Spring naar bijdragen

4,5 Liter Stroker Vervangen Voor V8.. Totale Ombouw


paulv
 Share

Recommended Posts

Ik heb nu een 4,5 liter stroker moter in mijn 1986 wrangler met een AX15 en 3.55 assen met 32" Banden.

helaas is mijn stroker aan het overlijden.. ( metaalslijpsel inde olie..)

 

Jeep was best vlot en een heel stuk sneller dan origineel, maar bruut geweld.. nee niet echt.

 

ik ben nu mijn 1978 chevrolet suburban aan het strippen omdat er te veel werk aan zat..

ik heb nu een hele snelle 454 met dik400 pk.

een versterkte TH400 automaat met transfercase/tussenbak

dikke 8 gaats assen met vrijloopnaven met zgan 33"bfg mud-terrain banden

 

dus jullie raden het al.... het moet in de jeep..

de 454 is mogelijk maar waarschijnlijk niet de verstandigste keus.. een snelle 350 of 383 stroker zou een stuk makkelijker zijn.

zeker qua gewicht en grootte..

Motorsteun set is zo gekocht voor V8.  dikke radiateur met electrische fan heb ik al..

 

Keuring in lelystad aangaan is ook geen probleem.. als het maar gekeurd word.

De bedoeling is om een brute jeep bouwen om mee te spelen in de buurt..

 

De assen van de Suburban zijn een stuk breder, maar met smalle originele banden val ik net tussen de spatborden..

met de 33"banden is hij precies 2 meter breed..

Ik wil dus de pads (voor de bladveren) van een set assen die ik nog heb liggen afslijpen en die op die van de suburban lassen..

en dan boven( of misschien onderop??) monteren( gelijk weer een stuk hoger..)

 

Graag zou ik met iemand in contact willen komen die een v8 ombouw al een keer heeft gedaan(liefst GM)

alle tips zijn welkom..

 

Groet Paul

pauve@hotmail.com

nieuw motto voor 2015:  bij twijfel.. DOEN!!!

 

 

 

 

post-4446-0-48668600-1422361561_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een paar dingen voordat je verder gaat.

 

Je jeep is nu een 6 cilinder dus als je er een V8 in gaat plaatsen moet je dus naar de RDW. De RDW heeft als keuringseis dat een wagen voor 2/3 deel origineel moet zijn. Dus als jij er een ander blok in zet zien ze dat als 1/3 deel. Dan moet je niet ook nog eens naar bredere assen gaan met een spring over axle lift. Dan kom je al op 2/3 deel aanpassen originele voertuig en dan wordt je jeep misschien wel een plantenbak. Ze controleren bij de rdw je motornummer en je moet kunnen aantonen dat jij het blok gekocht hebt. Kwitantie of aankoop bon marktplaats of wat dan ook moet voldoende zijn. Als je motornummer aangeeft dat het blok bijvoorbeeld 290pk heeft kan de desbetreffende rdw medewerker beslissen of hij dat verantwoord vindt of niet zoals de jeep momenteel is opgebouwd. Elke RDW keuringsmedewerker heeft namelijk de bevoegdheid om iets goed of af te keuren. Tevens zitten ze bij de RDW niet stil en de regels veranderen continu en helaas vaak niet in het voordeel van de autoliefhebber.

 

Als jij alles gaat aanpassen zoals jij hierboven beschrijft en dan ga ik even uit van een small block met Sub assen, th400, tussenbak enz bestaat zelfs de kans dat je jeep te zwaar gaat wegen. Kijk eens op je kenteken wat je jeep max mag wegen. Ik zie namelijk geregeld jeeps die maar max 1850 a 1900 kg mogen wegen en met al jouw plannen gaat die zwaarder wegen en dan wordt die zeker niet goedgekeurd. Alleen al de Sub assen wegen ruim 250 kg meer als je huidige dana 30 dana 35 assen. Pak daar de zwaardere th400, tussenbak en nog wat zaken bij en je gewicht neemt al gauw met 350 a 400 kg toe.

 

Big block in je jeep is uitvoerbaar ( done it ) maar krijg je NOOIT goedgekeurd bij de RDW. Tevens is het de vraag of je het goed gebouwd krijgt. Problemen zijn koeling, ruimte headers 1 7/8 inch uitlaatpijpen 3 inch, hoogte blok daar je oliepan tegen je diff komt van de Sub assen tenzij je je jeep 7 a 7.5 inch verhoogt dmv veren, blok moet laag hangen vanwege carb en goed luchtfilter anders heb je straks 400pk blok maar door kleine carb en filter spuugt die er maar 300 uit en bij een helling van 20% doet die hakke hakke puf puf tenzij je hem op gas neemt maar dan neemt je gewicht weer toe en betaal je de hoofdprijs aan wegenbelasting. Verder is je big block samen met th400, tussenbak zo lang dat je aandrijfas achter verticaal komt te staan bijna, De neus van een jeep is leuk maar houdt zoveel rijwind tegen dat blok echt externe koeling moet krijgen dmv extra oliekoelers met fan en hele dikke radiateur met grote fans met shroud ( neemt weer ruimte in beslag ) De standaard pulleys bij een big block zijn leuk maar ga je terreinrijden gaan ze snel slippen en moet je dus dat ook aanpassen dmv dikkere riem en pulleys. Je Sub assen gebruiken is goed maar je kan de veren niet onder de assen maar op de assen kwijt en dan merk je dat je diff in de weg zit dus moet je naar outboard constructie waarbij je bladveren buiten je chassis loopt of je vooras inkorten qua breedte. Verder kan je natuurlijk velgen nemen die veel naar binnen komen om binnen de 2 meter te blijven maar dan krijg je een draaicirkel van een mammoettanker en dan is niet fijn tijdens het terreinrijden. Tevens zijn je assen zo lomp en groot van de sub dat je qua bodemvrijheid veel gaat verliezen onder de assen. Je moet met 37 ers rijden om dezelfde ruimte onder je assen te hebben als met 32ers onder de dana 30. Want waar lopen de meeste wagens op vast in het terrein. Ja de diff van de vooras en achteras. Spring over axle is leuk en nodig bij Sub assen maar als je dan gas geeft is er axle wrap en dat moet je weer tegengaan door traction bar die in het terrein weer niet handig is. Ik kan nog effe doorgaan wat je allemaal tegen gaat komen bij het inbouwen van een big block. Vooral je gewicht is heel tricky en lastig daar te veel gewicht voor zit en te weinig achter.

 

Mijn tip is kijk eerst eens naar je kenteken ( grijs of geel ) Kijk naar je spoorbreedte en gewicht. Als je namelijk een grijs kenteken jeep hebt is het meten van de spoorbreedte een APK punt en dat kan je vergeten met de Sub assen. BIj geel kenteken is het geen APK punt. Verder je gewicht checken want wie weet is je jeep dusdanig uitgevoerd dat jouw plan nooit kan werken daar het max gewicht al heel laag is.

 

Mijn tip is zoek een chassis met v8 kenteken. De RDW moet je proberen te ontlopen.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi michel,

bedankt voor je reactie..

 

ik weet een big block word vrij lastig en is inderdaad niet de makkelijkste/beste weg..

 

he plan is om een traag  5.0 v8 Chevy blok( ongeveer 170 pk)  met de th400 te monteren.. daarmee naar de keuring.

moet geen probleem zijn.(assen origineel)

Daarna het blok te vervangen voor iets snels. (wel small block)

 

aangezien mijn standaard assen/remmen niet echt gebouwd zijn voor zoveel vermogen zat ik aan die van de Suburban te denken.

ik snap niet waarom de sub. as niet zou passen.   dif val gewoon tussen de chassisbalken. alleen de stuinrichting moet aangepast worden.

alleen de draaipunten van de wielen staan verder naar buiten wat misschien een probleem kan worden..

 

jeep heeft nu 2,5" veerpakket en 1" bodylift. (3 jaar oud)

Snap dat als de aandrijflijn te lang word dat de assen te schuin komen staan.. 

ik ga zoizo met de motor aan de slag.. assen is een probleem voor later..

aangezien het zware 8 gaats assen zijn , met goede gearing en vrijloopnaven,vond ik het wel een goed plan, maar misschien zijn andere assen verstandiger..

 

keep you posted!

paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zeg niet dat de assen niet passen maar dat je standaard ophangpunten niet passen met de Sub assen. Je bladveren komen op je diff uit als je de standaard punten ga gebruiken. Vandaar dat ik zei dat je naar outboard moet gaan. Dus bladveren buiten je chassis plaatsen.

 

Hoe weet jij zeker dat de gearing goed is van de Sub assen? Hier rijden ook Big Block subs met 8 gaats assen met een 3.55 overbrenging. Al gooi je er 350pk in met de lange 1e TH400 versnelling, Tussenbak 2:1 en een mindere R&P is het nog steeds niet de ideale terreinauto bij grote banden.

 

Ik heb de 8 gaats assen onder mijn wrangler zitten met een 4.88 R&P erin. Ik ben met mijn banden en velgen 195cm breed en dan zijn mijn assen gewoon ingekost met 10cm. Ik heb de breedste 7 inch fenders nodig en dan nog steek ik meer als 3 cm uit en moet ik bij de APK effe creatief zijn. 

 

Ik zou zeggen ga eerst alles rustig uitdokteren want je bent zeker niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn die dergelijke plannen heeft en dan halverwege het project alles stopzet vanwege diverse bouwtechnische redenen. Hier op het forum heb ik al meerdere topics in de loop van de jaren gezien van mensen die ook zo iets waren begonnen. Weinigen hebben het project uiteindelijk volbracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi michel,

bedankt voor je info.

Ik heb ondertussen een goed 5,7 liter small block gekocht uit een blazer..

 

ik heb verder zitten meten en de bladveren van de wrangler staan 11 cm verder uitelkaar dan bij de suburban.

het verstandigste is om de suburban assen op de wrangler bladveren te monteren op de originele punten. dan heb je plek met je stuurstang, aandrijfas, en staat de aandrijfas niet te schuin!

ook de klok valt mooi binnen de bladveren, geen probleem.   zal inderdaad wel sturen als een olietanker met die brede aandrijfassen...

Dan staat hij niet zo gruwelijk hoog, maar dat hoeft ook niet.

 

jeep is alleen voor op straat en zal weinig terrein zien.. ik heb nog een wrangler alleen voor terrein..

nou eerst alleen het blok en de bak, dan naar de keuring en daarna kunnen we altijd wel kijken of ik de assen ga gebruiken..

 

keep you posted!

 

groet Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...