Spring naar bijdragen

Diesel Tuning.


tdm
 Share

Recommended Posts

Is er iemand bekend met tuning van een 2.8 crd  Model KJ  ,

Heb eens rondgekeken  en kwam bij ATM  en Hartogh en JD uit maar misschien is iemand van jullie bekend met het tunen en kan hij mijn de voor en nadelen eens vertellen en of het wel allemaal zo goed is als ze schrijven want het klinkt allemaal een beetje vaag m.b.t aanpassing software en weet niet of het verstandig is.. Hoor graag jullie ervaringen en meningen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Turbodiesels zijn in het algemeen vrij eenvoudig 'op te voeren' door o.a. de turbodruk te verhogen. Hierdoor wordt de compressie-einddruk hoger, daarmee het koppel en dus ook het vermogen. Consequentie is dat de koppakking het zwaarder te verduren krijgt. En of dat nu een sterk punt is van deze motor? Ik weet het niet, de eerdere types VM-diesels stonden er in ieder geval niet om bekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is dat inderdaad het grote gevaar.  Als de paarden beschikbaar zijn, durven velen dan wel 's het gaspedaal misbruiken en daar heeft het blok geen deugd van.

 

In ieder geval, ik heb 'maar' de standaard Pk's en Nm van het 3.0 blok, en heb zelfs daar genoeg mee.

 

In ons belgenlandje sta je toch meer stil dan dat je kan rijden...  en overal staan ook gratis fotografen....

 

Dus in feite heb je hier genoeg met die mercedes 200D met 55pk... (die gaat trouwens als een speer...   :lol: )

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik merk dat er ook hier heel wisselende reactie's zijn, het beste lijkt me om het gewoon eerst te gaan proberen met de vakantie en mocht het dan zou zijn dat ik denk het dat hij moeite heeft om die 1700kg naar boven te trekken kan het altijd nog...

Heb ook contact gehad met volgens zeggen de betere tuners van nederland zoals Hartog en JD maar het schijnt wel zo te zijn dat tunen de slijtage/ouderdom versnelt maar dat ligt wel aan het rijgedrag natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou het niet zo zijn dat constructeurs een evenwicht zoeken tussen prestaties en levensduur ?

 

Ze beseffen zelf wel dat ze uit hun blokjes meer power kunnen persen, maar de vraag is natuurlijk of die motor dan lang genoeg meegaat zonder problemen.

 

Ik vermoed dat ze in ieder motorblok een zekere veiligheidsmarge hebben ingebouwd, die natuurlijk door de parallelle markt kan worden benut om er opnieuw geld aan te verdienen.

 

Het is aan ieder om zelf te overwegen wat het je waard is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal eens Frans. Bovendien spelen milieuprestaties een rol.

 

Fabrikanten maken hun auto's voor alle markten voor alle gebruikers en alle -extreme- omstandigheden. Je mag er dus op rekenen dat er een behoorlijke marge is ingebouwd. Als desondanks een bepaald type motor, in dit geval de 4-cilinder VM diesel, zich laat kennen als een motor met een zwakke koppakking mag je je best wat vragen stellen.

 

Voor wat betreft tuning: ik ben met m'n extra vermogen zeer content. Hier in de Franse Alpen betekent het even snel kunnen inhalen van een vrachtauto (of een toerist) op een route nationale vaak een aanzienlijk voordeel....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nooit een standaard 3.0 CRD gereden, kan alleen vergelijken met de 2.7 CRD.

Koppel is werkelijk indrukwekkend. Van 0 naar 100 in 8,5 seconden is puur genot. Nog belangrijker de acceleratie van 80 naar 120. Heb geen cijfers, maar ben onder de indruk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diesels hebben een erg groot veiligheidsmarge en worden flink geknepen. Draait voornamelijk om milieu, maar ook vervuilde diesel bijvoorbeeld. Het was vooral de oude 2,5 TD blokken van VM die bekend stonden om gescheurde koppen en koppakkingen, de CRD's die in de KJ zitten zijn een compleet nieuwe generatie. Qua problemen valt het hierbij wel mee. Ik zou het wel aandurven, als de CRD van m'n pa van mij was wist ik het wel.

Neem hier eens een kijkje, hebben nu een aanbieding lopen van

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb al met de WK2 gereden, met de VM 3.0 en een 9-traps automaat...

 

Is een heel verschil met de mijne met de  3.0 mercedes kachel erin...

 

Nu, ze moeten hun betrouwbaarheid nog bewijzen, alhoewel de WK2 nu toch ook al 5 jaar op de markt is, ,en we horen er precies niet veel slecht van...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De monteur bij de Fiat Jeep dealer hier (ja, die al bijna 6 maanden mijn WJ in de schuur heeft staan wegens een onvindbare storing) geeft aan diverse WK2's in onderhoud te hebben die het allemaal goed doen.

 

Terug naar het onderwerp:

Gisteren eens nagevraagd bij deze dealer: de moderne VM-motoren zoals in de KJ schijnt inderdaad van de cilinderkop/koppakkingproblemen af te zijn. Niet meer 4 losse koppen maar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De VM 2.5 Diesel is niet zo'n slechte motor.. je moet er mee weten om te gaan en dan is het een prima en degelijke motor. 

Het concept van de losse koppen komt vanuit industrie motoren en daar gaat het om degelijkheid. 

Rustig warm rijden en je hebt een prima onderhoudsvriendelijke motor die veel km kan maken en ook best zuinig is (is tot nu toe mijn ervaring).

 

Ik had wel een lekke koppakking toen ik de Jeep kocht maar dat lag denk ik aan de vorige eigenaar..zelf vervangen en loopt als een zonnetje.

 

Overigens ben ik het ermee eens dat dit type motor niet echt een 'Jeep' motor is (of een andere 'auto' motor) maar als je je aan de 'gebruiksaanwijzing' houd voldoet het prima..

 

Greetz,

Indro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De VM 2.5 Diesel is niet zo'n slechte motor.. je moet er mee weten om te gaan en dan is het een prima en degelijke motor. 

Het concept van de losse koppen komt vanuit industrie motoren en daar gaat het om degelijkheid. 

Rustig warm rijden en je hebt een prima onderhoudsvriendelijke motor die veel km kan maken en ook best zuinig is (is tot nu toe mijn ervaring).

 

Ik had wel een lekke koppakking toen ik de Jeep kocht maar dat lag denk ik aan de vorige eigenaar..zelf vervangen en loopt als een zonnetje.

 

Overigens ben ik het ermee eens dat dit type motor niet echt een 'Jeep' motor is (of een andere 'auto' motor) maar als je je aan de 'gebruiksaanwijzing' houd voldoet het prima..

 

Greetz,

Indro

Klinkt goed. Hoeveel kilometer heb je er al mee gereden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

In 2007 mijn KJ 2.8crd (VM-motor) bij ziptuning.nl laten tunen van 163pk naar 199pk en ruim 500Nm. Tevens de schakelmomenten van de automaat geoptimaliseerd i.v.m. montage van grotere banden en trekken van zware lasten. Inmiddels 60.000 blije km verder zonder problemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hello,

 

Vorige week ruim 2500 km naar zuid Frankrijk gereden met een volle bak (3 kids, 2 ouders, volle bagage ruimte): gemiddeld 1 op 11/12 gehaald (gemengde km; stad, lange ritten over de peage).

 

Niet slecht volgens mij en de diesel stond op (de juiste plekken weten te vinden) 1.23 de liter.. 

 

Groet Indro

bewerkt door inny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...