Spring naar bijdragen

Rough Country Lift Kit


Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een Rough Country lift kit gekocht van 3,5". In dit setje zitten de 4 onderste draagarmen, 4x veren, en wat rubbers, aandrijfas spacer etc. Ik mis schokdempers, swaybar bracket en een trackbar bracket voor de achteras, maar daar komen we wel uit.

Nou reed de vorige eigenaar van dit setje met een 2" budget boost erop, dus 5,5" totaal. Dat vind ik wel een goed plan, en zou ik graag ook willen doen. Alleen hoor ik van verschillende kanten dat dit niet zo'n goed idee is maar niet concreet waarom. 

 

De Jeep wordt niet specifiek voor offroad gebouwd, het gaat mij er meer om dat het op de weg gewoon goed en veilig rijdt. Mijn huidige veren zijn iets ingezakt, vooral achter, dus met een paar meiden en een volle gastank achterin vindt de Jeep drempels niet echt fijn met de 31ers eronder :no:  :lol: 

Ik weet dat RC niet de allerbeste optie is in vergelijking met bijvoorbeeld Iron Rock, maar ik heb geen zin om

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had dezelfde vraag voor me voorveren met een kleine verhoging. Als je kwaliteit van de veren niet goed is kan een spacer je veren sneller laten inzakken. Bijvoorbeeld als de veren doorzakken wil men het oplossen om weer op niveau te komen met een spacer maar als de veren eenmaal gaan doorzakken blijft dit gaan, en krijg je dus een ruwe rijervaring. Maar als je goede veren hebt en je toch niet offroad gaat zal het wel goed komen met spacers. Maar je betaald meer voor kwaliteit en duurzaamheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een budget lift de boel 5.5" (14cm!) omhoog brengen en dan "goed en veilig" rijden is best een grote opgave.

Je krijg te maken met inmiddels versleten onderdelen die ineens gaan opspelen, stuurgeometrie, hoeken van de aandrijfassen en nog een hele hoop andere details die verder gaan dan even wat onderdelen in- en uitschroeven.

Tenzij je een specifieke noodzaak hebt zou ik de Jeep helemaal niet liften, of maximaal met een inch of twee. Gezien je problemen zou je met nieuwe veren, een HD variantje ervan of misschien hulpveren of luchtzakken een stuk beter uit zijn. En vele malen goedkoper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh ja, en juist omdat het geen auto is die voor terreinrijden is bedoeld zou je meer geld eraan moeten spenderen om de rijkwaliteit en veiligheid te waarborgen.

 

Ik heb niet zo lang geleden mijn WJ 4" gelift. Al met al zal er inmiddels zo'n

bewerkt door FOTempel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duidelijk, maar ik heb het niet over spacers van 5,5". Het gaat om een combinatie van een 3,5" Rough Country lift kit (voorveren gaan naar achter, voor komen er nieuwe veren) en daarop de 2" spacers. Het moet mogelijk zijn, vorige eigenaar van de lift kit reed er ook zo mee rond. Mijn vraag is alleen of het verstandig is, instabiel zal zijn, of gewoon slecht zal rijden. Kortom, 3,5" gewoon op 3,5" houden en plaatsen zoals het hoort, of 5,5" van maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duidelijk, maar ik heb het niet over spacers van 5,5". Het gaat om een combinatie van een 3,5" Rough Country lift kit (voorveren gaan naar achter, voor komen er nieuwe veren) en daarop de 2" spacers. Het moet mogelijk zijn, vorige eigenaar van de lift kit reed er ook zo mee rond. Mijn vraag is alleen of het verstandig is, instabiel zal zijn, of gewoon slecht zal rijden. Kortom, 3,5" gewoon op 3,5" houden en plaatsen zoals het hoort, of 5,5" van maken.

 

Spacers of veren maakt niet uit, het resultaat is hetzelfde. Het zal vast mogelijk zijn, maar heb je ook nagevraagd wat die vorige eigenaar nog meer heeft moeten doen om er fatsoenlijk mee te kunnen rijden? Remleidingen verlengen, CV aandrijfassen monteren, high pinion assen, trackbar drop (en verstelbaar). En waarom heeft 'ie het er allemaal weer onderuit gehaald? Toch naar long arms gegaan omdat de vullingen uit z'n gebit rammelden? Ik wil niet negatief overkomen, maar 5.5" is een extreme lift en zeker als het een dagelijks voertuig is verdient dat een degelijk onderzoek voordat je begint te sleutelen. Het zou lullig zijn als je met je vers gelifte Jeep zo van de weg afzeilt. Bij 3.5" ophouden is al een stuk verstandiger en zelfs dat kan al problemen gaan opleveren.

 

Er is een hoop info te vinden over het liften van Jeeps, zelfs de grand. Helaas wordt dat in nederland niet veel gedaan, dus je zult het in het engels moeten doen: http://www.jeepforum.com/forum/f13/

 

Om maar te eindigen met een quote:

 

So if you are a newbie to wheeling grands and are curious about lifting it, I'd strongly recommend you keep it at 4" or less lift and 32" or smaller tires unless you are very dedicated to working on it and wish to spend obscene amounts of money on it to make it drive and wheel properly. Keep It Simple Stupid!

 

 

bewerkt door FOTempel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Bovenstaande post is precies waarom ik het - met de XJ weliswaar - op 3,5" liet, met 31ers. Geen zin om me in extreme zaken te begeven; ik wil er ook dagelijks mee kunnen rijden.

Heb 'n RE kit trouwens. Waardoor de auto vanzelf al veel strakker op de weg ligt. Alles nieuw is beduidend beter. Dat win je niet door meer hoogte er in te brengen.

Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat de auto meer naar rechts trekt met remmen. Vooral op snelheid, of zwaar beladen, is dat wel iets om rekening mee te houden.

Enne ... ook ik ga er mee met gezin en koffer op het dak op vakantie. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...