Spring naar bijdragen

Nieuwe Jeep Wrangler Rijder Met Enkele Vragen


Recommended Posts

Hallo allen! ben nieuw op dit forum en als Jeep rijder ;) Heb vorige week een Jeep Wrangler TJ 4.0i uit '97 gekocht bij een autobedrijf in Ermeloo waar ik een aantal vragen over heb. Misschien dat iemand me hiermee verder zou kunnen helpen.

 

1) Schakelen naar achteruit hapert (soms)

Schakelen naar alle versnellingen gaat soepel en zonder problemen. Alleen de achteruit geeft af en toe een "tandenpoets" geluid wat me niet helemaal normaal lijkt. Tijdens de proefrit was er niets aan de hand waarna er een nieuwe APK op is gekomen. De koppeling voelt erg hard/strak aan maar weet niet of dit normaal is voor een wrangler. Las ergens anders op dit forum dat het de afstelling van de koppeling zou kunnen zijn of transmissievloeistof en ben van plan hem nog even naar een garage te brengen.

 

--> Moet ik me zorgen maken? Tips voor een garage in Friesland welke bekend is met Wranglers?

 

2) Foutcode 12

Kwam gisteren op het forum een foutmeldings-code overzicht tegen (had ik die post maar gezien voordat ik de auto kocht ;) ). Zojuist de fouten uitgelezen met deze en onderstaande foutcode als resultaat.

 

12 Direct battery input to PCM was disconnected within the last 50 Key-on cycles.

 

--> Klinkt niet ernstig (misschien tijdens de APK gebeurd) maar wat denken jullie?

 

3) Foutcode 21

21 Upstream oxygen sensor response slower than minimum required switching frequency. Upstream oxygen sensor heating element circuit malfunction. Downstream oxygen sensor heating element circuit malfunction. Downstream oxygen sensor input voltage maintained above the normal operating range. Oxygen sensor voltage too low, tested after cold start. (Upstream or Downstream) Left oxygen sensor input voltage maintained above the normal operating temperature.

 

--> Wat houd deze foutmelding precies in en hoe ernstig is het?

 

 

Ga voornamelijk op het strand rijden met deze wagen en rijd er dusver met erg veel plezier in! Hoop dan ook geen kat in de zak gekocht te hebben. Hoop dat jullie me verder kunnen helpen voordat de auto naar de garage gaat. Alvast erg bedankt voor de hulp!

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

rij zelf al jaren in de TJ en de versnellingen kraken.

 

Op een gegeven moment weet je bij welk toerental ze niet (of minder) kraken.

Hebben er inmiddels al van alles aan gedaan om dit euvel eruit te halen maar ja ik denk dat het een Jeepthing is en dat moet je gewoon accepteren.

 

Zou me er niet teveel zorgen over maken.

 

veel plezier

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De achteruit is niet gesynchroniseerd, vandaar af en toe tanden poetsen. Is inderdaad normaal..

Bij onderhoud gaat de stroom eraf..dus ook code 12 is heel normaal.

 

Blijft over de lambda sonde/ o2 sensoren. Waar je mee kan beginnen is om te kijken of de draden heel zijn. Je kan ze ook losschroeven om ze van dichtbij te bekijken..

Kan lastig zijn, zeker als ze er wat langer onder zitten.

 

Zolang de motor goed loopt zal het nogal meevallen, maar jij kan natuurlijk niet vergelijken. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erg bedankt voor jullie hulp allen, helemaal super! Motor lijkt goed te lopen maar heb inderdaad niet echt vergelijkingsmateriaal :)

 

Kan iemand me op weg helpen hoe ik de storingscodes kan wissen? (heb geen onderhoud- of werkplaatsboekje er bij gekregen). Nogmaals dank voor de hulp!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Herkenbaar. Primaire as van de bak blijft meedraaien met het vliegwiel. Mogelijk komt de koppeling niet helemaal vrij doordat de koppelingsplaat wat klemt op de spiebanen van de prise-as of dat het prise-aslager in het vliegwiel wat stroef is. 

 

Achteruit met vaste hand en resoluut inleggen. Alternatief is even de synchronisatie van een andere versnelling te gebruiken (even aanduwen, niet inschakelen) waardoor de primaire as stil komt te staan en dan vlot de achteruit pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...