Spring naar bijdragen

Vreemd Geluid Achter Diff (?)


inny
 Share

Recommended Posts

Hello,

 

Sinds enkele dagen valt me af en toe een vreemd geluid bij de aandrijflijn op:

 

Er komt een geluid onder de auto vandaan, voornamelijk bij optrekken (en tegelijk) sturen naar rechts. 

Bij het achteruit rijden en optrekken is het ook soms hoorbaar..

 

Vandaag iemand laten luisteren op parkeerplaats en geluid kwam bij het achter diff (of daar in de buurt) vandaan.

 

Het is niet constant en treed af en toe op, als ik langsaam optrek is het niet.

 

Maandje geleden keerring achter diff vervangen, en de moer van de as die het diff ingaat is op de juiste voorgeschreven spanning gezet (keerring heb ik zelf vervangen, moer is teruggezet door garagehouder zelf maar was ik niet bij).

 

Ik moet binnenkort terug naar (dezelfde) garage voor de achterste krukas keerring van de motor maar ben toch benieuwd wat het kan zijn.

 

Olie uit diff zag er prima uit maand geleden, ik heb net ff onder de auto aan de kardan as gevoeld en minimale speling..

 

ideeen?; kruisjes? diff zelf, assen?

 

Groet Indro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Maandje geleden keerring achter diff vervangen, en de moer van de as die het diff ingaat is op de juiste voorgeschreven spanning gezet (keerring heb ik zelf vervangen, moer is teruggezet door garagehouder zelf maar was ik niet bij).

 

Ik moet binnenkort terug naar (dezelfde) garage voor de achterste krukas keerring van de motor maar ben toch benieuwd wat het kan zijn.

 

 

Achter de moer zit ook een crush sleeve, is deze vervangen of gewoon terug geplaatst?

Hoe weet hij de juiste spanning ?

 

Weet niet of dit je klachten veroorzaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha EJG,

 

Ik heb de moer gemarkeerd, zelf losgedraaid (zat heel vast) keerring vervangen en verder niets..

 

Geen idee hoe of wat de garage houder de moer heeft teruggeplaatst.. ik was daar niet bij.

 

Groet Indro

bewerkt door inny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je speling hebt op uw wielen tijdens het wiebelen aan boven en onderkant van uw wiel.. (kan da ni juist uitleggen maar eerst boven kant naar u toe en dan onderkant naar u toe en bovenkant terug duwen :whistle: ) dan zijn uw wiellagers stuk... ale dat had ik vroeger toch met de Santana...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dan denk ik dat het uw diff is.... ik weet niet hoe de achterkant van uw jeep in elkaar zit, maar bij de santana is der eens een flens losgekomen (steekas bevestiging aan achteras) toen had ik ook licht lawaai en er liep toen natuurlijk olie uit..... ik zou uw flenzen er eens afnemen, kun je alles is bekijken, de lagers en de steekas zelf... is normaal geen ingewikkelde job wel alles terug mooi afkitten h

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk ook het diff, misshien de olie  te weinig toevoeging of limitedslipp clock versleten de koppelings plaatjes.

 

Is het niet verstandiger om het onderhoud te laten doen door Jeep kenner.   

 

Ha Iksjee,

 

Het is een Jeep kenner :thumbsup: , ik denk dat er wat versleten is.. ik ga morgen bellen voor een afspraak want ik moest toch nog terug..

 

Groet Indro!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha Mojito,

 

Yep.. en zelfs in juni naar de 24uur van Le Mans (met daktent ook nog ;-) maar zoals gezegd: ik probeer dit weekend in Eindhoven de boel eens los/demonteren, diff op te maken.. wellicht kan ik het zelf maken.. help je mee?.. ;-))

 

Thnx,

Groet Indro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als ik tijd had kwam ik helpen... maar wij vertrekken bijna op een wel verdiende vakantie.... ik heb met onze Santana (die was wel een lopende rekening) ook eens te lang gewacht met een kogellager gevolg was redelijk wat kosten.... vanaf toen het minste dat ik gewaar wordt laat ik alles vallen en sleutelen... nu met de wrangler (die nog in garantie is) direckt naar de garage... als ze het dan vinden.... ( zie warmlopen jku)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Ab,

 

Het is geen 'gebonk', eerder een schurend (wat laag klinkend) geluid.. kraken is ook wel passend.. het is niet altijd maar het meest bij optrekken.. erger als je optrekt (vanuit stilstand) waarin je naar links of rechts stuurt.. en ik heb de indruk dan eerder en erger bij naar rechts optrekken.

 

Maar niet altijd.. als de meeste kracht op de achteras wordt gezet bij het op laten komen van de koppeling.

Op de snelweg verder geen geluid of problemen.

 

Groet Indro

bewerkt door inny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kraken en knoepen, bij optrekken in een bocht. Typisch een LS ding.....

 

Bij het maken van een bocht vangt je differentieel het verschil in snelheid van de wielen op. Het buitenste wiel moet immers meer omwentelingen maken als het binnenste wiel. Voeg daarbij ook nog eens extra krachten door dat je de auto tegelijkertijd wilt versnellen (optrekken). Normaal "lost" de LS dan even om de spanningen in de aandrijflijn weg te werken. Als deze versleten is, of de "friction modifer" (dat is die LS toevoeging in de olie) zijn werking heeft verloren, zal dit zich beginnen te uiten met zulke geluiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kraken en knoepen, bij optrekken in een bocht. Typisch een LS ding.....

 

Bij het maken van een bocht vangt je differentieel het verschil in snelheid van de wielen op. Het buitenste wiel moet immers meer omwentelingen maken als het binnenste wiel. Voeg daarbij ook nog eens extra krachten door dat je de auto tegelijkertijd wilt versnellen (optrekken). Normaal "lost" de LS dan even om de spanningen in de aandrijflijn weg te werken. Als deze versleten is, of de "friction modifer" (dat is die LS toevoeging in de olie) zijn werking heeft verloren, zal dit zich beginnen te uiten met zulke geluiden.

 

 

Thnx Ab.. dus LS toevoegen aan de diff olie?. Morgen ben ik vrij en dat is een simpel klusje..

 

Kan ik dat bij Boris bestellen oid?

 

Groet Indro

bewerkt door inny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...