Spring naar bijdragen

12.000 Km Beurt


Recommended Posts

Bij Jeeps is de onderhoudsinterval inderdaad 12.000km. Bij 96.000 zit je op een veelvoud van 12.000.

 

De precieze  inhoud van deze beurt ken ik niet, maar zal zoiets van olie (motor en bak) vervangen zijn, incl. filters, bougies vervangen plus diverse controles.

Heb je een FSM? Daarin staat het netjes per interval omschreven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een kwartiertje!!!

Ik schat het in op 2,5 uur als je een brug ter beschikking hebt.

Prijs van de onderdelen en olie zou ik ook nog eens beter bekijken.

We hebben het over de 12.000km beurt he... Oliefilter en carterdop open schroeven, terwijl hij leeg loopt alles even nakijken van onderen, 10 minuten max. Dop dicht, filter erop, brug laten zakken en volgooien met olie 5 minuten. Ohja, ruitensproeier vullen 2 minuten. Even kijken of alle sapjes op pijl zijn 1 minuutje.

 

Prijzen verzin ik niet, ik haal hier de beste Castrol olie, 5 liter voor

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verwacht echt niet dat de dealer 2.5 uur bezig is met zo'n oliewissel. De meeste nemen niet eens de moeite om de serviceinterval in de boordcomputer te resetten :lol: Om maar niet te spreken over niet gedane werk wat wel in rekening gebracht wordt... Brandstoffilters die vernieuwd zouden zijn terwijl dat helemaal niet is gedaan.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga dus niet naar de dealer. Dit is veel te duur. Wat ik niet begrijp is dat toen ik de wagen kocht alles al gedaan is. Dezelfde olie ging ook in mijn vorige auto (Peugeot 308 uit 2003) en die kon er 30.000 km in blijven zitten. Waarom niet in de Jeep. Ik begrijp dat niet. Remmen zijn toen  helemaal nagekeken en 0,1 mm afgedraaid vanwege roest. (auto had lang stil gestaan). Ook de airco is helemaal geserviced maar heeft nog nooit aangestaan.

De auto heb ik gekocht met 79.000 km op de teller.
Voor die prijs die ze nu bij de dealer zullen rekenen (wat meer dan 70 km rijden is en ik dus niet doe) deden ze bij de merkdealer van Peugeot een grote beurt met distributieriem.

Dus zeker geen dealer  Denk dat de Amerikanen zich beter indekken voor eventuele claims. Zou dat niet de reden zijn voor deze snelle inteval???

Bedankt voor alle info.

 

Marc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt me sterk dat bij 70.000 ook alle vloeistoffen en filters zijn vervangen, hoogstens de motorolie. 

Even zo uit het hoofd wat in ieder geval moet gebeuren.... 

 

Motor olie en oliefilter, versnellingsbak olie en filter, tussenbak olie en achteras olie, brandstof fliter en luchtfilter, bougies en pcv klep. Dat is voor 250 euro aan onderdelen. (bij de automaterialen handel) Met alle controles erbij een dagje werk, schat ik.

 

Gewoon de 96.000 beurt bij je eigen garage laten doen, daar was je Peugeot toch ook in goede handen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt me sterk dat bij 70.000 ook alle vloeistoffen en filters zijn vervangen, hoogstens de motorolie. 

Even zo uit het hoofd wat in ieder geval moet gebeuren.... 

 

Motor olie en oliefilter, versnellingsbak olie en filter, tussenbak olie en achteras olie, brandstof fliter en luchtfilter, bougies en pcv klep. Dat is voor 250 euro aan onderdelen. (bij de automaterialen handel) Met alle controles erbij een dagje werk, schat ik.

 

Gewoon de 96.000 beurt bij je eigen garage laten doen, daar was je Peugeot toch ook in goede handen?

 

Ja, maar dat was maar om de 30.000 km. De garage heeft bij aflevering alle vloeistoffen vervangen.  Waarom is dezelfde olie in een Peugeot bij 30.000 km niet versleten en bij een Jeep na 12.000 km wel. Het gaat om dezelfde olie.  Waarom gaan bougies bij een Peugeot (maakt tegenwoordig niet uit welk merk) wel 30.000 mee en bij een Jeep niet. Ik geloof daar niet zo in.  Met de huidige hoogwaardige olieen kan ook bij Jeep volgens mij de interval wel wat naar boven.

Op deze manier van service interval wordt deze auto wel erg duur bij 25.000 km per jaar.

 

Marc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ligt niet aan de olie, het ligt aan Jeep. En daar geloof ik wel in. En in besparen op onderhoud niet, zeker niet bij een Jeep.

Je kunt een Europese auto niet qua kwaliteit en onderhoud niet met een Amerikaan vergelijken, dus vergeet je Peugeot maar..... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dacht dat een Amerikaan betrouwbaarder was dan een Fransman. 
Kun je mij uitleggen waarom de kwaliteit minder is dan van een Europeaan. En waarom moet het onderhoud zoveel verschillen. Het zijn nogal bedragen die op die scan gevraagd worden.
Vervuilt de Jeep de olie meer of wat. Ik ben technisch in auto's niet echt onderwezen en heb ook de plek niet om het zelf te doen. Kennis ontbreekt ook totaal.
 

Marc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ligt niet aan de olie, het ligt aan Jeep. En daar geloof ik wel in. En in besparen op onderhoud niet, zeker niet bij een Jeep.

Je kunt een Europese auto niet qua kwaliteit en onderhoud niet met een Amerikaan vergelijken, dus vergeet je Peugeot maar..... ;)

 

Ben ik niet mee eens, kwalitatief is Amerikaans toch echt veel beter dan Franse rommel. 

 

Dat Jeeps gevoelig zijn voor onderhoud, en bij goed onderhoud erg lang mee gaan is zeker waar. Bij het aantal km's voor de intervallen zal ongetwijfeld een flinke marge op zitten, en ook rekening gehouden zijn met de dealers waarbij dit werk en geld opbrengt. In de US doen ze zo'n oil change meestal tussen de 3000-5000 miles (4800-8000km). Maar goed, daar heb je overal wel shops die voor een paar tientjes even een oil change doen. 

Een Jeep is nou eenmaal duurder in gebruik dan een Peugeot. Onderhoud van een beetje Audi of Benz is ook duur bij de dealer, dealers zijn nou eenmaal duur. Besparen op onderhoud gaat ten koste van de levensduur. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de meeste jeeps hoef je geen distributieriemmen te vervangen of kleppen te stellen.

Ze hebben distributiekettingen en hydraulische klepstoters, in dat opzicht zijn ze best wel onderhoudsvrij.

Regelmatig verse olie zijn ze wel gevoelig voor denk ik.

12.000 km is wel heel kort, bij zware belasting kan ik het wel begrijpen maar als er voornamelijk op de snelweg mee gereden word lijkt het mij een beetje overdreven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk doe ik wel de olie en filter wissels bij 12.000 km of een veelvoud daarvan. Langer als 15.000 zou ik niet doen, eerder korter.....

 

Jeep kent zelfs twee soorten onderhouds intervallen, namelijk A en B. Bij B zijn de intervallen nog korter op elkaar...

 

First is Schedule

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...