Spring naar bijdragen

Engine Swap Met Volvo Blok?


mcvd2
 Share

Recommended Posts

Goedendag,

 

enige jaren geleden een Cherokee XJ gehad, maar die helaas moeten verkopen. Een Wrangler is toch nog altijd een droom, maar ik herinner me ook nog heel goed het verbruik van m'n XJ :(

Is het niet mogelijk om de motor te vervangen door een motor met genoeg pk's maar die toch zuiniger is?

Iemand ervaringen?

 

Ik las recent toevallig iets over Volvo I5 motoren van rond de 2.5 liter die qua pk's vergelijkbaar zijn met het 4.0 blok. De turbo zal ook helpen...

 

Maar goed het moet wel mogelijk zijn natuurlijk.

 

Alvast bedankt!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tuurlijk kan je een ander blok in je wrangler bouwen. Als je een 4 cilinder uitvoering hebt en je bouwt er weer een 4 cilinder in hoef je niet langs de RDW. Heb je een 6 cilinder wrangler moet je weer een 6 cilinder plaatsen om de RDW te ontlopen. Bouw je er een 5 cilinder motor in moet je alsnog naar de RDW maar als je het goed doet is dat geen probleem om hem goed te laten keuren bij de RDW.

 

Bedenk wel dat een jeep mede veel verbruikt ook dankzij de aerodynamica van een mammoettanker. Zit weinig gestroomd aan en dat is dus ook medeverantwoordelijk voor het verbruik en zodra je er grotere banden op ga plaatsen zal het verbruik alleen maar toenemen. Tevens weegt een jeep rijklaar met bestuurder minimaal 1500 kg of meer voor de 4 cilinder en minimaal 1600kg of meer voor de 6 cilinder.

 

Verder moet je natuurlijk wel als je dat wilt de motor zo maken dat hij aansluit op de handbak of automaat. Je kan natuurlijk dan ook de handbak of automaat van de donorauto inbouwen maar dan moet je aan adapter gaan maken als je nog een 4x4 functie wil behouden.

 

Ik ken iemand die een cilinder TDI blok van een VW in zijn jeep heeft ingebouwd en dat rijdt super, is lichter en verbuik stukje beter maar verwacht geen wonderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Poe, das een moeilijke, wat ga je met de Jeep doen, wordt het een dagelijkse kilometervreter?

 

Een engine swap kan behoorlijk in de papieren gaan lopen, zeker als je een compleet ander blok neemt wat nog niemand of weinigen voor je gedaan hebben. Dan moet je zelf het wiel gaan uitvinden en kun je weleens een hele hoop geld gaan uitgeven waar je een paar jaar lang een hele hoop benzine voor het oude blok van had kunnen kopen!?

 

Zoals Michel ook al zegt, een Jeep heeft de aerodynamica van een baksteen dus een zuiniger blok er in leggen wil niet zeggen dat je het verbruik van het blok in de originele wagen gaat halen dat kan nog wel eens vies tegen gaan vallen. Vaak is de hele auto op een zuinig blok afgesteld, aerodynamica, overbrengingen, etc. Eigenlijk is de ideale combinatie als je zuinig wil rijden een Fiat panda met 1.0 motor voor dagelijks en een Jeep met benzineslurper voor erbij :-) 

 

De meesten denken precies andersom als jij nu doet en gaan voor de lijn 6 ipv de 4 cilinder of een V8 ipv de lijn 6 :-) Als ik het geld had zou ik zelf kiezen voor een RB26DET in m'n Wrangler of XJ op Bio ethanol :-) ;-) 

 

Doe wat je wil maar ik zou zeggen alleen als je heel veel zelf kunt doen en het ook gewoon leuk vind om te doen, anders is het echt letterlijk JEEP > Just Empty Every Pocket en strand je project misschien snel op marktplaats.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In principe moet dit pas te maken zijn , een Volvo 2,3 ltr turbo blok uit een 850 of V70 met daarachter een bak van een Volvo 960 (achterwiel aangedreven), dat past 1 op 1.

 

Deze combinatie wordt veel toe gepast , van een Opel Blitz tot en met een tractor :P

 

Heb er wel linkjes van maar het plakken /knippen van de link lukt me hier niet  :frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen idee of het echt werkt maar misschien kun je eens kijken naar een HHO conversie op de 4.0.

Iemand hier ervaring met HHO? De meningen op internet zijn nogal.. ahem.. verdeeld. De een zegt dat het 100% onzin is, de ander zegt dat t perfect werkt. Wie heeft gelijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor alle reacties. Ik heb weer food for thought... ik had uiteraard gehoopt dat iemand zei, oh ja joh, die en die hebben dat ook gedaan, gaat perfect, enz. Maar helaas :) Zelf pionieren is wel leuk en ergens ook aantrekkelijk, maar ik denk niet dat ik dat als beginner moet willen.

De meeste mensen gaan inderdaad voor een sterkere/grotere motor, maar ik wil juist zuiniger (met behoud van prestaties?). Ach ja, dromen he..

 

Nogmaals bedankt. Mocht iemand nog interessante linkes of info hebben, dan houd ik mij aanbevolen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand hier ervaring met HHO? De meningen op internet zijn nogal.. ahem.. verdeeld. De een zegt dat het 100% onzin is, de ander zegt dat t perfect werkt. Wie heeft gelijk?

Ik denk dat het wel kan werken als je de sensors goed kan afstellen op de HHO. De 4.0 is een motor die lang meegaat maar ik vraag me wel af hoe goed zoiets is voor de motor op de lange duur. Zelf zag ik door de bomen het bos niet meer en ben op het idee afgehaakt. Maar stel dat je ooit hiermee aan de slag zou gaan, dan zou ik je ervaring en kennis in een bouw topic zeer kunnen waarderen  :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...