Spring naar bijdragen

Vraag Mbt Onderhoud Diesel


billy
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal in Forumland  :D   

ik loop al de gehele tijd met een idee in mn hoofd om mijn onderhoud aan de auto zelf te doen (nu nico in Friesland er mee is gestopt) wil ik eigenlijk niet naar een (D)-Stealer (daar ben je snel 500 piek kwijt). hoe moeilijk is de olie te vervangen in de auto bv motor, versnelling,Tussen transmissie, differentiaal etc en welke olie moeten er in (en hoeveel) is de dieselfilter moeilijk te vervangen en de dieselfilter.... het is alleen jammer dat hier niemand in de buurt (Oldenzaal ) een hefbrug heeft wat op zich al een probleem is..ik heb geen linke handen en zou 
hulp op dit topic zeer op prijs stellen.... het gaat om een 2010 JK Diesel Unlimited heeft nu 127000 km op de klok. misschien een suggestie is er misschien in de buurt een hobby garage waar ik zelf mee kan helpen?

 

groetjes william

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stelt allemaal niet zoveel voor en is leuk om te doen bij je eigen auto's. Olie vervangen is meestal schroefje los, olie eruit, schroefje terug en van boven weer vullen. Dieselfilter is bij de CRD ook goed te doen (hoeft om de 50.000km). Goed kijken hoe de slangen zitten, losschroeven (filterbehuizing eruit is het makkelijkst bij een KJ, geen idee voor de JK), en dan eruit draaien. Klein beetje olie op de rubberen ring en weer terug draaien.

Overzicht van de hobby garages: http://www.carblogger.nl/auto-onderhoud/doe-het-zelf-garages/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Masis

 

Dankje voor je feed back  :thumbsup:  ik heb de lijst eens na gekeken en in Hardenberg zit er 1 daar zal ik eens contact leggen
nu moet ik nog weten welke olie er waar in gaat en hoeveel en misschien is er ergens nog een service hand boek te vinden

op t internet zoek me al de kle....

nogmaals bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Billy,

Zou deze vraag ook bij het deel "Techniek Algemeen & Offroad uitrusting" zetten, hier lezen hoofdzakelijk alleen JK-rijders.

Aangezien wij in NL nog steeds een klein deel v/d Jeep-rijders zijn, heb je daar meer kans om iemand in de buurt te vinden.

Is maar een idee.

 

Qua techniek: bij een JK, zeker de diesel zitten veel dingen net even anders. Hou zeker dezelfde olie aan die in de handleiding staat.

In een JK gebruiken ze veel de ATF4, deze is lastiger te krijgen maar moet er wel in. (niet de ATF3 erin gooien)

Maar hier kom je vast wel achter... Service onderdelen zijn voldoende leverbaar. Zeker in D-land. 

 

In de bijlage vindt je een lijst met alle olie en hoeveelheid ervan. (komt via een dealer en ging mij eigenlijk om welke olie in mijn diff. zat)

Mocht je nog meer vragen hebben stuur ff een PM, ik lees hier niet altijd... Heb zelf een JK X, US import op benzine, maar de meeste rijden diesel in NL.

 

Succes Roo  B)

Olie

bewerkt door Roo4JK
Link naar opmerking
Deel via andere websites

thanks vandaag olie besteld op t internet (ATO24 AutoTeileOnline GmbH) zal kijken wat ze opsturen ik heb veel geld gespaard en moet voor alle olie 248 euries betalen

 

hier is een overzicht:

 

Artikelnr.                                      Bezeichnung                                                   Menge ME Einzelpreis                   Gesamtpreis

1 SH-UE5W30-4                        Shell Helix Ultra Extra 5W-30 4 L                    1 Stk 24,70                                      24,70
2 SH-UE5W30-1                        Shell Helix Ultra Extra 5W-30 1 L                    3 Stk 6,59                                        19,77

Mopar Achs- und Getriebe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Roo4jk

ik heb vrijdag de olie gekregen ben er erg tevreden over zat net in een doos verpakt olie van Mopar en Shell +AT4 opsturen koste hier in duitsland niets
en die gast (bedrijf) waar ik t van gekocht heb wou ook wel een forum korting geven over de prijs dus deel ik graag zulke adresjes leven is zoals zo duur. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het vullen gaat inderdaad via de pijlstok, bij de meeste zit er alleen een dop in.

De pijlstok is een optie, bij mijn Yank zat hij er al in...

 

Filters zal de JK ook wel lekker vinden, al weet ik niet met welke kilometer stand dit moet. Staat allemaal in de handleiding.

Dit hoeft (volgens mij) niet bij elke beurt. Persoonlijk laat ik dit tot nu toe altijd doen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja die zijn vervangen dit ging gemakkelijk  olie en brandstof filter 

 

 

op het you tube zag ik dat het vullen van de versnellings- bak via de onderkant moet met een aangepaste sleutel ivm met de uitlaat die er onder door ging maar dit was dan een handbak met een benzine motor (welke ik beide niet heb) :whistle:

 

Ook de automaat filter? Mag wel een keer met meer dan een ton op de klok.

 

Automaat bijvullen via de peilstok buis. Aftappen via de plug in de oliepan. Als je de automaatfilter vervangt moet de pan eraf en gaat de olie er ook wel uit.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook de automaat filter? Mag wel een keer met meer dan een ton op de klok.

 

Automaat bijvullen via de peilstok buis. Aftappen via de plug in de oliepan. Als je de automaatfilter vervangt moet de pan eraf en gaat de olie er ook wel uit.....

automaat filter what the fuc... dat wist ik niet :huh:  ik heb de plug in de olie pan er uit gehaald voor de blok olie je zegt dat ik de hele pan er onderuit moet halen om daar (in t onderblok) de plug en filter zit voor de automaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou ik nog over de tussenbak en diffs beginnen? Of komt je JK nooit in z'n 4low?

Plus is het distributieset al vervangen bij 100.000km?

 

Let je wel op met alle info vanuit in de States, ze hebben daar geen diesels !!

Dus misschien vooral naar Europese handleidingen kijken op internet? 

 

Je leert je Jeep wel goed kennen zo.

 

Een goede en complete 4x4 servicebeurt is net iets anders dan een 'standaard' straatauto.

Maar dit is MIJN mening..

 

Succes. Roo  B)

 

PS een grote beurt (D) kost

Jeep_onderhoud_Wrangler.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou ik nog over de tussenbak en diffs beginnen? Of komt je JK nooit in z'n 4low?

Plus is het distributieset al vervangen bij 100.000km?

 

Let je wel op met alle info vanuit in de States, ze hebben daar geen diesels !!

Dus misschien vooral naar Europese handleidingen kijken op internet? 

 

Je leert je Jeep wel goed kennen zo.

 

Een goede en complete 4x4 servicebeurt is net iets anders dan een 'standaard' straatauto.

Maar dit is MIJN mening..

 

Succes. Roo  B)

 

PS een grote beurt (D) kost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk weet ik niet of er wel smeernippels op een originele JK zitten?

 

Wat eigenlijk wel iets handiger had geweest, in mijn beleving.

Volgens mij zitten erop de draagarmen, stuurstangen en de kruisjes v/d steekassen geen smeernippels.

De aandrijfassen heeft ze iig niet, 3x een homokineet en de voorste is alleen een kruisje zonder smeernippel.

 

Bij mij is al redelijk wat vervangen voor niet originele onderdelen. Zijn bij mij nu bijna allemaal wel smeerbaar of zeer binnenkort.

 

Maar ik doe het meeste onderhoud niet zelf, al wil ik wel altijd weten hoe het werkt. (niet bij de dealer btw)

Ben ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke we gaan gewoon door als ie weer eens een beurt nodig heeft ga ik er weer aan is leuk en geeft een extra kick
eerst ga ik op vakantie naar Oostenrijk en neem ik hem mee eens kijken hoe ie zich houd in de bergen de vorige eigenaar is
hier heen geweest en was super te vrede met de trekkracht ben benieuwt wat t verbruik is op de autobaan

(waar ik met een slakke gangetje van 100 over heen tuf is ja vakantie met mn werk race ik al genoeg) :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 years later...

Wil binnenkort de olie verversen van de tussenbak, de automaat + filter en de voor en achter differentieel. Kan daar ook de olie voor gebruikt worden welke Kroon voorschrijft? En zijn er nog toevoegingen nodig voor de standaard assen van een JK Sahara (bj 2008)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ja als je alles doet ben je wel even wat geld kwijt, maar daar krijg je een heerlijk Jeep voor terug 🙂

Automaat olie ATF+4 (filter na 100k) olie doe ik bij 50k

Dif achter 75W/140LS (doe ik na 50k of als ik veel doorwatering heb gehad gewoon de volgende dag bijvoorbeeld na mijn Spanje avontuur)(mijn dif cover heeft een pijl mogelijkheid en ik kan de olie bekijken door snel de pijlbout eruit te draaien)

Dif voor 75/140LS (idem deze olie heb ik op voorraad vandaar dit type voor de voor en achter)

Verdeelbak NV241 ATF+4 (50k)

Remolie DOT 4LV (kijk met tester)

Stuurbekrachtiging ATF+4 (kijk met tester)

Airco 0.51 Kg (heb ik leeg gehaald met de machine en nieuw gevuld)

Motorolie 5W40 synt (elke 10 a 15)

Dieselfilter onder de auto 50k

KN luchtfilter schoonmaken en oliën na visuele inspectie bij vervulling.

Dit heb ik laatst bij een grote beurt gedaan van de Jeep

En de motor olie van de diesel doe ik elke 10k a 15k kilometer dit i.v.m. de problemen die je vaak tegenkomt met de VM diesels uit italy. (goed onderhoud is een must voor die motoren) (gebruik een goed olie filter van de juiste kwaliteit)

Het zal ook altijd zo zijn dat iedereen het anders doet en er verschil is. Maar dat is vaak ook nog het persoonlijke gevoel.

Groet Rene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...