Spring naar bijdragen

Chip Tuning Compass 2014


Recommended Posts

Welke motor precies? Benzine of diesel?

 

In het algemeen is een turbo veel beter te chiptunen dan een niet-turbo motor. Met name tubodiesel heeft vaak wel echt zin. Hoe ga je een niet turbo motor aan meer vermogen helpen, dan moet er meer lucht en meer benzine verbrand worden. Vaak is dit niet mogelijk, door restricties in het in en uitlaattraject. Dan moet je al meteen aan aftermarket luchtinlaten en uitlaten gaan denken om enige zinnige vermogenswinst te halen.

Bij een turbo is het gewoon een kwestie van de turbodruk licht opvoeren, en dan heb je al snel meer brandstof/lucht. (iets versimpelde versie dit, maar dan snap je het verschil)

 

Dus een CRD zou ik wel doen, een niet turbo benzinemotor zou ik niet aan beginnen behalve met een gegarandeerde vermogenswinst die ze op een dyno controleren. Anders is het altijd afwachten wat het opleverd, vaak niet zo veel. Een plaatje op internet zetten kan iedere chiptuner, maar echt vermogenswinst halen uit ene niet-turbo is weer een ander verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welke motor precies? Benzine of diesel?

 

In het algemeen is een turbo veel beter te chiptunen dan een niet-turbo motor. Met name tubodiesel heeft vaak wel echt zin. Hoe ga je een niet turbo motor aan meer vermogen helpen, dan moet er meer lucht en meer benzine verbrand worden. Vaak is dit niet mogelijk, door restricties in het in en uitlaattraject. Dan moet je al meteen aan aftermarket luchtinlaten en uitlaten gaan denken om enige zinnige vermogenswinst te halen.

Bij een turbo is het gewoon een kwestie van de turbodruk licht opvoeren, en dan heb je al snel meer brandstof/lucht. (iets versimpelde versie dit, maar dan snap je het verschil)

 

Dus een CRD zou ik wel doen, een niet turbo benzinemotor zou ik niet aan beginnen behalve met een gegarandeerde vermogenswinst die ze op een dyno controleren. Anders is het altijd afwachten wat het opleverd, vaak niet zo veel. Een plaatje op internet zetten kan iedere chiptuner, maar echt vermogenswinst halen uit ene niet-turbo is weer een ander verhaal.

Het is een gewone benzine (geen turbo) motor 2.0 met 156 pk. Volgens verschillende bronnen, VTune/ATM en anderen, win je met chip tuning zo'n 35% extra vermogen en een brandstofbesparing van tot wel 12% door de software aan te passen zodat de werking van de motor effici

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een gewone benzine (geen turbo) motor 2.0 met 156 pk. Volgens verschillende bronnen, VTune/ATM en anderen, win je met chip tuning zo'n 35% extra vermogen en een brandstofbesparing van tot wel 12% door de software aan te passen zodat de werking van de motor effici

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof niet zo in het chippen van niet-turbo's. Als ze de winst garanderen, dus een dyno test voor en na doen, dan is het misschien de moeite waard. Maar ik zou mijn geld ergens anders in steken, bijvoorbeeld het plaatsen van een K&N intake en de uitlaat aanpassen. De 2.0L blijft natuurlijk geen snelheidsmonster in een zware auto als de Compass, de 2,4L doet het een stuk beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...