Spring naar bijdragen

Smering Bigend Lagers L6


schneiders
 Share

Recommended Posts

Op zoek naar de oorzaak van lage oliedruk bij warme motor, de carterpan maar eens laten zakken.

Intake van de oliepomp schoongemaakt en een nieuwe oliepomp erin gezet.

Gelijk natuurlijk visuele inspectie van de draaiende delen onderin het blok.

Krukaslagers zijn moeilijk te inspecteren omdat de krukas zwaar is en in elk geval aan de bakkant opgesloten is.

Bigendlagers hele flinke speling, bij het eraan rammelen voel ik de zuiger erboven heen en weer gaan.

Kunnen de losse bigendlagers de oorzaak zijn van het drukverlies m.a.w. lopen daar kanalen heen die worden gevoed door de oliepomp?

Gek genoeg hoor je er weinig van als de motor loopt, oliedruk is trouwens na deze aktie niet verandert, koude motor iets boven 3 op de schaal motor bedrijfstemperatuur rond de 1.

Sensor had ik al vervangen, dikkere olie maakt allemaal weinig verschil.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voorzichtig even een hoofd en drijfstang lagerkap los nemen en lager inspecteren. Misschien handig om een van de achterste kappen los te want daar is vaak de minste smering. Denk dat piston pen zuiger verbinding zwevend is en wordt voorzien van spatsmering. Al weet ik dit niet zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad is het mogelijk dat de krukas is ingelopen, ik vervang de schaallagers van de drijfstangen omdat de kosten hiervan gering zijn.

Als blijkt dat de drijfstanglagers deel van het probleem zijn en het drukverlies aanhoud, hang ik er een ander blok in.

Ik heb er een op de plank die ik afgelopen winter helemaal heb opgefrist met nieuwe kepstoters,  kleppen, distributie enz. , dit blok heeft zeker geen speling op de krukaslagers, want dat heb ik kunnen inspecteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de drijfstanglagers binnen en gelijk gemonteerd, de oude waren inderdaad flink versleten.

De krukas zag er nog netjes uit zonder beschadigingen, met de nieuwe schaallagers absoluut geen speling meer.

Resultaat, nog steeds weinig oliedruk bij warme motor.

Verder loopt het blok aardig, alleen zit er af en toe een rammelend geluid in( kantelende zuiger?) en de klepstoters tikken.

Ik wissel het blok voor de andere en demonteer het oude blok buiten de auto om de staat van het gehele blok te beoordelen.

Er ligt in de carterpan voorin nu tot 2 keer toe grijze sludge ( ongeveer op de plek waar de olie uit de distributie terugloopt) zou het kunnen dat de distributieketting zo slap is dat er alu slijpsel van het deksel meekomt, of zou dit uit het voorste krukaslager komen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De krukas hoofdlagers heb je niet vervangen?

Als je drijfstang lagers erg slecht zijn dan zijn de hoofdlagers waarschijnlijk ook slecht.. kantelende zuiger is een constante tik die oploopt met toerental, veroorzaakt geen lage oliedruk. Denk niet dat je ketting het deksel raakt dat had je wel gehoord lijkt me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De krukas lagers is een beetje gepriegel maar lukt ook met motor in de auto.

De lagers losmaken en met een klein schroevendraaiertje het bovenste lagerschaal eruit halen en de nieuwe er ook zo weer in zetten, 

 

Ivo

bewerkt door Ivo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt ook kijken of je een kantelende zuiger hebt. Motor rond draaien met de hand zonder bougies. Als de zuiger boven en en net naar beneden gaat(kantelpunt) kun je hem zien bewegen en horen tikken. Wel even zorgen dat al het slijpsel eruit is voor je nieuwe lagers monteert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi, dan ga ik het op die manier doen met het blok in de auto, als ik de carterpan er weer af heb kijk ik inderdaad gelijk even naar de zuigers.

Het setje krukas lagers wederom bij Maurice besteld, het zal wel iets lastiger zijn dan de drijfstanglagers want dat is echt een simpel klusje.

Ik vervang nu ook gelijk de achterste krukaskering als de lagerkap er toch af moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed systeem, ik denk dat het alleen werkt als het blok ondersteboven aan het spit hangt.

Als het gewicht van de krukas erop drukt werkt het naar mijn idee niet.

Nee hoor, werkt perfect.

Lagerkap los, waxstrip ertussen, aandraaien met voorgeschreven koppel, weer los nemen en opmeten. Al vele tientallen jaren een beproefde methode.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Handig, die kende ik nog niet.

 

Nog een tip voor de meelezende beginner: vergeet niet vooraf de lagerkappen en eventueel drijfstangen te nummeren zodat alles weer op z'n oorspronkelijke plaats terecht komt. Als je ze verwisselt kloppen de passingen niet meer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de krukaslagers vervangen, de oude waren licht ingesleten, maar niet veel.

Toch maar vervangen omdat ik de boel open had, resultaat voor de oliedruk bij warme motor stationar nu 1 op de schaal en bij 2000 toeren 2 op de schaal.

Olie 10W40.

Het overdrukventiel van de oliepomp, zit dat in de oliepomp zelf?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Handig, die kende ik nog niet.

 

Nog een tip voor de meelezende beginner: vergeet niet vooraf de lagerkappen en eventueel drijfstangen te nummeren zodat alles weer op z'n oorspronkelijke plaats terecht komt. Als je ze verwisselt kloppen de passingen niet meer!

HAHA, dat is een goede tip voor mij. Zo eindig ik niet met een hoop lagerschalen waarvan ik nietweet waar te monteren!

Zeer goede tip dat filmpje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HAHA, dat is een goede tip voor mij. Zo eindig ik niet met een hoop lagerschalen waarvan ik nietweet waar te monteren!

Zeer goede tip dat filmpje.

Voor het losnemen de drijfstangen met hun lagerkappen markeren, bij voorbeeld door er op beiden met een centerpons een aantal puntjes in te slaan overeenkomstig hun positie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de drijfstang lagers een voor een vervangen, dan loop je ook geen risico dat je de boel door elkaar gooit.,

Bij de krukaslagers hetzelfde allemaal losgezet zodat de as iets zakt en dan de kappen een voor een eraf en weer monteren.

Het stelt allemaal niet veel voor, de bovenste schalen glijden er zo uit, ook zonder de truc uit het filmpje.

Als de pan eraf is het een uurtje werk, het vervangen van de achterste kering is nog het meeste werk ( als het bovenste stuk er niet makkelijk uit wil)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...