Spring naar bijdragen

Grotere Banden = Tragere Jeep


Masis
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb sinds ik de GC heb 275/70/16 banden eronder zitten (31.2X10.83R16). Eerst BF Goodrich, top banden, maar later heb ik er Goodyear AT's onder gezet waar een een stuk minder blij mee ben. Auto glijdt alle kanten op als het een beetje nat is, zeker nu met alleen achterwielaandrijving.

 

Ik zat een beetje rond te kijken voor een nieuw setje banden, en denk dat ik voor een of twee maatjes kleiner ga. Naast het feit dat de huidige banden met de 2/2,5" lift iets te groot zijn (hebben mijn zijschermen beschadigd bij het offroaden) is er een ander 'probleem', namelijk dat de Niner een stuk trager is dan dat ie hoort te zijn. Ik kwam uit op een 0-100 van ongeveer 9 seconde, terwijl dit volgens de fabriek 7,1 hoort te zijn en er zelfs onafhankelijke Amerikaanse tests zijn geweest die op 6,8 (!) uitkwamen.

 

Is het logisch dat dit verschil enkel door de lift en grotere banden komt? En voor de wiskundige hier, is er een manier om uit te rekenen hoeveel je inlevert met een grotere bandenmaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

niet alleen meer gewicht. Een grotere band heeft meer kracht nodig om rond te komen. Vergelijk het maar met een fiets (geen hobby, maar goed), een klein wiel kost minder moeite om rond te krijgen als een groot. Voor de (fictieve) topsnelheid is een groter wiel gunstig, maar het acceleratievermogen wordt minder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grappig. Masis, heb je wel op benzine gemeten? Verder natuurlijk plank gas en voet op de rem en dan laten knallen.... kortom, niet echt verstandig. Bovendien meten die Yanks tot de 60 mijl en niet tot 100km.

Was je auto wel helemaal leeg, gewicht van de gastank verrekend?

Heb je je auto wel eens op de weegbrug gehad? Ik wel....... viel tegen.

Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik heb sinds ik de GC heb 275/70/16 banden eronder zitten (31.2X10.83R16). Eerst BF Goodrich, top banden, maar later heb ik er Goodyear AT's onder gezet waar een een stuk minder blij mee ben. Auto glijdt alle kanten op als het een beetje nat is, zeker nu met alleen achterwielaandrijving.

 

Ik zat een beetje rond te kijken voor een nieuw setje banden, en denk dat ik voor een of twee maatjes kleiner ga. Naast het feit dat de huidige banden met de 2/2,5" lift iets te groot zijn (hebben mijn zijschermen beschadigd bij het offroaden) is er een ander 'probleem', namelijk dat de Niner een stuk trager is dan dat ie hoort te zijn. Ik kwam uit op een 0-100 van ongeveer 9 seconde, terwijl dit volgens de fabriek 7,1 hoort te zijn en er zelfs onafhankelijke Amerikaanse tests zijn geweest die op 6,8 (!) uitkwamen.

 

Is het logisch dat dit verschil enkel door de lift en grotere banden komt? En voor de wiskundige hier, is er een manier om uit te rekenen hoeveel je inlevert met een grotere bandenmaat?

Heb je ook gemeten voor je naar een andere bandenmaat ging?

Ook de snelheidssensor er op aangepast?

Hoe is de conditie van de automaat?

Is de overbrenging in de differentielen aangepast op de grotere banden?

Er zijn ontzettend veel factoren die van invloed zijn...de uitdaging is om uit te vinden welke voor je negatieve prestaties zorgt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er spelen zoveel zaken een rol als fabrikanten hun auto's testen op prestaties dan dat jij nu hebt gedaan.

 

Vermogen (meten is weten he met een blok die een stuk ouder is als waar fabrikant de testen mee deed)

Gewicht (jouw jeep gewicht is altijd hoger dan gewicht tijdens test fabrikant)

Weersinvloeden

Bandenmaat, spanning, rolweerstand type banden en temperatuur banden.

Hoogte jeep

Luchtweerstand (afplakken naden en gril en spiegels verwijderen enz)

Type weg waarop fabrikant en jij getest hebben.

 

Ik heb veel zitten spelen met mijn oude jeep van 0-100 enz en zelf met mijn vermogen en koppel deed ik 0-100 met 37 ers BFG in 4.01 seconden en met 39 ers Super Swamper 0-100 in 5.13 seconden. Het scheelde bij mij dus ruim 1 seconden toen ik van 37 naar 39 ging.

 

Met mijn andere auto's precies hetzelfde. De TT zou het in 6.4 moeten toen met 225pk en dat haalde ik echt niet. Pas na chippen van 225 naar 280pk met nog wat aanpassingen doe ik 0-100 nu in 6 seconden.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had vroeger al negatief resultaat door van 7" naar 10" brede velgen te gaan terwijl ik dezelfde banden hield :o)

En later met een potente turbodiesel ging de acceleratie enorm erop vooruit door van 31" banden op die 10" stalen velgen naar 35" op aluminium 8" velgen .maar het verbruik boven de 120 km/u steeg enorm...tegen 160 km/u verbruikte mijn M 38a1 22liter/100km en ongeveer 12liter bij gewoon dagelijks gebruik...de hoge luchtweerstand hielp daar goed in mee...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je grotere banden op je wagen monteert krijg je een afwijking in de snelheidsmeter en kilometerteller.

Helemaal wat Petra zegt. Hoe heb je die 100 kmh gemeten? Niet met je snelheidsmeter in de auto, hoop ik? Want die geeft nu te veel aan. Met de tomtom ben je preciezer, want die gebruikt satelieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik ga binnenkort maar eens even opnieuw testen als ik mijn vervangende brandstofpomp binnen heb (gloednieuwe uit de VS besteld, blijkt niet goed te zijn, pompt niet voldoende :frusty: ). Zal dan even goed letten op de punten hierboven, op benzine rijden, gastank leeg, vriendin uit de auto etc :lol: Die 9 seconden vielen wel een beetje tegen.

 

De snelheidsmeter is wel correct en komt gewoon overheen met de GPS snelheid. Of de vorige eigenaar hier iets in heeft aangepast weet ik niet.

To be continued!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...