Spring naar bijdragen

Mag Utrecht En Straks Rotterdam Niet Meer In..


inny
 Share

Recommended Posts

Hello,

 

In het nieuws vandaag: Rotterdam weert 'oude' diesel...Auto's van voor 2001.

 

Mijn Jeep Cherokee is uit 2000 (Diesel) en helemaal niet zo oud, voldoet ruimschoots aan de APK eisen (roet uitstoot) enz.

Ik heb jaren gezocht en gespaard voor mijn Jeep, het model wat tm 2001 is gemaakt vind ik nou eenmaal verschrikkelijk mooi.

 

Ik begrijp hier werkelijk niets van.. ik voel mij als 'burger' aangetast in een heleboel dingen..

Klaarblijkelijk mag dit zomaar, ik vraag me af of dit werkelijk zomaar mag?. Zijn er geen grondrechten die dit kunnen en zouden moeten tegenhouden?

 

Overigens auto's weren in Rotterdam?.. wat dan met alle industrie in Rotterdam en omgeving?.. ik denk dat die vele malen vervuilender is dan een Jeep die nog maar '15' jaar oud is (notabene uit Augustus 2000 dus 4 maanden 'te oud'

 

Wat vinden jullie? en wat als straks alle steden dit beleid gaan voeren.

Wat een kapitaal vernietiging eigenlijk om prima rijdende auto's die in sommige gevallen uitzonderlijk goed onderhouden zijn in een 'sloop-regeling' te laten vernietigen?

 

Ik vind het belachelijk in ieder geval en ik vind dat het tegengehouden moet worden..

 

Food for thought ;-)

 

Groet Indro

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben het met jou eens dat het heel frustrerend is als je een mooie auto bezit dat je dan ineens ergens niet meer mag komen maar ik zeg er ook bij dat dit niet uit de lucht is komen vallen. Ik zit zelf in de industriebranche / transportbranche en wat jij nu meemaakt maken wij al jaren mee. In tegenstelling tot wat velen denken worden wij in deze branche ook al jaren aangepakt om de uitstoot te verlagen door toepassingen van betere filters / roetfilters, koelelementen, andere brandstoffen ( samenstelling ). Wij hebben 1 van de schoonste industrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er nog niet genoeg van gelezen hoe het zit voor de inwoners!? Krijgen die vrijstelling? anders houd het geen stand voor een rechter als bewoners niet meer met hun oudere diesel bij hun huis kunnen komen door zo'n regel, gedwongen worden hun auto te verkopen of ver weg te parkeren. Ik zie dat je in den Bosch woont, daar willen ze ook graag voorop lopen dus dat zou weleens samen met Breda de volgende kunnen zijn "om het historisch centrum schoon te houden"!?

 

Zoals Michel1972 al zegt, de nieuwe generatie vrachtwagens met Euro XX motoren mogen het wel, vrijwel de gehele Nederlandse transport vloot is de afgelopen tien jaar vernieuwd en voldoet ruim aan de normen. Er rijden niet veel transportbedrijven meer rond met wagens die niet aan de minimale normen voldoen. Enerzijds is dat positief want, voorzover ik nog weet uit mijn transport tijd. but correct me if i'm wrong, zijn Nederlandse transport bedrijven bij de weinige die bijvoorbeeld zonder problemen nog 24 uur door Zwitserland mogen rijden. Wat dat betreft mogen we in Nederland eigenlijk nog in onze handjes knijpen dat bedrijven eerst zijn aangepakt. Dit soort maatregelen bestaat in sommige buurlanden, met name Duitsland, al veel langer voor particulieren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naast het feit dat je Utrecht centrum niet eens in zou willen, is het natuurlijk een onzin maatregel. Een superzuinige Lupo 3L uit 2000 mag de stad niet in, maar een V10 diesel VW uit 2002 weer wel. Iedereen betaalt netjes wegenbelasting, diesels des te meer, en mogen gewoon verwachten dat ze overal mogen rijden. Scooters die veel vervuilender zijn en veel meer fijnstof produceren mogen de stad gewoon in. Een diesel uit december 2000 mag de stad niet in, maar exact eenzelfde model met dezelfde motor die een paar weken ouder is weer wel. :frusty: :frusty:

Hier ben ik wel benieuwd naar: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/04/rob_hoogland_gaat_milieuzone_0.html

@Pepijn, de bewoners hebben een sloopsubsidie kunnen krijgen als hun wagen ervoor in aanmerking kwam.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb begrepen dat je in Duitsland een ontheffing kan krijgen als je kan aantonen dat je een roetfilter heb gemonteerd.

 

 

Ik heb ook begrepen dat het in die steden niet of nauwelijks heeft bijgedragen aan een vermindering van fijnstof.. of in ieder geval de vermindering die men verwachtte..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zeker benieuwd wat de uitkomst zal zijn van de actie van Rob Hoogland (of je hem nou leuk vind of niet) want ik ben van mening dat hij een punt heeft..

 

Groet Indro

 

p.s. Het zal toch niet zo zijn dat ik later in de toekomst met een aanhanger met Jeep erop naar een Jeep club evenement moet komen?! :cry:.. oeps.. deelnemen aan een Jeep evenement zal dan tegen die tijd ook wel niet meer mogen..  :frusty:

bewerkt door inny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is balen, maar voordat dit echt een harde maatregel is die ook gehandhaafd kan worden zijn we wel weer een paar jaar verder denk ik. Gaan ze bij de stadsgrenzen controleren op kenteken ofzo, dat lijkt me niet echt haalbaar. Overigens bleek na een recent onderzoek dat auto's hier in Amsterdam maar een aandeel hadden in (ultra)fijnstof. Schiphol bleek een veel grotere boosdoener, maar daar nog geen maatregelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ieism:

 

Via kenteken camera's wordt elk kenteken geregistreerd..  ik kreeg 2 weken geleden een waarschuwing nadat ik mijn vrouw ophaalde in Utrecht (omdat er geen treinen reden) van haar werk in het Beatrix Theater.. het station/theater ligt 400 mtr binnen de mileuzone.. 

 

Groet Indro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is zoiets makkelijk. Oh, jullie willen niet dat ik kom shoppen in Utrecht of Rotterdam? Dan kom ik toch gewoon niet meer? Geen tripjes meer naar de jaarbeurs enzo.

 

Boycotten, dus.

 

Nu val ik overigens buiten die regeling met m'n 4.7L V8 op Benzine die 1:6 verstookt. Maar het gaat om het principe! Als iedereen dat nu gewoon solidair meedoet dan zorgt de lokale middenstand er wel voor dat deze zelf bedachte onrechtmatige lokale regelgeving verdwijnt.

bewerkt door FOTempel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mh, heb het net even doorgelezen allemaal maar ze hebben het behoorlijk tichtgetimmerd allemaal. Ik zie niet echt in hoe je hier onderuit komt. Behalve als je toevallig een lier op je auto hebt en weet waar de camera's staan. ;)

 

Ik zou er geen andere auto voor kopen, het is maar Utrecht. Zo leuk is het daar nou ook weer niet. :)

Overigens is het niet heel Utrecht, maar alleen de binnenstad. Als je regelmatig naar het Beatrix theater moet zou ik tot de kruizing Weg der verenigde Naties / Overste den oudenlaan rijden. Dat is maar 5 minuten lopen vanaf het theater, en daar mag je nog wel komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...