Spring naar bijdragen

Blauw Rood Zwart


Recommended Posts

Beetje bij beetje aan het inleren...en ben nu bij het hoofdstuk kwalificatie terrein.

 

Nu ben ik al zover dat het me duidelijk is de moeilijkheidsgraad van terreinen aangegeven worden met een keurcode groen, blauw, rood en zwart. Daarbij staat dan ook (meestal) blauw standaard 4x4, rood aangepast en zwart heftig aangepast.

 

Wat er dan weer niet staat is wat, en in hoeverre, iets aangepast moet zijn.

Bv 'verhoogd'. Is dat 1" of 8". Gemeten vanaf waar tot waar? Tov 'standaard' (in welk geval iedere auto weer anders is en niets zegt dus zal wel niet?

 

Ook ben ik benieuwd wat per categorie handig/verplicht is aan verdere uitrusting..

Hoor graag,

 

Groets,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor zover ik weet is er niet echt een standaard (afgezien van de kleuren), het verschilt per evenement en organisatie. Als je nu gewoon voor "zwart" bouwt, dan zit je altijd goed, behalve voor de Trial wedstrijden. Want daarbij is het afhankelijk van de klasse waar je in wilt rijden. Helaas valt mijn auto alleen in de proto klasse, met alle aanpassingen die eraan zijn gebeurd, terwijl ik liever in verbeterd II zou willen zitten ;) First world problem, zeg maar.

 

Kijk gewoon naar het obstakel en de capaciteiten van de auto en jezelf (meestal de beperkende factor) in plaats van het kleurbordje dat erbij staat. Als je nog moet beginnen te bouwen, dan zou ik zeggen, spendeer je tijd in geld in de volgende volgorde:

 

- Banden

- Lockers

- Lier

- Verhogen

- Aandrijflijn

 

Verplichte uitrusting verschilt ook per evenement en organisatie, maar het minimale wat je veel tegenkomt is een brandblusser en eerste hulp doos. Soms is ook een vloeistofdicht zeiltje of zelfs een complete "milieu kit" (whatever dat is) verplicht, cq. gewenst.

 

Mijn standaard uitrusting in de auto zelf:

- Brandblusser (twee, zelfs)

- Eerste hulp doos

- Zeil (een oude bikini top)

- Schep

- Krik (Hi-lift) met Hi-Lift winch kit.

- Sleeplint

- Kinetisch touw

- Een paar extra D-sluitingen, altijd handig

- Een set aan Tred 110 platen

- Extra Handschoenen

- Een handdoek

 

Daar kan ik de meeste situaties wel mee afdekken. Als ik niet met een trekkend voertuig ben, dan komt daar ook nog een volledige gereedschapskoffer en wat klein bier aan onderdelen en vloeistoffen bij. En dan nog komt het vaak voor dat ik een evenement voortijdig moet verlaten wegens een defect wat niet ter plekke te fixen valt ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de Jeepclub hanteren ze de volgende richtlijnen:

 

Groen: voor de 2wd Jeep

Blauw: voor de standaard 4wd Jeep met standaard banden, (bijna) geen kans op schade.

Rood:  voor de aangepaste Jeep, verhoogd en offroad banden, iets meer uitdaging in de proeven.

Zwart:  voor de aangepaste Jeep, verhoogd, offroad banden en lier, kans op schade, omvallen enz.

 

In heel veel gevallen kan de Jeep de proef wel aan, maar is de bestuurder de bepalende factor. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

Thanx voor jullie (uitgebreide) antwoorden!

Brandblusser, EHBO, lifehammer en veiligheidsvestje zouden sowieso verplicht moeten zijn in iedere auto, maar das mijn idee.

Je adviseert eerst banden en dan verhogen? Waarom, want lijkt mij gevoelsmatig onlogisch...

Zijn off-road banden ook al de all-terrain banden (igv rood-classificatie)?

Groets,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

A/T banden kunnen werken, maar dat hangt nogal van het terrein af. Hier in nederland is het meestal modder, blubber of zand, je komt verder met M/T.

 

De volgorde is uiteraard variabel, afhankelijk van je plan en budget. Naar mijn mening is het creeeren van grip (banden, lockers) in "ons" soort terrein belangrijker dan een beetje extra ruimte onder de auto.

 

Overigens kun ook prima grotere banden monteren zonder je auto te moeten verhogen. Verhogen heeft zeker ook z'n nadelen, niet in het minst omdat je het zwaartepunt omhoog brengt, maar vooral omdat de hele geometrie van de ophanging en besturing veranderd, met alle potentiele problemen (en kosten om ze op te lossen) van dien. Inmiddels heeft dat inzicht ook de USA bereikt en daar lijkt het een trend te worden om zo extreem mogelijke banden te monteren met minimale of geen lift.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgezien van de veiligheidsuitrusting (verbandtrommel, hesje, brandblussen enz.) is het fijn om wat standaard spul bij je te hebben.
Dit komt altijd van pas.

Sleeplint, harpsluiting, handschoenen en gereedschapsetje.
Als je een lier hebt; een boomlint en snatchblok.

Lees hier maar eens wat iedereen zoal mee neemt.... -klik-

Met aanpassen van de Jeep kun je net zo ver gaan als je portemonnee groot is. Wat overgens geen garantie is dat je die proef of obstakel dan wel overwint. Zoals ik al eerder zei, is de bestuurder de bepalende factor. Ik heb al vaker gezien dat een goeie chauffeur in een standaard Jeep verder kwam als degene met zwaar aangepast spul.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...