelijk met julie hulp tot een diagnose en reparatiepaln te komen: 2002 Jeep GC 2.7 diesel met 2 ton op de teller. Motor loppt mooi, recent alle olie vervangen en filters. Bij zware belasting in de bergen (alpenpas van 1500 meter op rijden met flink veel gas) valt bij stationair toerental de oliedruk volledig weg. Bij iets gas bijgeven komt de druk weer direct terug. Bij lichte belasting geen enkel probleem. Bij koude motor ook geen enkel probleem. Bij koudere buiten temperaturen, en rustig rijden ook bijna geen probleem Nu ik in Nederland ben, als ik de auto start heeft hij binnen een seconde of twee perfecte oliedruk. Als ik op de snelweg direct heel veel gas geef, is de oliedruk even iets te hoog( iets boven halverwege op de meter) Na een tijdje, als ik de auto stilzet en stationair laat draaien heb ik nu ongeveer een kwart oliedruk op de meter bij stationair. De sensor is goed, en het metertje ook, ik heb de druk laten meten en hij was ook echt te laag. Geen foutcodes. Ik zie boven op het blok een kleine hoeveelheid olie direct achter de vuldop. De injectors lekken geen olie. Hij verbruikt ook absoluut geen olie. Hij lekt ook geen olie als hij stilstaat. Motor loopt verder als een zonnetje, geen kloppen of tikken of andere enge geluiden. Gedachten van een amateur: Big end lagers? (durf het bijna niet te vragen, maar zal niet goedkoop zijn) Oliedruk ventiel of oliepomp die niet goed werkt. Zou dat verklaren waarom hij er boven op het blok bij de vuldop olie uitgooit op een gegeven moment? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst September 7, 2015 Rapporteren Share Geplaatst September 7, 2015 Verdenk toch de meter, hoe weet jij of die goed is ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst September 7, 2015 Rapporteren Share Geplaatst September 7, 2015 Een blok dat 200k heeft gelopen, heeft wel wat slijtage, daarom mag er ook een iets dikkere olie in, dan komt de druk omhoog. Het feit dat de druk terugloopt bij warme motor, komt door de dunner wordende olie bij hogere temperatuur. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst September 7, 2015 Rapporteren Share Geplaatst September 7, 2015 Zware belasting in de bergen: de motor is loei heet, en de olie dus erg dun. Lijkt me d Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ieism Geplaatst September 8, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 8, 2015 Verdenk toch de meter, hoe weet jij of die goed is ? Omdat we er in Frankrijk een analoge meter op gehad hebben en die ook fluctueerde. En ik voel de besturing zwaarder worden als de druk bijna helemaal weg is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ieism Geplaatst September 8, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 8, 2015 Zware belasting in de bergen: de motor is loei heet, en de olie dus erg dun. Lijkt me d Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst September 8, 2015 Rapporteren Share Geplaatst September 8, 2015 Het is normaal dat de oliedruk bij koude motor hoger is, de overdrukklep treed waarschijnlijk pas in werking als de druk extreem hoog is. Dikkere olie is een veel toegepaste oplossing, ik zou als het blok verder goed loopt zonder bijgeluiden niet op zoek gaan naar lager slijtage. Het betreft namelijk vaak alle lagers die een beetje slijtage hebben en dan wordt het al gauw een revisie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ieism Geplaatst September 8, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 8, 2015 Prima, dank voor de uilteg allemaal. Ik moet er ook bij vertellen dat ik bij aanschaf alle vloeistoffen en filters vervangen heb. In de motor zit nu Castrol EDGE Turbo Diesel Titanium FST 5W-40. Ik rij zes maanden per jaar door de alpen met lage temperaturen. Maar best mogelijk dus dat de vorige eigenaar er al dikkere olie in had nu ik er over nadenk. Zal denk ik naar 10w50 gaan dan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst September 8, 2015 Rapporteren Share Geplaatst September 8, 2015 Die 5W40 is bij hoge temperatuur waterdun en dan verlies je al gauw wat druk, er hoeft geen abnormale slijtage te zijn aan de lagers als de oliedruk dan bij warme motor naar een kwart op de schaal gaat. Laat even weten wat het resultaat is van de dikkere olie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst September 8, 2015 Rapporteren Share Geplaatst September 8, 2015 En ik voel de besturing zwaarder worden als de druk bijna helemaal weg is. Olie druk in je blok is niet van invloed op de besturing. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ieism Geplaatst September 8, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 8, 2015 Kan het me ook ingebeeld hebben, ik reed op dat moment achteruit bergaf met check engine lights op het dashboard. In principe is stuurbekrachtiging aparte olie dus ik snapte het ook al niet zo goed. Maar het voelde wel zo. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
OIIIIIIIO Geplaatst September 9, 2015 Rapporteren Share Geplaatst September 9, 2015 Misschien heb je hier wat aan? http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=207138 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
thezeeuw Geplaatst September 9, 2015 Rapporteren Share Geplaatst September 9, 2015 gewoon belangstelling oftewel nieuwsgierig: waar precies zijn de fotos genomen? Vooral nr1 is erg gaaf! ..jammer dat je auto de verkeerde kant op staat, anders was ie n Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Deadeye Geplaatst September 9, 2015 Rapporteren Share Geplaatst September 9, 2015 Geheel offtopic, maar hoe bevalt zo'n daktent (ook qua rijden ermee)? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst September 9, 2015 Rapporteren Share Geplaatst September 9, 2015 Wat ik nog weet uit vroegere jaren: ooit eens een opel diesel gehad, met hetzelfde probleem. Bleek de oliefilter te zijn die niet goed was. Zat een terugslagklep in die bleef hangen. Ik zou zeggen, vervang nog eens je filter, of draai de oude er eens terug op. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ieism Geplaatst September 9, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 9, 2015 gewoon belangstelling oftewel nieuwsgierig: waar precies zijn de fotos genomen? Vooral nr1 is erg gaaf! ..jammer dat je auto de verkeerde kant op staat, anders was ie n Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MJay Geplaatst July 14, 2019 Rapporteren Share Geplaatst July 14, 2019 Is deze probleem opgelost want ik zit nu met het zelfde probleem alleen is het dan een bezine motor jeep grand cherokee zj 5.2 1996. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.