Spring naar bijdragen

Knarsend Geluid Tijdens Rijden Jeep Wagoneer '76


Zehher
 Share

Recommended Posts

Beste medejeepers,

 

Allereerst na jaren van afwezigheid (bezat een Wrangler YJ uit 86 welke ik met spijt verkocht heb) weer een echte Jeep.

Een wagoneer uit '76 met een 360 AMC v8 en Quadratrac.

We hebben hem nu al ruim een jaar en zijn er erg blij mee.

 

Eigenaar ervoor was er erg zuinig op en liet alles doen.

 

Ons gezinnetje rijdt dagelijks met de jeep.

 

Nu had ik de wagen gisteren en schrok me rot wat voor geluid eronder vandaan kwam.

Knarsend geluid. Lijkt wel metaal op metaal en op het ritme van de snelheid van de banden.

Dus niet weg bij gas los en ook niet bij gas erop.

 

Kon het geluid eerst niet plaatsen, maar ik dacht meteen aan de volgende zaken:

 

- aandrijfassen

- wiellagers

- tussenbak

- diff's

 

Ik heb gisteravond gelijk maar even alle doorspuitnippels door gespoten.

Soepeler rijdt de jeep nu wel, maar geluid is niet weg.

Teveel speling op de aandrijfassen was er ook niet. Heb ik ook gecontroleerd.

 

Daarna ff met zn 2en gereden, ik op de achterbank en vrouw achter t stuur.

Viel me meteen op dat het geluid links achter erg sterk was.

Ik zat er als het ware bijna bovenop. Dus ik vermoed wiellager.

We hebben ook even het stuur flink heen en weer naar links en rechts getrokken. Bij naar rechtssturen was het geluid ineens weg.

Zodra je weer normaal rijdt komt het weer naar boven.

 

Het geluid is trouwens niet continu aanwezig, het komt om de zoveel tijd omhoog en verdwijnt weer zoals het gekomen was.

 

Had op de planning staan:

- alle wiellagers te vervangen (weet toch niet wanneer dat voor het laatst gedaan is)

- vloeistoffen diff's vervangen incl pakkingen

- vloeistof tussenbak verversen

 

De vragen:

 

Zijn de wiellagers lastig te vervangen?

 

Voor de diff's had ik begrepen dat er 80w90 in moet. Maar moet daar nu nog een toevoeging bij?

 

Wat voor olie moet er in de tussenbak?

 

Zijn er nog andere zaken waar ik naar moet kijken/denken?

 

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

 

 

post-4266-0-32840700-1413202850_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen ervaring met een Quadratrac. Maar een wiellager maakt geen knarsend geluid als het kapot loopt, meer eerst een piepend geluid, en dan veel later gaat het echt kapot. Een knarsend geluid achter lijkt me eerder te komen uit het differentieel of zo. 

Heb je al eens gevoeld of er speling is op je wielen? Als het wiellager kapot is kun je dat wel voelen. En dan een keer ronddraaien met het wiel omhoog. 

 

In de diff en de tussenbak moet gewoon 80W90 zonder toevoegingen. 

 

Wiellagers zijn niet zo moeilijk te vervangen tenminste als je een brug hebt of het wlel omhoog kan zetten met een krik of zo. En dan het nodige gereedschap natuurlijk.

 

succes,

 

Ren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rene/Schneiders,

 

Net weer even verder gekeken. Vloeistofniveau diff was goed. Kon met vingerkootje net onder t vul/peilgat de vloeistof voelen. Echter beetje bruin.

Weet niet of dat zo hoort.

Ook even gevoeld (voor zover dat mogelijk is) of ik metaal deeltjes kon voelen. Maar die kwam ik nog niet tegen.

 

Net even ook het linker achterwiel eraf gehad. Dit omdat daar het geluid zo sterk vandaan kwam.

Bij heen en weer draaien van de as hoorde en voelde ik ook de knars waar ik het eerder over had. Precies waar het lager zit eigenlijk.

 

Ook kon ik mijn linker achter as max 2 mm heen en weer halen. Is dat normaal? Zag ook precies over deze afstand lichte slijtage. Daar waar hij dus eigenlijk in het lager zou moeten lopen.

 

Waar moet ik nu aan denken?

 

Is het nu toch de lager aan de naafkant, of heb ik nu met een versleten achteras of diff te maken?

 

Hoor het graag van jullie,

 

M.v.g.

Zehher

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Axiaal en radiaal mag de steekas eigenlijk geen spelling hebben. Als rechts wel goed is, zou ik toch het linker wiellager verdenken, zeker omdat je zegt dat bij naar rechts sturen het geluid weg is en bij rechtuit weer terug komt. 

 

Haal desnoods even het diff deksel eraf, en bekijk de binnenzijde. (wel een olie opvang bakje eronder als je dit doet) Kun je gelijk verse olie erin doen.

Voor vervangen van het wiellager hoeft het diff niet opnieuw open.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste medejeepers,

 

Allereerst na jaren van afwezigheid (bezat een Wrangler YJ uit 86 welke ik met spijt verkocht heb) weer een echte Jeep.

Een wagoneer uit '76 met een 360 AMC v8 en Quadratrac.

We hebben hem nu al ruim een jaar en zijn er erg blij mee.

 

Eigenaar ervoor was er erg zuinig op en liet alles doen.

 

Ons gezinnetje rijdt dagelijks met de jeep.

 

Nu had ik de wagen gisteren en schrok me rot wat voor geluid eronder vandaan kwam.

Knarsend geluid. Lijkt wel metaal op metaal en op het ritme van de snelheid van de banden.

Dus niet weg bij gas los en ook niet bij gas erop.

 

Kon het geluid eerst niet plaatsen, maar ik dacht meteen aan de volgende zaken:

 

- aandrijfassen

- wiellagers

- tussenbak

- diff's

 

Ik heb gisteravond gelijk maar even alle doorspuitnippels door gespoten.

Soepeler rijdt de jeep nu wel, maar geluid is niet weg.

Teveel speling op de aandrijfassen was er ook niet. Heb ik ook gecontroleerd.

 

Daarna ff met zn 2en gereden, ik op de achterbank en vrouw achter t stuur.

Viel me meteen op dat het geluid links achter erg sterk was.

Ik zat er als het ware bijna bovenop. Dus ik vermoed wiellager.

We hebben ook even het stuur flink heen en weer naar links en rechts getrokken. Bij naar rechtssturen was het geluid ineens weg.

Zodra je weer normaal rijdt komt het weer naar boven.

 

Het geluid is trouwens niet continu aanwezig, het komt om de zoveel tijd omhoog en verdwijnt weer zoals het gekomen was.

 

Had op de planning staan:

- alle wiellagers te vervangen (weet toch niet wanneer dat voor het laatst gedaan is)

- vloeistoffen diff's vervangen incl pakkingen

- vloeistof tussenbak verversen

 

De vragen:

 

Zijn de wiellagers lastig te vervangen?

 

Voor de diff's had ik begrepen dat er 80w90 in moet. Maar moet daar nu nog een toevoeging bij?

 

Wat voor olie moet er in de tussenbak?

 

Zijn er nog andere zaken waar ik naar moet kijken/denken?

 

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Beste Zehher, 

 

Bij mij komt er onder m'n XJ ook zo nu en dan krakend geluid vandaan. Het schijnt dat ik een Limited Slip diff. heb. ik heb daar de olie al eens van vervangen, maar niet de LS toevoeging bij gedaan. dit weekend zal ik nogmaals de achterdiff olie vervangen, en nu de toevoeging erbij doen. Ik laat je nog wel even weten of het bij mij geholpen heeft.

 

Succes... Groet,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...