Wolfje49 Geplaatst September 1, 2015 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2015 Ben zojuist lid geworden van Jeepforum.nl, omdat ik sinds kort de trotse eigenaar ben van een Nekaf M38/A1. Ik moet me nog gaan verdiepen in de techniek. Probleem waar ik al tegenaan ben gelopen, is dat de handrem tijdens het rijden blijft aanlopen. Het maakt niet uit hoe ik hem afstel. Twee handremsets geprobeerd. Probleem blijft. De extra veer om de hefboom vrij te houden van de trommel is geplaatst. Mogelijk trekt deze de schoenen scheef waardoor de rem blijft aanlopen. Is er iemand die weet of dit een bekend probleem is? Kan het kwaad? Wat kan ik eraan doen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst September 1, 2015 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2015 (bewerkt) De stelschroeven hebben een linkse en rechtste draad, zo monteren dat deze van bovenaf en onderaf gezien met de klok mee indraaien! De return springs op de remschoenen moeten aan de onder kant van het lipje zitten. Is de veer die de aan de Handrem arm zit nog wel goed? Die moet de remschoenen vrij trekken! De arm zelf kun je ook nog stellen September 1, 2015 bewerkt door PepijnS Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wolfje49 Geplaatst September 1, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2015 (bewerkt) Dag Pepijn, Bedankt voor je reactie. Helaas kan ik geen stelschroeven en return springs ontdekken. Ook kan ik niet ontdekken hoe de arm zelf te stellen zou zijn. Voor de volledigheid heb ik een foto van de in mijn bezit zijnde handremsets bijgevoegd. Misschien dat je me hierdoor aanwijzingen kunt geven. September 1, 2015 bewerkt door Wolfje49 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst September 1, 2015 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2015 Uhmmm, nee niet echt, een ander systeem, dacht dat deze dezelfde was als op iets oudere modellen. Er zijn 3 verschillende systemen, 1 zoals normale trommelremmen met twee remschoenen aan de binnenzijde van de trommel op de transmissie, 1 met een remschoen die bijna helemaal rondom de trommel gaat aan de buitenzijde, en dat van jou met twee schoenen diede trommel binnen en buiten klemmen. Over die laatste kan ik nu net bijna niets vinden buiten de tekening!? Wel heb ik ergens gelezen, kan de link niet terug vinden, toen ik op mijn CJ3a de handrem gesteld heb dat bij repro, maar ook bij NOS onderdelen de remschoenen niet altijd dezelfde curve hebben als de trommel waardoor deze niet te stellen zijn!? Als ik de tekening zo zie dan zou je moeten kunnen stellen tussen de handrem greep en de arm die de remschoenen bedient. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wolfje49 Geplaatst September 1, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2015 Zover als mij bekend, kan het stellen alleen maar door de gaffel hoger of lager te draaien. Wat ik ook die, de rem blijft aanlopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst September 3, 2015 Rapporteren Share Geplaatst September 3, 2015 Trommelremmen moeten ook altijd ietsjes aanlopen, dat wil zeggen wiel moet wel soepel draaien maar je moet ze wat horen schuren. Zitten ze echt strak zodat de boel zwaar draait of hoor je ze alleen lichtjes schuren, dan is het namenlijk gewoon goed? Kan ook gewoon zo zijn dat ze wat moeten inslijten op de trommel, geld voor zowel schoenen als remblokken dat die altijd moeten inslijten om de "versleten" vorm van trommel of rem aan te nemen. Als het echt zwaar draait dan zit er wellicht ergens anders iets niet goed/te versleten!? Als je ze licht hoort schuren gewoon een stuk rijden en zolang de trommel handwarm blijft niets aan de hand. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.