Spring naar bijdragen

Grand Cherokee Van 'wow' Naar 'weg-Dat-Ding' In Enkele Dagen.


Recommended Posts

Beste medejeepers, hier een teleurgestelde Jeeper die al zo ver gevallen is dat ie al kijkt naar andere merken.

Het probleem: Grand Cherokee 4.7 V8 (223) uit 2001 start niet. Alles tot en met contact goed en brandstofpomp werkt wel op contact.

Reeds gecontroleerd: 

- startmotor, draait wel op batterij.

- batterij, laten uitmeten en goed, voor zekerheid jumpstarter erbij gezet maar geen verschil.

- storingen uitgelezen, stond vol oude storingen maar na reset alles leeg.

- contactslot vrijgemaakt maar te weinig kennis om te weten waar ik daar moet beginnen.

- relais verstoken of verwisseld.

- reservesleutel geprobeerd, geen verschil.

- zekeringen uitgemeten, verwisseld, schoongemaakt waar nodig en vervangen waar nodig.

- trucje geprobeerd van starten in N, ook niets.

- alle mogelijke massapunten nagezien, schoongemaakt en beter vastgezet.

 

Wat mij opvalt is dat ik voorheen na het aanleggen van het contact eerst de brandstofpomp kort hoorde, en dan bij doordraaien een 'klik' waarna de startmotor in gang schoot. Nu stopt het na de seconde dat de brandstofpomp draait en blijft het oorverdovend stil. Net of er geen signaal door gaat naar de startmotor.

 

Na 'flikkerende verlichting' wel gezien en enkele weken terug al hersteld: batterijklemmen gebroken en zaten los. Hersteld en weer straks aangespannen. Sindsdien een paar weken geen enkele hapering gehad. Alles zal ongetwijfeld last gehad hebben van de slechte massa op de batterij.

 

Op dit moment ben ik al zo ver dat er al foto's gemaakt zijn om 'em te koop te zetten. Hopelijk is er iemand die nog wat idee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je nu eens teruggaat naar de basis:

De startmotor heeft drie aansluitingen (12V van de accu, massa en 12V van de contactsleutel)

 

De 12V van de contactsleutel bekrachtigt het startrelais waardoor de startmotor gaat draaien. Jij hoort alleen een klik (het startrelais????)

 

Wat gebeurt er wanneer je 12V zet direct op de startmotor (op de aansluiting die naar het contact gaat). Daarmee kan je alles tussen het contactslot en de startmotor uitsluiten.

Gaat de motor dat draaien of niet? Bekrachtigt het relais wel of niet.

 

Wanneer het relais wel bekrachtigt maar de startmotor niet draait is er iets mis met de 12V aansluiting op de startmotor (of de spanning van de accu te laag, maar dat had je al uitgesloten).

 

Ik hoop dat je via deze weg het probleem terug kunt brengen naar een kleiner deel van de auto..........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je nu eens teruggaat naar de basis:

De startmotor heeft drie aansluitingen (12V van de accu, massa en 12V van de contactsleutel)

 

De 12V van de contactsleutel bekrachtigt het startrelais waardoor de startmotor gaat draaien. Jij hoort alleen een klik (het startrelais????)

 

Wat gebeurt er wanneer je 12V zet direct op de startmotor (op de aansluiting die naar het contact gaat). Daarmee kan je alles tussen het contactslot en de startmotor uitsluiten.

Gaat de motor dat draaien of niet? Bekrachtigt het relais wel of niet.

 

Wanneer het relais wel bekrachtigt maar de startmotor niet draait is er iets mis met de 12V aansluiting op de startmotor (of de spanning van de accu te laag, maar dat had je al uitgesloten).

 

Ik hoop dat je via deze weg het probleem terug kunt brengen naar een kleiner deel van de auto..........

Die klik van het startrelais hoor ik niet meer. Stel dat ik alleen 12V op het relais zet, zou die dan moeten klikken? 

Doordat de Jeep op een onhandig plaats op de oprit staat en ik em niet kan verplaatsen en moet ik er onder liggen wat met dit weer een BRRRRramp is (zal je altijd zien, zoiets gebeurd niet als ie warm en droog in de garage staat... ;) ). Als ik er rap een kabeltje op klem en dan de andere kant op de batterij kan houden, hoef ik ook niet te stunten.

We hebben een startkabel al eens rechtstreeks op de starter gezet en dan draait ie als een zonnetje. 

bewerkt door Gebit op poten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

- contactslot vrijgemaakt maar te weinig kennis om te weten waar ik daar moet beginnen.

 

 

En precies daar zat bij mijn XJ laatst het probleem.

 

Situatie: gestart, thuis weggereden, naar benzinepomp om te tanken, weer willen starten ... niets.

Alles had nog spanning

Startmotor was van buitenaf rond te krijgen, maar niet via contact.

ANWB wist ook niet anders dan me naar huis te slepen.

Ik dacht eerst dat het in een defecte startblokkering zat.

 

Uiteindelijk probleem: in het contactslot was een plastic palletje afgebroken.

Daar is een andere module (alleen het achterste gedeelte, niet de hele cilinder) op gekomen.

 

Ik weet niet waar je zit, maar www.cherokee4me.nl heeft dit voor me opgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die klik van het startrelais hoor ik niet meer. Stel dat ik alleen 12V op het relais zet, zou die dan moeten klikken? 

Doordat de Jeep op een onhandig plaats op de oprit staat en ik em niet kan verplaatsen en moet ik er onder liggen wat met dit weer een BRRRRramp is (zal je altijd zien, zoiets gebeurd niet als ie warm en droog in de garage staat... ;) ). Als ik er rap een kabeltje op klem en dan de andere kant op de batterij kan houden, hoef ik ook niet te stunten.

We hebben een startkabel al eens rechtstreeks op de starter gezet en dan draait ie als een zonnetje. 

Als je die klik niet meer hoort kan het ook aan de aarde van de startmoror liggen. Volgens mij hebben de startmotor en het startrelais samen dezelfde aarde.

 

Maar ja..... Meten is weten ;) Ik denk toch dat je er niet aan gaat ontkomen om even onder de auto te kruipen...... Misschien kan je hem even opkrikken om er beter bij te kunnen (wel even een bokkepoot erbij, voor de veiligheid h

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van 'wow' Naar 'weg-Dat-Ding' In Enkele Dagen.

Niet doen !  :no:

 

Rustig blijven, ik ben de mijne 3 maand kwijt geweest omwille van een domme sensor.

 

Jou Grand is daarom niet helemaal slecht, het is gewoon ergens een kleinigheidje.

 

Rustig blijven en analytisch handelen.

 

Heb je al foutcodes gelezen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Just-A-Jeeper sprak me ooit de volgende wijze woorden toe: :D
 

het kopen van een auto van15 jaar oud is het makkelijkste en goedkoopste deel, het onderhouden en in leven houden het ingewikkeldste en duurste deel. gaat je een half tot een heel jaar kosten, daarna is tie zoals je m hebben wil en ga je er een hoop plezier mee beleven.

 

 

Maar goed, zal hier wel een meevallertje zijn.

Eerste waar ik aan zit te denken, zit er een alarm op? Zo ja, zou je bij een WJ een ergens een rood lampje moeten hebben, met 2 contactpuntjes aan. Er hoort bij de wagen een kleine chip meegeleverd te zijn, die je in deze 2 contactpuntjes kunt steken. Het alarm (startonderbreking) wordt dan gereset, en de auto zou weer gewoon moeten starten. In de 12 jaar dat we de KJ hebben, is dit zo'n 6/7x voorgekomen. Je hebt trouwens na het unlocken met de afstandsbediening zo'n 5-10 seconde de tijd om de wagen te starten, anders springt de startonderbreker er weer op en moet je hem weer unlocken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zou het in het contact zoeken ,zoals DUC al zei achter de cilinder van het contactslot zit een plastic gedeelte wat het elektrische contact aanstuurt. Dit gedeelte is waarschijnlijk afgebroken.

Heb dit probleem met mijn jeep kj 2001 gehad.

Sterkte en vooral niet wegdoen.

bewerkt door iron maiden
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van 'wow' Naar 'weg-Dat-Ding' In Enkele Dagen.

Niet doen !  :no:

 

Rustig blijven, ik ben de mijne 3 maand kwijt geweest omwille van een domme sensor.

 

Jou Grand is daarom niet helemaal slecht, het is gewoon ergens een kleinigheidje.

 

Rustig blijven en analytisch handelen.

 

Heb je al foutcodes gelezen ?

 

Foutcodes gelezen en direct het magische 'done' in mijn display. Gebakken startmotor, nieuwe relais, beetje nieuwe bekabeling en een factuur die al bij al nog meevalt en we gaan er weer mee rijden. Zou thuis ruzie krijgen met de gasten als ik em zou verkopen maar soms komt het gewoon even teveel en verlang je naar een degelijke japanner. Maar of ik daar echt gelukkig mee zou zijn???  :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een japanner.... pfwieuwww.... :wacko:

 

Met een japanse misschien wel... :wub:

Ja, ik weet het, japanners op een Jeepforum is als vloeken in de kerk.

Maar soms verlang ik wel eens terug naar de tijden dat ik zeker was dat ik altijd kon starten met de gemiddelde 'grijzemuiswagen', ook wel '13ineendozijnwagen' genoemd.

Dat lampje onder de motorkap van de Jeep zit daar niet voor niets, heb em al vaak nodig gehad om bij nacht en ontij aan de motor te werken. 

Gelukkig heeft de herstelling al weer veel goedgemaakt en ben ik weer een gelukkig mens, maar t mag nu wel een keer gedaan zijn met de ellende.

 

Nu nog zoeken waarom ik gas moet geven bij de start, zonder gas start ie aan een 200 toeren en heeft ie moeite om lekker te gaan draaien. De automatische choke die zijn werk moet doen, lijkt er de laatste tijd niet bij te zijn met zijn hoofd. Soms valt ie dan gewoon uit, zo'n 180 toeren is het minimum voor deze V8 om zijn draai te vinden en lekker in gang te schieten. Binnenkort gasklep eens goed schoonmaken en een flesje wondermiddel toevoegen om de boel eens te reinigen van binnen.

Ergens in de ademhaling zal wel een kronkel zitten, nu nog 'even' zien te vinden waar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...