Spring naar bijdragen

Klapperend Onderstel


Recommended Posts

Hallo forumleden, ik zal mij eerst even voorstellen.

 

Mijn naam is Eddy en ik ben sinds vier weken in het bezit van een heerlijk rijdende 5.9 GC.

 

Ik woon aan een klinkerstraat en wat mij stoort is een klapperend geluid in het onderstel {voorkant} bij het rijden over de oneffenheden.

Op de grote weg doet zich dit niet voor, het klinkt alsof de schokdempers er los onder zitten.

 

Iemand een idee?

 

Dank voor jullie reactie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Michel, de GC heeft ook een swaybar, zowel voor als achter.

Wat Jeepertje zegt heb ik ook weleens meegemaakt met de KJ, maar dat was eerder een 'getik' wat de remblokken maken. Bleek dat 1 van de metalen geleiders weg waren.

Klapperend geluid (gebonk?) klinkt eerder als rubbers (draagarmen, swaybar etc). Mag ook wel voor een auto van 16 jaar. Ik heb voor mijn 5.9 een complete set rubbers besteld, en ga die binnenkort vervangen. Ook hier regelmatig gebonk nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankje voor jullie reacties,

 

Het zijn definitief niet de remblokken, klapperend geluid is misschien verkeerd omschreven het is meer een bonkend geluid.

de rubbers vertonen ook uitdrogings scheuren heb ik gezien, heb gisteren even onder de wagen gelegen.

 

Michel, waar kan ik die rubbers bestellen ?, moet mijn weg nog vinden in de Jeep wereld.

 

vast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dit setje besteld: http://www.teamgrandcherokee.com/prothane-total-suspension-bushing-kit-red-grand-cherokee-1993-1998/

Ziet er allemaal goed uit, maar lijkt mij enorm veel werk om te monteren. Die webshop, sja, prijzen zijn vaak erg goed maar een erg trage levering. Kreeg eerst een mailtje dat bepaalde onderdelen niet op voorraad waren en dat het max 10 dagen kon duren. Kreeg het uiteindelijk gisteren, 2,5 maand later allemaal pas binnen.

 

Nu nog tijd en zin vinden om eraan te beginnen. Verwacht wel een flinke verbetering van het rijgedrag hiermee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Masis bedankt, ik denk dat ik die binnenkort ook maar bestel.

 

Eerst eens met de uitlaat bezig, de vorige eigenaar heeft er een soort cherrybomb onder gehangen waarvan de in en uitstroom opening niet in de juiste lijn liggen.

Gevolg de uitlaat zit niet op de juiste positie waardoor de eindpijp  op de swaybar ( ik neem aan dat dat die torsiestang is dwars onder de auto } hangt wat ook duidelijk hoorbaar is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Massis, Ik heb onder mijn ZJ toen dr tijd ook zo'n setje gemonteerd.

Zo, dat was even anders rijden. super strak en als een blok op de weg.

Wel alles heel goed laten uitlijnen enz.  :thumbsup:

Goed om te horen! Heb vandaag de swaybar voor gedaan, en geen gekraak meer bij drempels. Had hem eerder vervangen door een setje van een ander merk, maar het gekraak kwam al snel terug. Hoe heb jij de oude rubbers uit de control arms gekregen? Persen, snijden of met grof geweld wegbranden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de rubbers er uit gesneden met een decopeerzaag. lekker bruut bezig, wel opletten dat je de bussen niet beschadigt.

Wat ook goed werkte is een gat boren tussen de grote bus en de kleine, en dan met een waterpomp tang er uit draaien en wrikken.

Met een pers moet het denk ik ook wel lukken.

 

Wanneer je de poly-bussen monteerd wel goed insmeren met het syliconen vet. anders gaat de boel inderdaad kraken.

Maar dat gaat ook wel weer weg als je de boel inspuit met syliconen spraai of wd40.

 

Spijt heb ik er nooit van gekregen. heb de draag armen zelfs over gezet van uit de gecrashde jeep in de volgende.

Alleen maar voor delen en dat hardere vond ik niet zo'n probleem. Het weegde voor mij niet op tegen de voordelen.

Zit er ook erg over na te denken om in mijn WJ de boel ook te vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Man man man wat een klus. Het eruit persen gaat wel als je het even onder de knie hebt en iets hebt gevonden wat er precies bovenop past om mee te persen. Bij mij deed een brander wonderen. Goed verhitten en dan doorpersen. Alleen het rubber moet eruit, de metalen behuizing moet erin blijven. De control arm kan ietsjes krom trekken, zolang de metalen behuizing maar heel blijft. Eentje wilde er niet uit en heb ik maar helemaal uit laten branden.

Wat nog het ergste was, was het terugplaatsen van de bovenste control arm. Onderste gaan makkelijk, maar de bovenste, zeker als je een verhoging hebt, zijn gewoon lastig. 3 uur mee bezig geweest!

10435069_10204814585906818_7392520724203

 

10444780_10204814586466832_2135770647528

 

10609643_10204814586866842_8324111028589

 

10410909_10204814587546859_1292526129908

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Man man man wat een klus. Het eruit persen gaat wel als je het even onder de knie hebt en iets hebt gevonden wat er precies bovenop past om mee te persen. Bij mij deed een brander wonderen. Goed verhitten en dan doorpersen. Alleen het rubber moet eruit, de metalen behuizing moet erin blijven. De control arm kan ietsjes krom trekken, zolang de metalen behuizing maar heel blijft. Eentje wilde er niet uit en heb ik maar helemaal uit laten branden.

Wat nog het ergste was, was het terugplaatsen van de bovenste control arm. Onderste gaan makkelijk, maar de bovenste, zeker als je een verhoging hebt, zijn gewoon lastig. 3 uur mee bezig geweest![img=https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10435069_10204814585906818_739252072420321356_n.jpg?oh=0af65c10f0486b04a3b0c594869bc449&oe=54684CE9]

 

[img=https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t1.0-9/10444780_10204814586466832_2135770647528677265_n.jpg]

 

[img=https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t1.0-9/10609643_10204814586866842_8324111028589707242_n.jpg]

 

[img=https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10410909_10204814587546859_1292526129908363074_n.jpg?oh=cdc76ff6fca82d428f94cbc522dbea5b&oe=54677A8A]

Merk je verschil qua rijgedrag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Merk je verschil qua rijgedrag?

 

Ja! Gisteren 200km snelweg gereden en het verschil is duidelijk te merken. En heb dan nog alleen de lower arms en swaybar voor gedaan, en 1 upper arm rechts voor. Achter nog niet aan begonnen. Trackbars ook nog niet gedaan. Hij rijdt inderdaad stugger, een hobbeltje op de snelweg voel je iets beter, maar dat is niet erg. Hij ligt veel strakker en stabieler op de weg. Een snelwegbocht die ik eerst met 80-90 met trillingen pakte kan ik nu met 120 erg strak nemen. Trillingen zijn weg.

Wel is een complete uitlijning erg noodzakelijk, dat is niet goed meer. Maar ga eerst de trackbars en alles achter nog doen, misschien een andere (gereviseerde) Dodge Durango stuurhuis erin (vorige is bij het oortje gebroken en hebben we weg moeten gooien, huidige heeft teveel speling). Durango stuurhuizen zijn wat steviger en passen zo in een ZJ.

 

De boel kraakte alleen de eerste 200 meter na montage een beetje, daarna niet meer. Heb alles gewoon ingesmeerd met het meegeleverde vet zoals beschreven in de handleiding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...