Spring naar bijdragen

Waterslag Motor : Welke Delen Zijn Nog Bruikbaar?


Raven
 Share

Recommended Posts

Een aantal jaren geleden heb ik waterslag gehad.
Een zuigerstang is gebroken en heeft wat gaten in de carterpan geponst.

Het onderblok is ondertussen best wel een sta-in-de-weg in de garage en zal ik binnenkort wel dumpen bij de oud ijzerboer.

Ik heb geen idee wat er zoal in/op het onderblok zit, maar zijn er nog delen die herbruikbaar zijn?

Misschien sensoren, distributieketting, lagers, zuigerstangen, oliepijpje?

Wat is absoluut af te raden om als reserve te bewaren, behalve de kapotte zuigerstang?
Ik kan me bv voorstellen dat de krukas een aardige opdonder heeft gekregen en onbetrouwbaar zal zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou de sensoren bewaren, vliegwiel, eventueel de oliepomp en de carterpan bewaren. De koppen als die nog goed zijn en de rest wegdoen, controleer de kleppen goed want die kunnen best krom zijn na een waterslag.

 

Als je iets wil bewaren moet je zorgen dat alles in de olie blijft staan zodat het niet kan roesten, een krukas met vliegroest kun je in principe weggooien of je moet hem bij revisie laten slijpen. Lagers heb je ook niets aan, die zijn "ingesleten" op de huidige krukas en zuigerstangen en moeten toch opnieuw opgemeten worden als je een revisie zou doen van dit of een ander blok.  Lagerschalen kosten ook de wereld niet bij een revisie en hergebruiken is vragen om ellende.

 

Als je een krukas van het ene in het andere blok zet ben je ook bijna verplicht het blok te laten lijnboren. Voor de distributie ketting geld hetzelfde, die kost de wereld niet en als je die moet vervangen wil je er zeker geen die ooit een klap van een waterslag heeft gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...