Spring naar bijdragen

Vreemd Probleem Dynamo/v-Snaar Bij Warm Weer


DUC
 Share

Recommended Posts

Probleem:
- alleen bij (zeer) warm weer
- alleen bij starten

piept de V-snaar oorverdovend
Tegelijkertijd loopt de spanningsmeter in het dashboard wat terug, totdat het piepen voorbij is.

 

Accu laadt verder normaal bij.

Vorige zomer voor het eerst geconstateerd, sindsdien nergens last van gehad; met het warme weer van de afgelopen dagen is het gepiep weer terug.
V-snaar heb ik vorige week laten vervangen. Probleem blijft.

 

Vanmorgen, na een nachtje regen + afkoelen: geen enkel probleem met starten.

 

Het lijkt dus dat de dynamo op de

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ik ook last van bij mijn XJ.

 

Waarschijnlijk is door de warmte alles binnen in de dynamo iets uitgezet waardoor deze wat zwaarder loopt. 

Je accu loopt altijd een klein beetje leeg i.v.m. permanente stroomverbruikers zoals het dashbord klokje etc. Dus als je de auto start gaat de dynamo de accu bijladen. Is de accu bijgeladen, dan hoeft de dynamo minder 'hard te werken' en stopt het gepiep.

 

Je zou de dynamo eens open kunnen maken en bekijken wat de staat is aan de binnenkant. Misschien zijn je koolborstels aan vervanging toe. Of zit er gewoon veel stof in.

Je kunt de V-snaar wel strakker zetten dan voorgeschreven, maar dan maak je waarschijnlijk meer kapot dan de bedoeling is.

 

In ieder geval het ligt niet aan de accu, maar aan de dynamo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Relatie met laden is er denk ik niet; het piepen duurt maar totdat ik de straat uit ben - in die tijd is de accu nooit weer volledig bijgeladen.

V-snaar is net nieuw en afgesteld; als het daarin zat had het met het vervangen toch ook over moeten zijn?

Zit zelf ook te denken aan stof/modder/etc in de dynamo.

Maar wat dan de relatie met de warmte is .... :wacko:

bewerkt door DUC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Relatie met laden is er denk ik niet; het piepen duurt maar totdat ik de straat uit ben - in die tijd is de accu nooit weer volledig bijgeladen.

Daar vergis je je in denk ik. Gedurende de nacht wordt er maar een klein beetje stroom gebruikt. De accu heeft nu bijv. een spanning van 13.3v. Dit is genoeg om de auto te starten. Maar de dynamo wil de accu volhebben met 13.8v. Hiervoor is de dynamo voorzien van een regulator. Dus de dynamo probeert de accu zo snel mogelijk te laden totdat deze 13.8v is. En dit is in feite zo gebeurt, want zoveel hoeft ie niet bij te laden. Dus voordat jij het einde van de straat bereikt hebt. Hierna is het kwestie van het op spanning houden van de accu.

 

Maar wat dan de relatie met de warmte is .... :wacko:

Een dynamo wekt stroom op via een magnetisch veld. Dus hoe meer stroom er nodig is, hoe sterker het magnetische veld en hoe zwaarder de dynamo gaat lopen. Als de temperatuur normaal is heeft de dynamo geen last van het vuil/stof/zand tussen de rotor/stator/lagers. Maar als het warm is gaat alles een beetje uitzetten waardoor er voor het vuil/stof/zand minder ruimte overblijft om met de dynamo mee te bewegen. Hierdoor wordt de weerstand groter. En als je hier dan de weerstand bij optelt die wordt opgebouwd door het produceren van de stroom, dan is deze zo groot geworden dat de V-snaar de dynamo niet meer rond krijgt. En dus gaat ie piepen.

 

Je kunt je V-snaar wel strakker zetten, maar dan ga je het vuil/zand/etc in je dynamo alleen maar meer laten 'inslijpen'. Met meer schade als gevolg.

Je kunt de dynamo met een compressor schoonblazen als deze niet al te erg vervuild is. Anders zul je 'm toch even open moeten maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...