Spring naar bijdragen

Cherokee Xj Ombouwen Voor Terrein.


Peter1970
 Share

Recommended Posts

Ik ben een 1997 XJ 4.0 (facelift) model om aan het bouwen voor alleen nog mee off road te gaan rijden.
 

Eerst het gehele onderstel er onderuit (dit is inmiddels gebeurt) en dan verhogen met een 4,5 inch verhoging set. Omdat alles los gaat wil ik ook meteen de meeste onderdelen goed nakijken, schoonmaken, vervangen of opknappen zodat het daarna weer even mee kan. Ik start met MUD 31

post-15924-0-21451400-1407656566_thumb.j

bewerkt door Peter1970
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Er staan meerdere cherokee's te koop voor 4500 euro en veel minder die offroad klaar zijn met rolkooi enz. Als jij de cherokee zoals jij die nu hebt gaat aanpassen met een 4.5 inch verhoging, slip yoke eliminator, andere overbrenging, sper of sperren enz ga jij al boven het budget komen waarvoor andere wagens compleet aangeboden worden.

 

Alleen al 1 as voorzien van de juiste overbrenging, sper enz gaat je inclusief arbeid en onderdelen al rond de 1000 euro kosten. Dus 2000 euro voor beide assen. Dan heb je nog niks bijzonders aan de assen gedaan zoals zwaardere steekassen en eventueel assen vervangen door sterkere assen.

 

Standaard heeft een xj een dana 30 vooras ( high of low pinion ) High pinion is sterker en beter. Achterassen kunnen zijn dana 35 dana 44 ( zeldzaam ) Chrysler 8.25 27 of 29 spline achteras. De dana 35 is verreweg de zwakste as. Tevens zijn al deze assen voorzien van trommels die zodra jij modderbakken enz gaat nemen continu vol lopen en dus snel voor problemen kunnen gaan zorgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Er staan meerdere cherokee's te koop voor 4500 euro en veel minder die offroad klaar zijn met rolkooi enz. Als jij de cherokee zoals jij die nu hebt gaat aanpassen met een 4.5 inch verhoging, slip yoke eliminator, andere overbrenging, sper of sperren enz ga jij al boven het budget komen waarvoor andere wagens compleet aangeboden worden.

 

Alleen al 1 as voorzien van de juiste overbrenging, sper enz gaat je inclusief arbeid en onderdelen al rond de 1000 euro kosten. Dus 2000 euro voor beide assen. Dan heb je nog niks bijzonders aan de assen gedaan zoals zwaardere steekassen en eventueel assen vervangen door sterkere assen.

 

Standaard heeft een xj een dana 30 vooras ( high of low pinion ) High pinion is sterker en beter. Achterassen kunnen zijn dana 35 dana 44 ( zeldzaam ) Chrysler 8.25 27 of 29 spline achteras. De dana 35 is verreweg de zwakste as. Tevens zijn al deze assen voorzien van trommels die zodra jij modderbakken enz gaat nemen continu vol lopen en dus snel voor problemen kunnen gaan zorgen.

 Erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Jeep die wordt omgebouwd is een Engelse auto (RHD).  Deze is voor zeer weinig aangeschaft en komt niet meer op NL kenteken.  Financieel zit er dus wel wat ruimte voordat ik aan de 4500,- zit! Ook vind ik het erg leuk om mijn eigen auto te bouwen.


Deze Engelse Jeep beschik over Dana 35C achteras. Ik rijd voor dagelijks gebruik ook een Jeep XJ maar dan uit 1998. Hierop zit een Chrysler 8.25 achteras zonder ABS. De voor assen zijn van beide auto`s volgens mij Dana 30.


Ik kan de achterassen van de auto`s dus gaan omwisselen als ik wil.

 

Vraag: Is het verschil tussen de D35c en de Chrysler 8.25 groot genoeg zodat het de moeite is om deze assen te wisselen?

 

De D35c as moet zeker worden nagekeken. Wat zijn goede bedrijven hiervoor?

bewerkt door Peter1970
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Jeep die wordt omgebouwd is een Engelse auto (RHD).  Deze is voor zeer weinig aangeschaft en komt niet meer op NL kenteken.  Financieel zit er dus wel wat ruimte voordat ik aan de 4500,- zit! Ook vind ik het erg leuk om mijn eigen auto te bouwen.

Deze Engelse Jeep beschik over Dana 35C achteras. Ik rijd voor dagelijks gebruik ook een Jeep XJ maar dan uit 1998. Hierop zit een Chrysler 8.25 achteras zonder ABS. De voor assen zijn van beide auto`s volgens mij Dana 30.

Ik kan de achterassen van de auto`s dus gaan omwisselen als ik wil.

 

Vraag: Is het verschil tussen de D35c en de Chrysler 8.25 groot genoeg zodat het de moeite is om deze assen te wisselen?

 

De D35c as moet zeker worden nagekeken. Wat zijn goede bedrijven hiervoor?

 

Ik schreef dat er meerdere offroad klaar staan voor 4500 en veel minder. Die van 4500 euro is verkocht en dan staan er nog een aantal te koop voor rond de 2000 a 3000 euro.

 

Vergeet niet dat er terreinen zijn waar je niet mag rijden met een auto die geen APK en of verzekering heeft.

 

Je hebt een verhoging, slip yoke , cv aandrijfas wat je al tussen de 1500 a 2000 euro gaat kosten. Als je assen ook nog tegenzitten en je wilt er een sper in komt er ook 750 a 1000 euro per as bij. 

 

Voor je het weet ga je richting dat bedrag voor een auto zonder kenteken.

 

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jeep/m830055367-2x-jeep-cherokee-1x-on-road-1x-off-road.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

 

De offroad cherokee is helemaal klaar en die koop je heus wel voor 2000 a 2500 euro.

 

Als je met 31 ers blijft rijden is de standaard overbrenging ok maar zodra je naar 33 ers gaat ga je te kort komen maar aan de andere kant kan je er in het terrein nog best wel mee uit de voeten. Ligt namelijk voor een groot deel aan het terrein. Investeer niet te veel in assen die het niet waard zijn. Assen uitwisselen kan niet zomaar. Je moet zeker weten dat ze de gelijke overbrenging hebben. De overbrenging kan 3.07 of 3.55 zijn. Je vooras moet wel gelijk aan de achteras zijn. 

 

Er zijn niet zoveel bedrijven die de kunde hebben om het goed uit te voeren. Revisie as kost gewoon serieus geld!

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal alles nog eens op een rijtje zetten. 

 

Ik was van plan om er een landbouwvoertuig van te maken en hem zo te laten keuren bij de RDW. Dan ben je van de APK en wegenbelasting af. 

 

Als ik de auto zelf bouw weet ik wel wat ik uiteindelijk heb. Ik denk voor +-  4000,- klaar te zijn. Ik bestel dan wel in 1 keer veel onderdelen in Amerika. Veel is dan nieuw van vering, schokbrekers, bevestigingsmaterialen onderstel, Stuurdemper, lier, lierbumper enz. 

 

Waarschijnlijk heb je dan toch voor jaren plezier. Ik denk dat je voor 2 a 3K de ellende van een ander koop. Ook krijg je dan voor 1000,- euro aan wegenbelasting en ben je beperkt vanwege je APK eisen.  

 

Ik zal de advertenties eens in de gaten houden en alles nog eens opnieuw bekijken. Mocht ik assen gaan wisselen dan wissel ik natuurlijk de voor en achterassen als set zodat je zeker weet dat het bij elkaar past. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal alles nog eens op een rijtje zetten. 

 

Ik was van plan om er een landbouwvoertuig van te maken en hem zo te laten keuren bij de RDW. Dan ben je van de APK en wegenbelasting af. 

 

Als ik de auto zelf bouw weet ik wel wat ik uiteindelijk heb. Ik denk voor +-  4000,- klaar te zijn. Ik bestel dan wel in 1 keer veel onderdelen in Amerika. Veel is dan nieuw van vering, schokbrekers, bevestigingsmaterialen onderstel, Stuurdemper, lier, lierbumper enz. 

 

Waarschijnlijk heb je dan toch voor jaren plezier. Ik denk dat je voor 2 a 3K de ellende van een ander koop. Ook krijg je dan voor 1000,- euro aan wegenbelasting en ben je beperkt vanwege je APK eisen.  

 

Ik zal de advertenties eens in de gaten houden en alles nog eens opnieuw bekijken. Mocht ik assen gaan wisselen dan wissel ik natuurlijk de voor en achterassen als set zodat je zeker weet dat het bij elkaar past. 

 

Heb jij nog wel het complete kenteken + beide kentekenplaten? Deze moet je namelijk inleveren bij de RDW als je je voertuig laat omkeuren tot landbouwvoertuig. Vraag ook eens na of er beperkingen zijn voor het omkeuren. Het is de RDW dus wie weet geldt dit alleen bij in Nederland geregistreerde voertuigen die je kan laten omkeuren. Zou lullig zijn als je jeep straks af is met buitenlands kenteken en dat de RDW dan aangeeft dat je alleen kan laten omkeuren als je wagen voorzien is van Nederlandse platen en registratie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Ik schreef dat er meerdere offroad klaar staan voor 4500 en veel minder. Die van 4500 euro is verkocht en dan staan er nog een aantal te koop voor rond de 2000 a 3000 euro.

 

Vergeet niet dat er terreinen zijn waar je niet mag rijden met een auto die geen APK en of verzekering heeft.

 

Je hebt een verhoging, slip yoke , cv aandrijfas wat je al tussen de 1500 a 2000 euro gaat kosten. Als je assen ook nog tegenzitten en je wilt er een sper in komt er ook 750 a 1000 euro per as bij. 

 

Voor je het weet ga je richting dat bedrag voor een auto zonder kenteken.

 

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jeep/m830055367-2x-jeep-cherokee-1x-on-road-1x-off-road.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

 

De offroad cherokee is helemaal klaar en die koop je heus wel voor 2000 a 2500 euro.

 

Als je met 31 ers blijft rijden is de standaard overbrenging ok maar zodra je naar 33 ers gaat ga je te kort komen maar aan de andere kant kan je er in het terrein nog best wel mee uit de voeten. Ligt namelijk voor een groot deel aan het terrein. Investeer niet te veel in assen die het niet waard zijn. Assen uitwisselen kan niet zomaar. Je moet zeker weten dat ze de gelijke overbrenging hebben. De overbrenging kan 3.07 of 3.55 zijn. Je vooras moet wel gelijk aan de achteras zijn. 

 

Er zijn niet zoveel bedrijven die de kunde hebben om het goed uit te voeren. Revisie as kost gewoon serieus geld!

 

Michel,

 

Ik heb de off-road cherokee los over kunnen nemen uit deze advertentie. Tegen deze prijzen kun je inderdaad niet zelf gaan bouwen. Er is al heel veel aan deze Jeep gedaan. 

Mijn eigen Jeep waar ik aan was begonnen zet ik weer in elkaar en zal te koop worden aangeboden. 

 

Nog bedankt voor je tip. 

bewerkt door Peter1970
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...