thezeeuw Geplaatst April 30, 2015 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2015 ...maar dan onder de motorkap. Na afgelopen zondag heel veel zand te hebben gegeten tijdens de tour ligt er onder de motorkap een goede laag fijn zand... Hoe maken jullie zoiets schoon? Groets, Marco Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ieism Geplaatst April 30, 2015 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2015 Ik zou er in de carwash zo'n schuimlans overheen halen en even laten weken, daarna afspuiten zonder hoge druk. Ik doe het zelf altijd met draaiende motor. En een aanvullende vraag: Bij mij zoveel zand/modder soms, dat het achter plastic wielkastkasten blijft hangen tegen het plaatwerk aan. Dit veroorzaakt roest, en is er moeilijk uit te krijgen. Paar gaatjes boren of iedere keer proberen schoon te spuiten? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst April 30, 2015 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2015 Altijd met warme draaiende motor, water waar je het niet lang wil hebben verdampt dan snel. Niet rechtstreeks de straal op electronica zetten en na het schoonmaken droogrijden en dan alle stekkertjes e.d. goed met WD40 inspuiten dit regelmatig blijven doen. Blok zelf heeft geen zin maar de volgende keer hecht de modder dan minder goed en spoel je die onderdeeltjes zo weer schoon. Achter plastic is altijd lastig, misschien kun je de modderkuipen loshalen om er beter bij te komen. Gaatje boren werkt niet echt, zit zo weer dicht en het moet een behoorlijk gat zijn om veel water en modder weg te kunnen spoelen. beste is dus kijken of je iets kunt demonteren anders lang spoelen dan loopt het meestal uiteindelijk allemaal wel weg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
thezeeuw Geplaatst April 30, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2015 tx! voor zover ik weet heeft de kraswash hier geen aparte box/schuimlans... dus... gewoon de tuinslang erover... Welke elektronica bedoel je? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
thezeeuw Geplaatst April 30, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2015 ...en misschien nog een handige tips om te voorkomen dat er (onbedoeld) water de luchtinlaat in verdwijnt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst April 30, 2015 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2015 Er zitten altijd wel wat kastjes met zekeringen of een aanstuur unit onder de motorkap, beetje uit de buurt van de bougies blijven e.d. Zolang je niet rechtstreeks op de opening van de luchtinlaat spuit kan er geen water inkomen. Met de tuinslang gaat je denk ik niet meer lukken, zeker in de motorruimte niet. Door de hitte van de motor is de modder daar nu lekker aangekoekt en dat krijg je er met de tuinslang alleen bijna niet meer af. Ik heb de mazzel dat er hier een 24 uurs carwash zit na een dagje offroaden even na 9 uur s'avonds doen zal toch wel ergens bij je in de buurt eentje zitten!? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
inny Geplaatst April 30, 2015 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2015 Ha, Dat van draaiende motor wist ik niet.. ik doe het altijd met de motor uit (wel warm). Wat is het verschil?.. ik dacht namelijk dat wanneer de motor draait er stroom door de diverse onderdelen/kabels loopt en als er dan water bijkomt je kortsluiting kan krijgen? Groet Indro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst April 30, 2015 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2015 Verschil is dat je meteen merkt als je motor gaat sputteren als er ergens teveel water komt waar de motor het niet fijn vind, dan kun je vaak nog snel met de hand gas geven op de gaskabel en blijft hij lopen en loopt het water weg of verdampt het water voor het echte problemen gaat geven. De motor blijft ook op temperatuur en dus verdampt het meteen vrij snel zonder dat je problemen krijgt. Genoeg mensen die de motor lekker schoonspuiten en daarna willen starten wat niet meer lukt omdat er ergens teveel water is gekomen. Stromend water is geen probleem als je motor loopt, electronica is tot op bepaalde hoogte geisoleerd, meestal geeft het problemen als water even ergens kan blijven staan, doordat de motor draait en de trillingen daarvan blijft het water ook niet stilstaan, bijvoorbeeld rondom de bougiedoppen. Die zouden waterdicht moeten zijn, maar als ze wat ouder zijn en het rubber wat poreus kruipt stilstaand water tussen de afdichtigen en eronder en dan heb je dus problemen wanneer je wil starten. Daarnaast is een sloot water op een warme motor ook niet goed als de temperatuur niet een beetje in het metaal blijft. Dat heb je dus wel bij een draaiende motor en niet bij een stilstaande die je daarna half warm op sommige plekken en flink afgekoeld op andere plekken weer start. Warme olie blijft bij draaiende motor rondpompen en houd de temperatuur erin zeg maar. Op het metaal van het blok mag je de lans er gerust dicht opzetten, op de rest zoals plastic en connectors hou je net voldoende afstand zodat de "nevel de modder eraf blaast" belangrijkste is daarna "droogrijden" en dan alle connectoren en waar draadjes stekkers ingaan goed in de wd40 of elektra vet spuiten. Als je het regelmatig doet is WD40 het beste, als je het niet vaak doet vetter spul gebruiken. Kloddertje zuurvrije vaseline werkt ook heel goed om de boel langer waterdicht te houden. gewoon een beetje gezond verstand gebruiken en bijvoorbeeld de stekkers op de injectoren met een tandenborstel en wasbenzine schoonmaken in plaats van lekker de hogedrukspuit erop zetten 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
inny Geplaatst April 30, 2015 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2015 Thnx Pepijn, thnx voor de uitleg!, ga ik zeker toepassen.. zeker dat van de WD40 bij stekkers! Groet Indro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mojito Geplaatst May 1, 2015 Rapporteren Share Geplaatst May 1, 2015 bij de Santana vroeger had ik speciaal "boten"vet .... dit vet hield het water tegen maar gaf geen kortsluiting... ik had daar de stekkers van de computer mee in gevet omdat deze vlak onder de motorkap zat en bij een doorwading deze nat kon worden... ik zal is zoeken tussen mijn rommel of ik dit nog heb en dan zal ik het merk geven.. ik heb deze bus ooit op een fabriek gekregen in Frankrijk waar ik ging laden met de vrachtwagen.... 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
thezeeuw Geplaatst May 1, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 1, 2015 Tx voor de tips en uitleg! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BARTJE Geplaatst May 1, 2015 Rapporteren Share Geplaatst May 1, 2015 Plastic zakjes over de computer , dynamo , Ook doe ik er bij mij een over de K&N filter. Vervolgens spuit ik de motor en omliggende zaken in met motorreiniger , even laten intrekken en dan de hoge druk er op. Hier in de buurt hebben ze een wasplaats met een apart programma "motorreiniger". Uiteraard ga ik een beetje voorzichtig te werk !! Aan het eind , als alles droog is , alles inspuiten met siliconspray , motor dresssing of engine shine. Af spuiten met hoge druk doe ik zonder draaiende motor. Resultaat : Als nieuw. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
thezeeuw Geplaatst May 2, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2015 Ikke op pad om het geleerde in de praktijk te brengen...redelijk in de buurt 2 wasstraten met boxen...staat er levensgroot draaiende motor en motorreinigen: VERBOTEN!!! Bij allebei! $&/&$ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BARTJE Geplaatst May 2, 2015 Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2015 Dynamo maak ik daarna , indien nodig , schoon met een vochtige spons. Daarna met een lapje afvegen en weer lichtjes in nevelen met siliconen spray , gaat de viezigheid er daarna ook weer vlot vanaf. Gr Bart Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
thezeeuw Geplaatst May 3, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 3, 2015 Tx! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
thezeeuw Geplaatst June 10, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 10, 2015 Nu een paar pogingen gedaan. Eerste keer in de wasbox met hogedruk. Werd toch wat zenuwachtig van de kracht, dus niet te uitgebreid. Motor laten draaien was verboten. is verder wel goed gegaan in de zin dat er geen storingen of zo zijn opgetreden. Heb daarna zo'n hogedruk plantenspuit gekocht en de keer daarop (was enkel zand) gebruikt. Ging prima, goed te doseren en prima te richten. Kansloos natuurlijk met modder en erger.. De keer daarop (modder) de tuinslang met karcher sproeikoppistool (dus niet een complete hogedrukspuit) erop. Heeft aanzienlijk meer kracht als de plantenspuit, maar ook weer lekker veel minder als een hogedrukwasboxding. Ook hier weeer prima doseerbaar en te richten. Maar igv klei enzo zal ook dit niet voldoende zijn (geen idee nog) ben ik bang... In alle gevallen, nadat alles is droog is electraconnectoren ingespoten met wd40...ben benieuwd... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
thezeeuw Geplaatst September 1, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2015 helaas...na landgraaf moest eea toch echt met de hogedrukspuit... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.