Spring naar bijdragen

Alarm Inbouwen Zj


Masis
 Share

Recommended Posts

Goedenavond,

Mijn nieuwe alarmsysteem is binnen; een Viper 5806V met een hoop functies, waaronder remote start.

Ik heb veel opgezocht, FSM doorgespit, maar kom er niet helemaal uit (gaat om de '98 ZJ). Ook is de beveiliging van een Amerikaanse uitvoering iets anders dan een Europese uitvoering, en de meeste info online gaat over de Amerikaanse uitvoering. FSM licht de verschillen tussen de Europese versie en Amerikaanse versie ook niet helemaal goed toe. Ik zie ook veel tegenstrijdige informatie online.

Wat ik ervan begrepen heb is dat de Amerikaanse uitvoering standaard een alarm heeft en geen startonderbreking. De Europese heeft geen alarm (was een optie) maar wel een startonderbreker; deze gaat er met het unlocken via de originele afstandsbediening vanaf en dan heb je 30 sec tijd om te starten.

 

2 dingen waar ik nu niet helemaal uit kom:
 

De originele startonderbreker. Hoe omzeil je deze om een ander alarmsysteem te installeren, of nog beter, hoe koppel je deze aan de nieuwe alarm zodat je de originele startonderbreking ook behoudt? Enkele opties:
-Een DEI 455T interface kopen, speciaal voor de 96-98 GC modellen, dit zou goed overweg moeten kunnen met de standaard beveiliging van de ZJ (of dit ook voor de Europese modellen is weet ik niet).
-De dealer die de startonderbreking uit kan schakelen via de computer. Ik heb die van Den Haag gemaild, maar of dat kon wisten ze me ze niet te vertellen; ik moest een afspraak maken zodat ze er naar konden kijken.
-Huidige alarmsysteem zo koppelen dat deze de startonderbreker in- en uitschakelt. Er zitten aansluitingen op de nieuwe alarm: factory alarm arm output en factory alarm disarm output.
-Er schijnt ergens een paars/gele kabel te zijn. Als je deze aan de massa aansluit, dan wordt de beveiliging van de auto omzeild. Weer weet ik niet of dit ook op de Europese modellen zal werken.

 

Dan het aansluiten van de deuren; het locken en unlocken hiervan. Hier zijn 2 kabels voor. Deze sluit je aan op de schakelaar in de deur. Het nadeel is echter dat, wanneer de deuren gelockt/unlockt worden via dit schakelaartje, de interieurverlichting niet direct aan/uit gaat. Is er een manier om dit toch netjes werkend te krijgen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk hoor, zo een Viper alarm.... goede herinneringen aan..... lig ik rustig in mijn bed begint dat ding in een klantenauto te brullen:

Step back, protected by Viper! Daarna een usa politie sirene en nog wat andere onzin en dat alleen maar omdat er een kat op sprong.

Ik hoop dat je het aansluiten goed gaat documenteren, daar kunnen we veel gemak van hebben.

succes, Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk hoor, zo een Viper alarm.... goede herinneringen aan..... lig ik rustig in mijn bed begint dat ding in een klantenauto te brullen: Step back, protected by Viper! Daarna een usa politie sirene en nog wat andere onzin en dat alleen maar omdat er een kat op sprong. Ik hoop dat je het aansluiten goed gaat documenteren, daar kunnen we veel gemak van hebben. succes, Siert.

 

:lol: :lol: :lol:

Doe ik Siert. Heb er zondag al heel wat uurtjes in gestoken, om de bedrading uit te zoeken, de FSM door te spitten, multimeter erbij en voor mezelf alles op papier te zetten (zoals ik nog nooit huiswerk heb gemaakt :lol:).

Om even mijn eigen laatste vraag te beantwoorden:

-Paars/gele kabel hebben wij niet in de Europese modellen. Dit gaat bij de Amerikaanse modellen naar de cilindersloten in de deuren en achterklep. Op het moment dat je de deur met de sleutel omdraait, wordt dit verboden met de massa en schakelt dit de beveiliging van de auto uit.

-Startonderbreker via de dealer uit laten schakelen: ben er niet langs geweest, dus met zekerheid kan ik dit niet antwoorden. Wel heb ik gelezen dat de startonderbreker er altijd op zit, maar dat deze bij het verlaten van de fabriek niet altijd geactiveerd wordt. Voor sommige markten/landen activeren ze deze wel. Eenmaal actief kan dit niet meer ongedaan worden, enige oplossing is dan een nieuwe PCM en Body control module. Nogmaals, weet ik niet zeker....

-DEI 455T of 455TW interface, dit moet hem worden. Ik heb de passenger door module (hier zit de ontvanger van de afstandsbediening in) open gemaakt, er zijn 2 kabels die het locken/unlocken verzorgen. Dit werkt niet zoals bij bijvoorbeeld de ramen dat hij er 12v op gooit, maar dmv pulse signalen weet de BCM of het een lock/unlock via de schakelaar is of via de AB. De DEI 455T/455TW module reproduceert deze signalen.

De module wordt echter niet meer gemaakt, en is lastig aan te komen. Op eBay staan er 1 of 2, ben je ongeveer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bijna klaar! Bijna alles doet het, moet alleen nog wat dingen beter vast zetten, netjes wegwerken en wat kleine dingetjes doen. Remote start is tof! B)

 

Waar ik nu mee vast zit, zijn de alarmlichten die niet willen knipperen. De Viper heeft 2 draden hiervoor, de gewone parking light output, en nog een 'parking light isolation wire - pin 87a of onboard relay'. Dit laatste heb ik voor zover ik weet niet nodig.

Dat eerste kun je op de computer instellen of die een + of - signaal moet geven. Maar, waar moet ik deze draad aansluiten? De richtingaanwijzer en alarmlicht knop zit in 1 module bij de ZJ. Voor zover ik heb kunnen meten, geeft deze module bij het inschakelen van de alarmlichten rechtstreeks de voeding naar de lampen (links, rechts, voor/achter). Er is dus niet 1 kabel wat van de alarmlichtswitch afkomt. Ook heb ik geprobeerd om een kabeltje in de relais te steken (had iemand met een WJ gedaan), en dan de Viper computer op de - te zetten. Ook daarmee is het me niet gelukt.

Schemaatje:
Foto800-VNIQTU6S.jpg

 

 

Iemand die me hier een beetje mee op weg kan helpen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...