Spring naar bijdragen

Trekhaak Bekabeling Kj


dutcharmor
 Share

Recommended Posts

hey mensen,

 

ik heb een trekhaak besteld en heb de verkeerde bekabeling erbij gekregen. namelijk de ecs cr 005.. deze pas alleen op een 97/2001 cherokee.

nu ben ik al een week aan het zoeken maar overal is alleen een 300/400 euro 13 polige versie te krijgen.

 

dit vind ik wel erg veel voor een kabelsetje voor een trekhaak.

 

weet iemand waar ik een setje voor een normale prijs kan krijgen? mag 7 of 13 polig zijn. dat maakt me niet uit. ik wil het ook best over laten komen uit een ander land. zolang het maar past. ( in Amerika zag ik alleen maar 4 polige sets )

 

ik hoop dat iemand iets weet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan een eenvoudige.stekkerdoos met losse draden gebruiken.

Geen ECS kastje nodig.

Bij mij was er door de Jeep dealer een 7 polige universele trekhaak kabelset rechtstreeks op de achterlichten aangesloten.

Heeft jaren probleemloos gefunctioneerd.

Voor en 13polige aansluiting komen er dan nog een constante en geschakelde +12v rechtstreeks via zekeringen van de PDU onder de motorkap.

.

bewerkt door Groentje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmm dus de universele van 10 euro moet gewoon werken al sik de draaden goed inplug? 

ik hoorde namelijk dat de computer dan ging mauwen. en kapot kon gaan. vandaar dat ik dit niet durfde. 

 

dus een standaard universele kabelset 7 polig, aansluiten op de achterlichten en klaar is kees? de computer gaat dan niet raar doen omdat er meer stroom gevraagd word?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ah super, dat scheelt me een hele hoop geld. wel even puzzelen hoe het met de kabeltjes moet. maar dat komt vast wel goed. ik was echt ongerust dat de computer zou beschadigen omdat je stroom aftapt van het elektrische circuit,

maar dat is dus niet aan de orde:)

 

ik ga morgen meteen even kijken welke ik ga bestellen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou gisteren wilde ik de trekhaak monteren, kunnen de bouten niet in het chassis. het schroefdraad in het chassis is compleet verdwenen. volgende week donderdag ga ik 4 van de 6 gaten wat uitboren en met een bout aan de binnenkant de bouten alsnog monteren. de 2 bouten aan de voorkant ga ik in tappen omdat ik daar niet bij kan komen met bouten aan de binnenzijde.

 

ik zal even laten weten hoe het geworden is. 

 

ps als iemand een betere methode weet hoor ik het graag natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo gisteravond de trekhaak gemonteerd.

het is niet helemaal gegaan zoals geplanned. de 6 bouten die onder in de auto gaan zijn nu als volgt gemonteerd.

bestuurderszijde. de achterste 2 bouten zijn gewoon gemonteerd zoals in de beschrijving. het schroefdraad was hier nog intact omdat hier het sleep oog zat.

de voorste hebben we in getapt en vervolgens met groene loctite vast gezet. 

 

de passagierszijde was een ander verhaal. de achterste bout ging er gewoon in met een Amerikaanse tap:) de middelste hebben we de bout vanaf de binnenkant van het chassis laten zakken en de moer aan de boutenkant geplaatst. de achterste bout knapte nadat ie in getapt was. vervolgens hebben we een tap gemaakt en die in het gat gelast. deze knapte ook.... dus toen hebben we de steun van de trekhaak maar vast gelast aan het chassis in de buurt van de bout met een paar laspitten.  met die laatste ben ik niet blij mee. ik zit er aan te denken een nieuw busje groene loctite te halen en alsnog daar een bout in te plaatsen. dit lijkt me wat beter. vandaag ( zaterdag ) komt de kabel binnen. het is een originele van jeep geworden. de mensen van BS autoparts hebben voor elkaar gekregen wat de jeep dealer zelf niet kon/wilde. top dus van ze. volgens mij hoef ik hier verder niet meer voor te boren of slopen behalve de aarde moet aan de carrosserie geschroefd worden achter de lamp. de achterlichten gaan er erg makkelijk af. en  volgens mij kan ik de kabels gewoon laten zakken en komen ze dan tussen de bodemplaat en de achterbumper uit ( klopt dit ? )

 

om eerlijk te zijn. als ik had geweten dat het zoveel moeite tijd en geld had gekost om een simpele trekhaak te monteren was ik er niet aan begonnen. maar goed ben nu bijna klaar en ga hem lekker gebruiken. over 3 weken ga ik 2 weekjes naar polen en ik zal daar het spulletje wel even laten checken bij een garage die mijn vrienden kennen. 

 

 

morgen avond zal ik posten of het gelukt is met de kabels en misschien wat fotos maken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Zeer recent een trekhaak laten monteren met 13-polige contactdoos.

VOlgens mij is de bekabeling aangesloten op de achterklichtbekabeling links achter.

In het instructieboekje (wat een summiere informatie in het algemeen - Alleen maar veiligheid en wat niet mag-, typisch Amerikaans) staat ergens bij trekhaak op blz. 113, Probeer niet om de bedrading van de auto door splitsing te verbinden met die van de aanhanger. De electrische aansluitingen zijn compleet, u hoeft alleen de bedradingsbundel aan te sluiten op de stekker van de aanhanger.

Lees ik dit nu verkeerd? In mijn vorige auto (Volvo XC70) lag er achterin inderdaad een makkelijk bereikbare steker klaar waar de trekhaakset alleen maar hoefde te worden ingeplugd.

De dealer vertelde dat dit bij de Jeep niet het geval is.

Wie heeft hier ervaring mee.

Ik wil nl. de achteruitrij verlichting uitbreiden met een extra lamp en een voeding voor een achteruitrij kamera.

De ook maar aftappen van de achterlichtverlichting?

 

Ab

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...