Spring naar bijdragen

Alternator(Dynamo) Laait Niet


Recommended Posts

Beste Jeepers,

 

Mijn altenator laait niet bij, een veel voorkomend probleem is dat de computer (pcm) dan een defect heeft. Eerst heb ik koolborstels vernieuwd, de ouwe waren zo goed als weg, dus dit was het euvel dacht ik. Maar nee, niks. Toen dacht ik misschien toch de pcm, dus een externe spanningsregelaar erin gezet, nog niks.

 

De lagers van de alternator zijn goed, kan geen mankementen in het huis of anker ondekken, nieuwe borstels en een nieuwe spanningsregelaar, nog steeds niks.

 

Iemand suggesties.

 

bvd Ed

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de pcm eraf gehad, normaal kun je die open schroeven, maar bij de 5.9 of misschien alle '98 ers is dit een U die dichtgedrukt is zegmaar. Ik zag op best veel sites op internet dat bij de pcm de contacten naar de stekker (solderingen) weleens raar willen doen of zelfs scheuren. Dit is ook het geval van de computer in het dashboard (VIC), dat ding die die vervelende storingen aangeeft.

 

Maar goed, ik dat ding open gesloopt (wel een beetje netjes natuurlijk) en die contacten na gelopen en die waarvan ik twijfelde heb ik een soldeer puntje gegeven. Dit heb ik ook bij de VIC gedaan, deze is veel makkelijker te solderen.

 

NU KOMT IE, beiden terug gezet, ik had al heel lang de storing "coolant censor bad" en deze storingsmelding was tot mijn verbazing in eens weg, ik snel meten op de accu polen voordat de accu weer leeg was en ik had 13,9 volt. Yipieh hij laait weer. Dus er zat wel degelijk een fout of storing in de PCM. Alleen op die vervelende VIC geeft ie nu aan dat de "4x4 switch service" nodig heeft, maar dit kan kloppen want die hendel heb ik een paar keer gebruikt om bij die VIC te komen.

 

Ik ben benieuwd hoelang dit goed gaat, maar voor die vervelende piepen en storingsmeldingen is de contacten nalopen op de VIC misschien wel een goede TIP.

 

groetjes ED

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...