Spring naar bijdragen

Advies Water/luchtfilter Gc 2.7Crd


Recommended Posts

Na een kleine miscalculatie van de waterdiepte bleek mijn GC enige water gehapt te hebben dit weekend. Ongeveer een meter diep, te diep dus.

Weer op het droge heb ik het luchtfilterhuis droog gemaakt. Het filter er tijdelijk uitgehaald en iets op kunnen drogen in de zon.

Filter was nat, geen idee of er ook echt water in de turbo terecht is gekomen. Check engine light was aan, maar zodra het filter weer droog was en gemonteerd ging het uit en de motor loopt verder als een zonnetje. 250km mee gereden, tot nu toe niks aan de hand.

 

Nog tips om verder schade te voorkomen, behalve een nieuw filter natuurlijk. Ik maak me vooral zorgen om de lagers van de Turbo, maar heb geen idee of dit terecht is.

 

En zijn er mensen die een aanpassing aan het luchtfilterhuis hebben gedaan zodat er minder snel water in loopt, zonder dat je meteen een volledige snorkel moet monteren. Een snorkel staat meteen zo extreem. Ik ben niet van plan regelmatig heel diep water te rijden, maar de standaar intake schept wel heel snel water omdat hij aan de voorzijde zit.

 

post-16382-0-11348400-1431277216_thumb.j

bewerkt door ieism
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zitten wel breather slangen aan de tussenbak en diffs bij een WJ. Het voordiff komt bij de onderkant van de airbox uit, die is zeker niet onder water geweest. Het is puur het water happen van de inlaat airbox aan de voorkant waardoor het filter nat is geworden.

 

Volgens mij komt het achterdiff er ergens bij het achterlicht uit toch? De tussenbak weet ik niet, maar ik kan me niet voorstellen dat die dan veel lager zal zitten anders hebben die andere slangen weinig zin.

 

Motorolie ziet er perfect uit, was ook net vervangen. Ik kan eventueel de olie van de automaat vervangen, dat was ik toch al van plan voor de volgende vakantie. Dat is wel een goeie.

 

Ik weet niet precies hoe een turbo van binnen werkt, maar ik kan me zo voorstellen dat vocht niet echt goed is voor zo'n ding. Je kan wel spuitbussen turboreiniger kopen die je in je luchtinlaat kan spuiten, misschien dat dat voor de zekerheid wel verstandig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Update, de tussenbak was toch wel behoorlijk wat water ingelopen. Olie is ondertussen vervangen. Achterdiff heb ik met een injectiespuit een beetje afgetapt en dat zag er nog als nieuw uit dus prima. Voordiff maak ik me dan ook niet zo'n zorgen over want de slang komt vij hoog in de motorruimte uit.

 

Het is dus wel zaak om de tussenbak en versnellingsbak ontluchtings slang te verlengen, want die komen echt onder de auto uit en daar heb je al vrij snel water in bij een WJ. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...