Spring naar bijdragen

Ervaring Met Lpg G3 Op Jeep Compass (2.0)


Recommended Posts

Beste bestuurders van Jeep,

 

Ik ben nieuw hier, ik ben van plan om 2e hands Jeep Compass 2.0 kopen bij dealer en wilt graag LPG G3 laten inbouwen.

Verkoper (Breda) en LPG installatie (Tilburg) vertelden mij dat het kan. Daar ben ik blij om te horen, alleen mijn schoonvader gooit roet in mijn bord. Hij vertelde dat het niet verstandig is, groot kans dat er stuk gaat en dat Jeep eigenlijk niet gebouwd is op LPG.

 

Ik wou graag aanwijzingen verzamelen dat het wel kan, echter op marktplaats en autoscout24 zie ik geen enkele Jeep Compass, die op LPG rijdt. Misschien is dat de reden?

 

Daarom kom ik op dit forum om meningen en ervaring van jullie te horen dat het geen probleem is of het is risico of het is geluk hebben?

 

Dank je wel,

Rogier

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom.

Ik kan het mis hebben, maar voor zover ik weet is de 2.0L blok in de Compass een doorontwikkeld blok wat eerder gebruikt werd bij o.a. Dodge Caliber/PT Cruiser/Sebring. Daar is het een betrouwbaar blok gebleken die het goed doet op LPG. Persoonlijk zou ik voor een Prins LPG installatie gaan. Kijk maar op Marktplaats naar PT Cruisers op LPG, staan een hoop 2.0L modellen die tegen de 300k gelopen hebben.

 

Waarom de 2.0L en niet de 2.4L? Is een stuk krachtiger blok die ook goed tegen LPG kan. De Compass is natuurlijk geen lichte auto. Omdat je toch op LPG wilt rijden, maakt het qua brandstofkosten niet zo gek veel uit dat de 2,4 ietsjes meer zuipt.

Over het algemeen loopt een Jeep prima op LPG, mits goed onderhouden natuurlijk. Slecht onderhoud is wel iets waar een Jeep niet goed tegen kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Zeer informatief die je geeft, ik zal zeker blij zijn met je informatie. 

 

Waarom koos ik 2.0? Er zijn aantal reden waarom ik toch voor 2.0 ga dan 2.4.

- Als ik 2.4 pak, dan komt de aanschafprijs voor 2e hands auto rond bouwjaar 2012 boven mijn budget

- Ik had begrepen dat bij 2.4 ook standaard 4-wielaandrijvingen, dat zou zonde voor NL snelwegen.

 

Je raadt mij aan om Prins LPG installatie te laten monteren, goed om te weten. Echter las ik een zin van mail van LPG bedrijf:

"Wij raden u wel aan om een klepsmeersysteem te laten monteren, om eventuele klepslijtage te voorkomen."

 

Is dat verstandig? Dat zal wel ook bij Prins gebeuren denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah ok, gaat dus om een model van na de facelift (2011+).

Klepsmering is inderdaad aan te raden, maar dat staat los van de LPG installatie. De meest gebruikte systemen zijn van Flashlube en JML. Dit zorgt voor o.a. koeling en smering van de kleppen, verlengt de levensduur van de motor en voorkomt ingesleten kleppen.

Hier zijn verschillende mogelijkheden voor, er wordt een reservoirtje gemonteerd in de motorruimte. Vervolgens:
-Kan er een slangetje gemonteerd worden naar een centraal punt in het inlaatspruitstuk, meestal vlak onder het gasklephuis. Door de vacuumzuiging druppelt er smering wat vervolgens de kleppen in gaat. Goedkoopste oplossing (reservoir met ventieltje en een slangetje is voldoende, paar tientjes materiaalkosten) maar niet de beste oplossing. De smering werkt op vacuum, en die is bij een lage toerental het hoogst, terwijl er juist meer smering nodig is bij hoge toerentallen, maar dan is de vacuum weer het laagst. Daarnaast krijgt niet elke cilinder evenveel smering, doordat het centraal aangebracht wordt. Bij een 4 cilinder is dat natuurlijk wel minder nadelig dan bij een V6/V8.
-Zelfde als het systeem hierboven, maar dan met een computertje. Deze krijgt het toerensignaal door, en regelt de hoeveelheid smering daarmee. Nadeel dat er bij hoge toerentallen weinig smering is komt hiermee te vervallen.
-Zelfde systeem als de 2e, maar dan niet centraal gevoerd maar met een slangetje naar elke cilinder apart. Duurste maar beste oplossing, elke cilinder krijgt hiermee gelijkmatig zijn eigen smering.

 

De Prins Dedicated systemen zijn het mooist, deze zijn vanuit de fabriek al ontworpen en voorgeprogrammeerd voor een bepaald model/motor, geen universeel spul dus. De installateur hoeft niks af te stellen, alleen een goede montage en het activeren van het systeem is voldoende. Op de Prins site staat er wel een dedicated system voor de 2,4L Compass maar niet voor de 2.0L. De Dodge Caliber met de 2.0L staat er wel tussen, wellicht dat dit systeem ook op de Compass 2.0 past.

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Masis,

 

Zeer bedankt weer voor je informatief gegevens. Maar ik ben helaas te laat mee met Jeep Compass, het is uitverkocht en heb weer vervelend situatie met schoonvader ("hoe te bewijzen van motorschade door LPG") dat hij te ver ging. Dus voorlopig zoek ik verder.

 

Ik hou deze informatie goed in gaten. Nogmaals bedankt!

 

PS: ik zoek auto Jeep Compass 70th Anniversary omdat het ons goed aanspreekt. Maar goed er is wel soortgelijke type denk ik.

bewerkt door marog
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...