Spring naar bijdragen

2005 3.7L V6 Geschikt Voor Lpg ?


Paulus de B.
 Share

Recommended Posts

Hallo beste mensen,

Mijn ouders hebben onlangs een mooie Jeep Cherokee (op benzine) gekocht. Een prachtige auto die ze nog jaren willen blijven rijden maar het verbruik valt toch een beetje tegen....
Het betreft een Jeep Cherokee uit 2005 met 140.000 op de teller. Het is een 3.7 V6 motorblok.
Ze rijden ongeveer 10 a 12 dkm/jaar.

Nu heb ik (hun zoon) in het verleden ook diverse Amerikanen (met grote cylinderinhoud) op LPG gereden en dit altijd tot volle tevredenheid. Ook toen was altijd steevast het verhaal bij elke autoliefhebber "LPG noooooit doen, daar kunnen ze niet goed tegen !". 

Even los van de kosten/omslagpunt, wat denken jullie, kunnen we problemen verwachten als we een mooi G3 systeem onder deze wagen laten plaatsen ??? Staat de 2005 3.7 V6 Cherokee (motor zit overigens ook in de Wrangler en volgens mij komt deze motor oorspronkelijk uit een Chrysler Voyager) bekend als minder geschikt voor LPG ?

Welk systeem staat op dit moment als beste door jullie aangeschreven ?

ps, mijn ouders hebben een caravan en gaan regelmatig hiermee op pad. Kan dit ook op LPG goed (blijven) gaan ?

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken !

Groet,
Paul
 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3.7L is een prima motor voor LPG. Dit blok is geen Voyager blok, maar precies hetzelfde als de 4.7L V8 die ook in de Grand Cherokee zit en een paar Dodges, maar dan met 2 cilinders minder. Ze worden veel op LPG gezet, dit zou bij een goed systeem en een nette installatie geen probleem moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Hallo beste mensen,

Mijn ouders hebben onlangs een mooie Jeep Cherokee (op benzine) gekocht. Een prachtige auto die ze nog jaren willen blijven rijden maar het verbruik valt toch een beetje tegen....

Het betreft een Jeep Cherokee uit 2005 met 140.000 op de teller. Het is een 3.7 V6 motorblok.

Ze rijden ongeveer 10 a 12 dkm/jaar.

Nu heb ik (hun zoon) in het verleden ook diverse Amerikanen (met grote cylinderinhoud) op LPG gereden en dit altijd tot volle tevredenheid. Ook toen was altijd steevast het verhaal bij elke autoliefhebber "LPG noooooit doen, daar kunnen ze niet goed tegen !". 

Even los van de kosten/omslagpunt, wat denken jullie, kunnen we problemen verwachten als we een mooi G3 systeem onder deze wagen laten plaatsen ??? Staat de 2005 3.7 V6 Cherokee (motor zit overigens ook in de Wrangler en volgens mij komt deze motor oorspronkelijk uit een Chrysler Voyager) bekend als minder geschikt voor LPG ?

Welk systeem staat op dit moment als beste door jullie aangeschreven ?

ps, mijn ouders hebben een caravan en gaan regelmatig hiermee op pad. Kan dit ook op LPG goed (blijven) gaan ?

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken !

Groet,

Paul

 

Hoi Paul,

 

Deze motor staat juist bekent als heel geschikt voor LPG. Bij veel auto's moet je de kleppen jaarlijks laten stellen als je op LPG rijdt. Bij deze hoeft dat niet want deze heeft zelf stellende kleppen. Ik hoor vaak dat de beste LPG installaties van Prins zijn (voor Jeep) want die hebben een pakket speciaal afgestemt op Jeep.

Ik heb de mijne (Cherokee Renegade 3.7 V6) 7 maanden geleden gekocht met een Prins LPG installatie er al in en hij bevalt prima. Ik trek er regelmatig een 2 paards trailer mee en dit jaar ongeveer 6000 km met de caravan er achter door Zweden. Geen enkel probleem. Maakt qua trek kracht echt niks uit of je op LPG of benzine rijdt, dat is een fabel van vroeger die is blijven hangen door de toen slechtere installaties. Met de installaties van nu maakt het echt geen verschil.

 

 

Wat betreft verbruik: als ik flink door rij 1:5,8 en als ik rustig rij 1:6,3. Lange einden op de snelweg ongeveer 1:7. 

Met de caravan er achter (900 kilo) ongeveer 1:5, en met een 2 paards (2000 kilo) ongeveer 1:4.

Wegenbelasting regio Brabant

bewerkt door cherokee'94
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Paulus, 

 

ik heb zelf een liberty 3.7 l v6 op lpg en het rijd heerlijk. ook ik rijd ongeveer 1:6 gemiddeld. en 1:7 op lange stukken. 

op mijn jeep zit een Vialle systeem. wat volgens kenners ( ik zelf niet ) het voordeel had dat de lpg onder druk word ingespoten waardoor het veel kouder is. hierdoor slijten je koppen niet zo snel als bij normale systemen. het nadeel is weer dat de pomp in de lpg tank zit en je bij een inbouw kan horen. ( dit ga ik oplossen door een een bekisting om te maken met demping wol aan de binnenzijde )

 

in overijssel kost het 155 euro aan mrb per maand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...

Hoi Paul,

 

Deze motor staat juist bekent als heel geschikt voor LPG. Bij veel auto's moet je de kleppen jaarlijks laten stellen als je op LPG rijdt. Bij deze hoeft dat niet want deze heeft zelf stellende kleppen. Ik hoor vaak dat de beste LPG installaties van Prins zijn (voor Jeep) want die hebben een pakket speciaal afgestemt op Jeep.

Ik heb de mijne (Cherokee Renegade 3.7 V6) 7 maanden geleden gekocht met een Prins LPG installatie er al in en hij bevalt prima. Ik trek er regelmatig een 2 paards trailer mee en dit jaar ongeveer 6000 km met de caravan er achter door Zweden. Geen enkel probleem. Maakt qua trek kracht echt niks uit of je op LPG of benzine rijdt, dat is een fabel van vroeger die is blijven hangen door de toen slechtere installaties. Met de installaties van nu maakt het echt geen verschil.

 

 

Wat betreft verbruik: als ik flink door rij 1:5,8 en als ik rustig rij 1:6,3. Lange einden op de snelweg ongeveer 1:7. 

Met de caravan er achter (900 kilo) ongeveer 1:5, en met een 2 paards (2000 kilo) ongeveer 1:4.

Wegenbelasting regio Brabant

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de goede orde. Dit blok ligt niet in de Wrangler en ook niet in een Voyager.

De 3.7 werd o.a. gebruikt in de Liberty/Cherokee, Grand Cherokee Laredo, Commander sport, Nitro.

 

Waarom wil je gas inbouwen? Het verbruik op gas zal nog hoger zijn. De wegenbelasting wordt veel hoger. De LPG installatie is duur en verdien je nooit meer terug. Restwaarde zal ook lager zijn met een gastank. Je voordeel moet je dus halen uit de lage LPG prijs. Dan moet je echt veel km rijden om goedkoper uit te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben zelf voornemens om een 3.7 aan te schaffen, zonder LPG. Dit met het doel om daar LPG in te bouwen. Ik lees hierboven dat je regelmatig een 2 paards trailer trekt. Nu is dat bij mij ook nodig. Verder lees ik dat je een tankje benzine hebt van 25 liter. Voorlopige conclusie je hebt een onderbouw gas tank met een benzine tank + behoud van trekhaak.

 

Elders op het forum heb ik gelezen dat iemand een onderbouw tank heeft maar dan zou een trekhaak niet meer mogelijk zijn....

Is dit dan gasinstallatie afhankelijk of bouwjaar KJ afhankelijk?

Ik hoor het graag, want een tank in de kofferbak van een KJ lijkt me ook niet direct erg praktisch.

 

groet

Dat klopt ik heb een onderbouw tank van 70 liter, bruto, wat neerkomt op 56 liter netto tanken (tank wordt maar voor 80% gevuld). Daar kan ik max zo'n 350 km mee rijden.

De trekhaak is geen probleem bij de KJ. Er is zelfs nog wat ruimte ernaast over, zo'n 10 cm aan elke kant.

Wel heb ik nog zitten denken om er toch een in de kofferbak bij te plaatsen omdat ik nogal wat km's maak en dan om de dag moet tanken. Maar hier ben ik nog niet helemaal uit of ik het de investering waard vind (zo'n 500,-).

 

Een tweepaards trailer trekken is echt geen probleem met deze auto. Door zijn hoge koppel trekt ie hem met gemak van zijn plaats en ligt verder heel stabiel op de weg. Ook bij flinke wind. En bij 90 km per uur nog genoeg porrie over om nog even op te trekken en een te trage vrachtwagen in te halen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de goede orde. Dit blok ligt niet in de Wrangler en ook niet in een Voyager.

De 3.7 werd o.a. gebruikt in de Liberty/Cherokee, Grand Cherokee Laredo, Commander sport, Nitro.

 

Waarom wil je gas inbouwen? Het verbruik op gas zal nog hoger zijn. De wegenbelasting wordt veel hoger. De LPG installatie is duur en verdien je nooit meer terug. Restwaarde zal ook lager zijn met een gastank. Je voordeel moet je dus halen uit de lage LPG prijs. Dan moet je echt veel km rijden om goedkoper uit te zijn.

 

Het verbruik is maar zo'n 20% hoger, maar de kosten van de lpg zijn maar 35% van die van benzine. De wegenbelasting is maar 60 euro duurder dan die op benzine. Dat verdien je zo terug. Ik heb de mijne zo gekocht, maar inbouwen kost je zo'n 1600 euro. Als je een beetje km's maakt heb je dat er in een anderhalf jaar uit. Ik rij zo'n 30.000 tot 40.000 km per jaar en het scheelt mij zo'n 120 euro per maand ten opzichte van diesel, en zo'n 160 euro ten opzichte van benzine. 

 

En de restwaarde van een Jeep ligt juist hoger met LPG. De meeste 10 jaar oude Jeeps met LPG kosten al gauw zo'n 1000 duurder als die op benzine. Logisch ook want alleen dan is zo'n auto nog een beetje te betalen voor de meeste mensen. Alle KJ's met gas die ik destijds bekeken heb waren duurder als die op benzine.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verbruik is maar zo'n 20% hoger, maar de kosten van de lpg zijn maar 35% van die van benzine. De wegenbelasting is maar 60 euro duurder dan die op benzine. Dat verdien je zo terug. Ik heb de mijne zo gekocht, maar inbouwen kost je zo'n 1600 euro. Als je een beetje km's maakt heb je dat er in een anderhalf jaar uit. Ik rij zo'n 30.000 tot 40.000 km per jaar en het scheelt mij zo'n 120 euro per maand ten opzichte van diesel, en zo'n 160 euro ten opzichte van benzine. 

 

En de restwaarde van een Jeep ligt juist hoger met LPG. De meeste 10 jaar oude Jeeps met LPG kosten al gauw zo'n 1000 duurder als die op benzine. Logisch ook want alleen dan is zo'n auto nog een beetje te betalen voor de meeste mensen. Alle KJ's met gas die ik destijds bekeken heb waren duurder als die op benzine.

Heb al wat zitten cijferen. Een KJ 3.7 op gas rijdt ongeveer even duur als een RAV4 op diesel met 30000. (brandstof en wegenbelasting) Een crd2.8 1200 euro duurder dan de RAV4. (komt mede door het hogere gewicht)

 

Mijn XJ had ook een 70 liter onderbouw met ongeveer dezelfde actieradius. Komt op drie keer tanken in de twee weken denk ik dus sta dan niet elke dag aan de pomp.

Met de paarden trailer en de tandemasser verwacht ik idd geen problemen. Hoewel ik nu met 177 pk 400Nm ook niet te klagen heb... tis helaas geen Jeep.

bewerkt door keesg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb al wat zitten cijferen. Een KJ 3.7 op gas rijdt ongeveer even duur als een RAV4 op diesel met 30000. (brandstof en wegenbelasting) Een crd2.8 1200 euro duurder dan de RAV4. (komt mede door het hogere gewicht)

 

Mijn XJ had ook een 70 liter onderbouw met ongeveer dezelfde actieradius. Komt op drie keer tanken in de twee weken denk ik dus sta dan niet elke dag aan de pomp.

Met de paarden trailer en de tandemasser verwacht ik idd geen problemen. Hoewel ik nu met 177 pk 400Nm ook niet te klagen heb... tis helaas geen Jeep.

 

Ik ken het gevoel, Heb zelf ook een poosje een ander merk gereden na een XJ en later een ZJ gehad te hebben. Bleef toch knagen  :P Voor mij geen ander merk meer haha  :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken het gevoel, Heb zelf ook een poosje een ander merk gereden na een XJ en later een ZJ gehad te hebben. Bleef toch knagen  :P Voor mij geen ander merk meer haha  :no:

Welk gassysteem heb je in je auto, zit net op de site van Prinsautogas te kijken

Heb daar merk model en bouwjaar ingeklopt en dan staat bij de opmerkingen "Trekhaakmontage bij onderbouw niet mogelijk... " Het ligt niet aan het bouwjaar, heb ze zo wa allemaal geprobeerd 2002 t/m 2005.  (fotootje? Niet dat ik je niet geloof hoor)

bewerkt door keesg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welk gassysteem heb je in je auto, zit net op de site van Prinsautogas te kijken

Heb daar merk model en bouwjaar ingeklopt en dan staat bij de opmerkingen "Trekhaakmontage bij onderbouw niet mogelijk... " Het ligt niet aan het bouwjaar, heb ze zo wa allemaal geprobeerd 2002 t/m 2005.  (fotootje? Niet dat ik je niet geloof hoor)

 

Dat is vreemd, ik heb een systeem van Prins.... Ben er al een paar keer mee bij de dealer geweest en die hebben er nooit iets over gezegd, terwijl we het ook specifiek over de installatie voor deze auto hebben gehad. Ik ben er vorige week wel mee bij de lpg boer geweest omdat het systeem niet in wilde schakelen. Hij zei me dat dit wel een ouder type is, die nu niet meer verkocht wordt. Zou kunnen dat het met het nieuwere type niet meer kan?

 

Het is nu net te donker. Ik zal morgen overdag even een foto maken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is vreemd, ik heb een systeem van Prins.... Ben er al een paar keer mee bij de dealer geweest en die hebben er nooit iets over gezegd, terwijl we het ook specifiek over de installatie voor deze auto hebben gehad. Ik ben er vorige week wel mee bij de lpg boer geweest omdat het systeem niet in wilde schakelen. Hij zei me dat dit wel een ouder type is, die nu niet meer verkocht wordt. Zou kunnen dat het met het nieuwere type niet meer kan?

 

Het is nu net te donker. Ik zal morgen overdag even een foto maken. 

zeer benieuwd, even een vraag wegelegd bij een gasinbouw station,

 

antwoord:

 

Geachte Hr.,

 

Voor de Jeep Cherokee 3.7V6 kunnen wij u een lpg G3-systeem aanbieden, uitgevoerd met een 70ltr. lpgtank. Deze zal tegen de achterbank, in de auto gemonteerd worden.

Kosten van het systeem zijn E1799,- All-in. Dwz inclusief BTW, montage, keuring en 3 jaar garantie.

Wij raden u wel aan om een klepsmeersysteem te laten monteren, om eventuele klepslijtage te voorkomen. Dit heeft een meerprijs van E150,-.

Ook is het mogelijk om de lpg vulaansluiting in het benzineklepje te monteren, dit heeft een meerprijs van E70,-. Standaard wordt deze in de zijkant van de bumper gemonteerd.

De LPG tank kan ook eventueel aan de onderkant van de auto gemonteerd worden (70ltr). Dan wordt de originele benzinetank verwijderd en wordt er een kleine, 34ltr. vervangende benzinetank terug geplaatst. Meerprijs hiervan is E750,-. (zie ook bijlage). Overigens is deze ombouw niet mogelijk als de auto een trekhaak heeft.

 

Levertijd bedraagt ongeveer 1 a 2 weken en inbouwtijd is 2 dagen. Ook is er, tegen geringe vergoeding, vervangend vervoer beschikbaar.

 

Voor overige vragen en/of info kunt u altijd contact met ons opnemen.

 

met vriendelijke groet,

 

 

 

De prijs valt me niet tegen, de meerprijs voor onderbouw daarintegen wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een paar foto's van de onderbouw. Ik vind het persoonlijk nogal slordig gedaan eerlijk gezegd. Begin nu eigenlijk te twijfelen of een van de vorige eigenaren dit niet zelf heeft gedaan. Van het weekend maar eens eronder kruipen.

 

Die prijs vind ik wel pittig. Ik zou er toch een paar andere aanvragen als vergelijk.

 

 

 

 

 

post-5420-0-01267900-1445533822_thumb.jp

post-5420-0-62869500-1445533856_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een paar foto's van de onderbouw. Ik vind het persoonlijk nogal slordig gedaan eerlijk gezegd. Begin nu eigenlijk te twijfelen of een van de vorige eigenaren dit niet zelf heeft gedaan. Van het weekend maar eens eronder kruipen.

 

Die prijs vind ik wel pittig. Ik zou er toch een paar andere aanvragen als vergelijk.

 

Aparte trekhaak... Dat ding mag net zoveel trekken als de auto zelf?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een paar foto's van de onderbouw. Ik vind het persoonlijk nogal slordig gedaan eerlijk gezegd. Begin nu eigenlijk te twijfelen of een van de vorige eigenaren dit niet zelf heeft gedaan. Van het weekend maar eens eronder kruipen.

 

Die prijs vind ik wel pittig. Ik zou er toch een paar andere aanvragen als vergelijk.

 

Bij een XJ is die balk waar de kogel aan zit een stuk langer die komt dan link en rechts naast te tank ergens aan de auto te zitten. Althans dat was bij die van mij zo.

Wil eigenlijk geen tank in de kofferbak, want dan moet je voor het  onnozelste ding al een aanhanger mee gaan nemen. Vwb die prijzen ben maar niet bang dat ik nietop meer plekken aanvraag. Der zitten er meer in de buurt.

 

Toen mijn XJ daar ook in laten bouwen weet niet meer wat ik daar voor kwijt was geen

bewerkt door keesg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...