Spring naar bijdragen

Nieuwe Auto Belastingen


jofer
 Share

Recommended Posts

Goedemorgen,

Er zijn al wat dingen uitgelekt wat betreft de nieuwe auto belastingen.

Automobilisten die rijden in een diesel die niet vanuit de fabriek al een roetfilter had, gaan fors meer wegenbelasting betalen. Ook veel leaserijders moeten rekening houden met hogere belastingen. Voor veel andere automobilisten kunnen de aanschafbelasting en de motorrijtuigenbelasting omlaag.

Dat staat in een plan van staatssecretaris Eric Wiebes (Financi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoop dat alle half elektrische wagentjes en de kleine 3-cylindertjes nu lekker belast gaan worden. Jarenlang hebben wij al hun belastingvoordeel moeten compenseren. 

Oudere diesels worden wel veel zwaarder belast, dus iedereen met een wat oudere CRD is sowieso de lul. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Guys,

 

Kan iemand mij hier iets uitleggen mbt tot de diesel uitstoot normen : er staan in de autobrief dat de mrb-boete zal gelden voor autos die meer dan 5 mg/km fijnstof uitstoten.

Wat betekent mg en kan ik dat opzoeken voor een auto op de rdw ovi portal ? Hoe kom ik erachter wat de fijnstof mg/km van een bepaalde auto is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je hier iets aan?

Ik heb er verder ook geen verstand van.

De autobrief is uit! De bijtelling gaat inderdaad naar 22 procent, de bpm gaat iets omlaag, net als de mrb. Oude diesels zijn vanaf 2019 mrb-technisch de pineut en er komt een onderscheid tussen waterstofauto's en EV's.

Dit zijn de hoofdlijnen van de autobrief II, waar alle automobilisten vanaf 2017 mee te maken krijgen.

Bijtelling:

- De algemene bijtelling gaat van 25 naar 22 procent voor in principe alle auto's.

- Auto's met een uitstoot van minder dan 50 gram CO2/kilometer (in praktijk plug-ins) krijgen in 2017 een tarief van 17 procent, tegen 15 in 2016. In 2018 wordt dit 19 procent, in 2019 22 procent.

- Volledig elektrische auto's krijgen 4% bijtelling tot en met 2020 maar vanaf 2019 tot een maximum van 50.000 euro. Tot 2019 geldt voor het hele tarief dus 4 procent! Boven die 50.000 euro geldt het 22 procentstarief. Maar die 50.000 euro grens geldt NIET voor waterstofauto's. Hiermee maakt de overheid een opvallende splitsing tussen deze aandrijflijnen.

Mrb:

De mrb gaat in 2017 voor alle auto's met 2 procent omlaag. Dieselauto's die niet aan de Euro V-norm (5 mg fijnstof/km) voldoen gaan echter vanaf 2019 een mrb-boete betalen van 15 procent inclusief de opcenten. Voor plug-ins blijft tot en met 2018 een mrb-korting gelden van 50 procent. Vanaf 2019 betalen ze de volle mep, maar krijgen ze wel 300 kilo 'korting' op de mrb. Dit in verband met de aanwezige accu's.

Bpm:

De bpm zal in 2020 met 12 procent gedaald zijn. Dat geld lijkt te komen van de hogere belastingen (bijtelling en bpm) op PHEV's, wardoor dit eigenlijk een belastingverlaging is. Ja, echt waar! PHEV's kennen vanaf 2017 geen bpm-vrijstelling meer, er komt een aparte bpm-tabel voor de plug-ins. Hoe de bpm-afbouw er precies uit gaat zien weet Wiebes nog niet, daarvoor wordt het wachten op prinsjesdag. Wel is er een algemene tabel bekend, maar de afbouw is daarin nog niet meegenomen. Wiebes gaat uitgebreid in over hoe waardeloos hij de bpm vindt en hoeveel druk deze belasting legde op de belastingdienst. Vooral vanwege parallelimport.

Bpm-tabel voor PHEV's:

2017 en 2018

Vaste voet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja een auto met een roetfilter standaard vanaf de fabriek. Is die niet standaard geleverd ga je aanzienlijk meer betalen. Roetfilter achteraf plaatsen gaat geen verschil in je MRB opleveren.

 

Klopt, fabrieksspecs tellen hierbij. Dat is balen als je een paar jaar terug een roetfilter hebt geplaatst ivm de subsidie die de overheid gaf....

 

Ik heb alleen nog niks over grijs kentekens/oldtimers gehoord, ben benieuwd wat dat gaat worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...