Spring naar bijdragen

Marc's Cj7


Marc73
 Share

Recommended Posts

Zal me eerst even voorstellen; ben Marc, 42 jaar, en heb de afgelopen 20 jaar diverse Jeep's gereden. Mijn eerste Jeep was een CJ7, daarna een aantal YJ's, nog een TJ, en dan nu eindelijk weer een CJ.

Ik heb deze CJ gekocht met het idee om deze "body off" te restaureren. Iets wat ik altijd al eens hebben willen doen. Ik kijk al een tijdje mee op dit forum, en ik zie dat er een flink wat kennis onder de mede-Jeepers zit. Omdat dit mijn eerste complete restauratie is hoop ik van jullie kennis gebruik te kunnen maken!

Dit is mijn CJ nu;

post-3039-0-95832100-1406138427_thumb.jp

post-3039-0-35229000-1406138490_thumb.jp

Hij is van 1981, 6 cilinder 4.2 liter. Het chassis is slecht, veel en rommelig aan gelast. Ik heb inmiddels een goed tweedehands frame op de kop kunnen tikken. De body is onzettend slecht, al het plamuur barst e roest op de bekende plekken. Inmiddels heb ik ook een tweede body gevonden (originele CJ7); moet wel wat aan gelast worden, maar niet zo'n drama als de huidige body.

Mijn idee is om het exterieur zoveel mogelijk origineel te houden. De 4.2 6 cilinder komt er weer in, alleen wel met de cilinderkop van een 4.0 HO. Misschien nog injectie erop als er nog centjes over zijn.

Maar goed, eerst maar eens beginnen met het chassis. De garage is opgeruimd, er is ruimte, dus daar zal het niet aan liggen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Heb dus een frame op de kop getikt, vorige eigenaar heeft dit laten stralen, daarna in de epoxyprimer gezet, en als aflak Urethan coating van Veveo gebruikt. Ik heb geen ervaring met de urethan coating, en omdat het er met zachte tikjes van de schroevedraaier af knapt; besloten om de lak zo goed mogelijk af te schuren. Daarna met POR15 er over heen. Paar proefjes gedaan; vormt een prima laag die tegen een paar flinke tikken kan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat foto's van het chassis; gedeeltelijk afgeschuurd. Hoop morgen de eerste laklaag aan te brengen.

 

Chassis goed gecontroleerd of tie recht is. Veel chassis hebben namelijk een verleden en zou zonde zijn om alles spik en span te maken als dadelijk blijkt dat chassis wat tikjes heeft gehad waardoor die niet meer strak is.

 

Verder succes met je built

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Chassis goed gecontroleerd of tie recht is. Veel chassis hebben namelijk een verleden en zou zonde zijn om alles spik en span te maken als dadelijk blijkt dat chassis wat tikjes heeft gehad waardoor die niet meer strak is.

 

Verder succes met je built

 

Inderdaad, dat zou eeuwig zonde zijn van al het werk! Maar we hebben het goed gecontroleerd, en is kaarsrecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb dus een frame op de kop getikt, vorige eigenaar heeft dit laten stralen, daarna in de epoxyprimer gezet, en als aflak Urethan coating van Veveo gebruikt. Ik heb geen ervaring met de urethan coating, en omdat het er met zachte tikjes van de schroevedraaier af knapt; besloten om de lak zo goed mogelijk af te schuren. Daarna met POR15 er over heen. Paar proefjes gedaan; vormt een prima laag die tegen een paar flinke tikken kan!

 

Was het chassis glad of ruw geschuurd toen jij de POR15 erop zette?

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook gecontroleerd of alle steunen, gaten enz. op dezelfde plaats zitten? Bij mij bleek er veel verplaatst te moeten worden......

Ja, hebben we gecontroleerd. Je gaat er al snel vanuit dat het allemaal hetzelfde is, maar dan kom je soms bedrogen uit. Maar wat je zegt; wel even meten/vergelijken vooraf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was het chassis glad of ruw geschuurd toen jij de POR15 erop zette?
Het chassis was met urethan lak afgewerkt, dit gaf een glad oppervlak. Ik heb het chassis compleet afgeschuurd (papier 120), tot bijna op de epoxy coating. Daarna met een fijner schuurpapier alles nog een keer nagelopen. Als laatste alles schoon geblazen en goed ontvet met ammonia.

De bovenkant, en zijkanten heeben de eerste twee lagen POR15 er op zitten. Morgen het chassis omdraaien, bovenkant heeft dan 24 uur gedroogd, en de onderkant twee keer aflakken.

Ik moet eerlijk zeggen dat dit de eerste keer is dat ik met POR15 werk. Maar het systeem werkt super, ben erg tevreden over het resultaat tot nu toe. Gebruikte voorheen RX5 en RX10, prima spul, maar wilde een keer iets anders proberen.

Alvast wat foto's van het resultaat tot nu toe;post-3039-0-36810100-1407348856_thumb.jp

post-3039-0-17823300-1407348921_thumb.jp

post-3039-0-84081300-1407348929_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanochtend de onderkant van het chassis nogmaals afgelakt, mooi laten drogen dit weekend. Maandag de losse onderdelen van het chassis naar de poedercoater brengen.

Op dit moment zit er in mijn CJ een T5, omdat ik niet zo kapot ben van deze bak, en er officieel een 4-bak in zat, heb ik een T176 opgescharreld. De bak moet nog uit elkaar om te controleren in wat voor een staat hij is. Ik wil de bak ook laten stralen en voorzien van een nieuwe laklaag. Weet iemand of de bak ook gepoedercoat kan worden? Ik bedoel; moet de olie eruit, en gaan bijvoorbeeld de keerringen niet kapot door de hoge temperatuur van het coaten?

post-3039-0-61249000-1407484664_thumb.jp

post-3039-0-20959400-1407484792_thumb.jp

post-3039-0-71340800-1407485169_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Chassis inmiddels 2x afgelakt, paar dagen laten drogen. Resultaat is goed, echter toch een paar plekken is de lak iets streperig. Deze licht opgeschuurd, en wederom afgelakt. Nu is het chassis echt klaar van de buitenzijde.

De body op mijn Jeep is zo slecht dat ik er een tweede, originelle, CJ body bij gekocht. Deze body heb ik ontdaan van alle tectyl, en ligt momenteel bij de straler. Volgende week verwacht ik hem terug, kunnen we zien hoeveel laswerk er aan zit te komen.......

post-3039-0-26454200-1407875553_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...